• 0

Nieuwe bedrijfsactiviteit, nieuwe BV?

Hallo,

 

Voor een bekende van mij die helaas niet thuis is met het internet..wil ik deze vraag stellen.

 

De huidige situatie is de volgende:

 

Er is op dit moment een VOF die 50/50 in handen is van twee beheermaatschappijen. De twee beheermaatschappijen zijn dus eigenlijk de twee vennoten. De VOF is op dit moment de werkmaatschappij die na aftrek van de kosten en managementfee van de twee beheerders geen winst maakt.

 

Nu willen de twee heren een totaal nieuwe bedrijfsactiviteit starten welke nauwelijks te maken heeft met de werkzaamheden in de VOF.

 

Nu zitten de twee heren te twijfelen over de beste structuur. De gedachte gaat nu uit naar een nieuwe BV en de VOF ook om te zetten in een BV. Dus dan krijgen ze de constructie van twee beheer en twee werkmaatschappijen.

 

Is dit een verstandige keus? Dit zowel fiscaal als risico technisch?

 

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Beste Sanholt,

 

De naam van dit topic denkt de lading niet, daarbij is de vraagstelling zodanig breed dat ik ernstig overweeg om het topic te sluiten wanneer de antwoorden alle kanten dreigen op te gaan.

 

Het antwoord op de vraag of een onderneming voor een nieuwe bedrijfsactiviteit een nieuwe onderneming in het leven moet roepen hangt af van de vraag in welke mate de bedrijfsactiviteiten afwijken van de bestaande onderneming en de doelomschrijving daarvan in het handelsregister. Soms zijn doelomschrijvingen zodanig ruim dat daar bijna alles onder te brengen is. Nu let de KvK er tegenwoordig wel beter op dat bedrijfsomschrijving en activiteiten goed op elkaar aansluiten, maar er is nog veel mogelijk.

 

De vraag moet in eerste instantie vanuit de marketingperceptie van de desbetreffende ondernemers worden beantwoord. Wanneer een schilder ook aannemer wordt is de doelomschrijving "schildersbedrijf" niet dekkend, maar een omschrijving als "klussenbedrijf" bijvoorbeeld wel weer. Juridisch is daarmee misschien wel een goede omschrijving gegeven, maar wil de ondernemer in het voorbeeld wel te boek staan als "klussenbedrijf" of heeft het scheiden van de activiteiten een zekere waarde? Ik denk dat die vraag eerst eens beantwoord moet worden.

 

Eerst nadat de vraag over de ondernemingsvorm is beantwoord kan de vraag over de rechtsvorm worden beantwoord.

 

En dan kom ik terug bij hetgeen waarmee ik deze post ben gestart. De vragen over de rechtsvorm, wat fiscaal en risico technisch wel of niet verantwoord is, staan geheel los van de ondernemingsvorm. Los van het feit dat dit niet in één topic aan de orde hoort te worden gesteld omdat de draad vervolgens alle kanten op kan gaan en geen volledig antwoord geeft , zijn de vragen die je aan de orde stelt stuk voor stuk al meerdere malen op dit forum en in dit board aan de orde geweest. Het is niet zo eenvoudig om deze vragen te beantwoorden, zonder de nodige achtergrondinformatie. Derhalve het verzoek om eerst eens de zoekfunctie te raadplegen. Wanneer alsdan nog vragen resteren verzoeken we om die in separate topics aan de orde te stellen.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.