• 0

Prive-correctie telefoon

Hallo, ik heb een sinds kort een eenmanszaak. Ik gebruik mijn vaste en mobiele telefoon zowel zakelijk als prive. Welk gedeelte van de totale telefoonkosten moet ik jaarlijks naar prive corrigeren?

 

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

 

Groeten Rick

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat hangt o.a. af van je huisvestingssituatie. Een telefoonaansluiting in de (eigen) woning: abonnementskosten niet aftrekbaar (wel de BTW over het zakelijk deel), alleen de zakelijke gesprekken.

Heb je een eigen kantoor/bedrijfspand met telefoonaansluiting dan zijn de abonnementskosten volledig aftrekbaar.

Gesprekskosten: of op basis van specificatie (vaak lastig) of via een redelijke verdeling.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0
Een telefoonaansluiting in de (eigen) woning: abonnementskosten niet aftrekbaar (wel de BTW over het zakelijk deel), alleen de zakelijke gesprekken.

 

Geldt dat ook als die telefoonaansluiting vrijwel volledig voor zakelijk gebruik is? Ik heb op dit moment namelijk een vaste lijn abonnement bij KPN omdat anders mijn Planet ADSL niet mogelijk is.

 

Gezien mijn werkzaamheden is die internet-aansluiting toch echt zakelijk... ;)

Link naar reactie
  • 1

Geldt inderdaad ook als de telefoon (vrijwel) uitsluitend zakelijk gebruikt wordt. Criterium is de aansluiting in de eigen woning. Dit is anders wanneer je (al dan niet als onderdeel van je eigen woning) een zelfstandige bedrijfsruimte hebt (eigen ingang, sanitair etc.). Ik heb hier in het verleden al een discussie over gehad met de fiscus en heb een correctie moeten toepassen. Ik mocht zelfs de kosten van kantoormeubilair niet aftrekken (alleen de BTW) omdat ik indertijd geen zelfstandige werkruimte had. Alleen laptop e.d. kwamen voor aftrek in aanmerking. Blijkbaar moet je dan maar op de grond gaan zitten werken! En vooral niet bellen of internetten (ik doe vrijwel al mijn werkzaamheden via internet) maar wel IB betalen. Ach ja, het leven van een ondernemer gaat niet altijd over rozen.

Overigens waren deze kosten het me niet waard om veel energie in te steken maar je kunt eens snuffelen op rechtspraak.nl. Er zijn vast wel vergelijkbare gevallen waar toch anders is geoordeeld in beroep.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Abonnementskosten voor mobiel zijn volgens mijn informatie volledig aftrekbaar mits het zakelijk gebruik meer dan 10% is. Ik bel zelden prive met mijn mobiel (en dan nog alleen als het dringend is en ik zakelijk onderweg ben) dus trek ik ook de volledige gesprekskosten af.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

De kosten voor mobiele telefonie zijn beperkt aftrekbaar. net als bij de vaste telefoonaansluiting geldt dat de zakelijke gesprekskosten 100% aftrekbaar zijn. de abonnementskosten zijn evenredig met het aandeel zakelijke gesprekken aftrekbaar.

 

Dus bij 60% zakelijke en 40% prive gesprekken, geldt een aftrek van 60% van de abonnementskosten (en eventuele aansluitkosten en overige kosten m.b.t. het abonnement).

 

Overigens geldt deze verhouding ook voor kosten voor de aanleg van de vaste aansluiting. Denk aan installatiekosten ISDN, webvox enz.

Van der Velden Administratie & Advies

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 65 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.