ShopJeRot

Legend
  • Aantal berichten

    427
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    2

ShopJeRot won de laatste dag op 28 mei 2020

ShopJeRot had de meest gelikete inhoud!

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    anders
  • Geslacht
    Male

ShopJeRot's trofeeën

  1. Bedankt voor alle feedback. Ik heb het plan uitgevoerd zoals uitgestippeld in mijn eerste post en dit is goedgekeurd door de Belastingdienst.
  2. Joost, bedankt voor je antwoord Is dit wel de juiste manier om de doelmatigheidsmarge toe te passen als ik een brief naar de Belastingdienst stuur? (beknopt concept) Dus is de doelmatigheidsmarge een marge die je mag toepassen zoals in mijn concept? Of is de doelmatigheidsmarge een marge voor als de Belastingdienst vindt dat €85.000 te laag is? Dus als ik zeg dat €85.000 het loon is uit meest vergelijkbare dienstbetrekking, mag ik daar niet de doelmatigheidsmarge op toepassen, maar de Belastingdienst moet een loon hoger dan €106.000 (+25%) aantonen voordat het loon omhoog moet? Ik heb het lijstje met vacatures klaar staan. Raad je in mijn situatie aan het weg te laten?
  3. Je zou eens een VPB aangifte kunnen starten op de site van de Belastingdienst. Die kun je volledig doorlopen zonder deze in te sturen. Dan zie je exact wat je dient in te sturen. Samengevat: - Gegevens BV - Gegevens aandelen en aandeelhouders - W/V - Balans - Specificaties speciale aftrekposten zoals kleinschaligheidsaftrek
  4. De Belastingdienst heeft na een controle mij gevraagd om het verschil tussen mijn DGA-salaris uit de holding en de managementfee over 2022 te verklaren. Ik ben de enige werknemer van de holding. Er hangt 1 dochter onder die de managementfee betaalt. DGA-salaris (2022) was €57.000 en managementfee € 142.000. Naast de managementfee is er ook een flinke dividenduitkering. Er is geen sprake van dividend naar de DGA en er is ook geen lening tussen de DGA en de holding. Nu begrijp ik dat de afroommethode niet meer bestaat: https://www.fiscaalvanmorgen.nl/dossier/gebruikelijk-loon-dga-afroommethode-niet/ Ik denk dat ik dus het beste mijn salaris kan onderbouwen met de vergelijkingsmethode. €57.000 is wat lastig om te onderbouwen, maar €85.000 is prima te onderbouwen. In 2022 gold de doelmatigheidsmarge van 25% nog, dus komt mijn salaris op 75% van €85.000 = €63.750 In 2023 geldt de doelmatigheidsmarge niet meer, dus komt mijn salaris op €85.000. Managementfee over 2023 kan ik niet meer factureren, dus die blijft €142.000. Voor 2024 kan ik de managementfee verhogen naar bijv. €290.000 en mijn salaris verhogen naar €88.000. Zo maak ik optimaal gebruik van het lage tarief VPB in de holding. Is dit een goed idee, of kan ik het beter anders aanpakken?
  5. Graag breng ik dit onder de aandacht :-) Heeft iemand misschien een idee?
  6. Situatie: - DGA is in dienst van holding - DGA geniet regelmatig van een lunch aangeboden door de werkmaatschappij met de rest van het team. De lunch vindt plaats in de kantine van de werkmaatschappij. - De kosten van de lunch worden nauwkeurig bijgehouden door de werkmij en bedragen €1,50 per lunch (paar boterhammen met kaas) Hoe dienen deze lunches fiscaal verrekend te worden? Optie 1: De lunch is zakelijk. De werkmaatschappij trekt de kosten af. Optie 2: De lunch valt onder de WKR. De werkmaatschappij factureert de lunches aan de holding. De holding laat deze onder de WKR vallen. Werkelijke kosten zijn bekend, dus €1,50 per lunch en niet het normbedrag. Optie 3: ??
  7. Het is wellicht een goed idee om een buitenlands pakket te gebruiken. Wij moeten wel de ICP-aangifte automatiseren, dat is handmatig niet meer te doen. Dat kan wellicht door Xero (of een ander pakket) te koppelen aan fiscaal-online. Ik ga het onderzoeken.
  8. Waar we bij e-Boekhouden tegen aan lopen: - Er is 0 logging en je kunt niet zien wanneer een mutatie is aangepast. Het vinden van een fout is erg lastig. - De API is beperkt, waardoor ons purchase 2 pay process (p2p) verschillende beperkingen heeft. Een ingevoerde factuur in onze p2p software kan eenmaal doorgevoerd naar e-Boekhouden niet meer gewijzigd worden bijvoorbeeld. - We willen voor leveringen aan consumenten in andere EU landen echte BTW-codes (OSS support). Dit wordt door e-Boekhouden en veel andere pakketten niet ondersteund. - e-Boekhouden is niet gemaakt voor 100.000 mutaties per jaar. Is op veel punten traag in gebruik bij veel mutaties. De volgende pakketten heb ik bekeken en vallen af: Silvasoft : Geen OSS support Yoursminc : Geen OSS support Asperion inBalance : Geen OSS support Jortt : API te beperkt Informer : Geen OSS support Snelstart : Offline app Davilex : Website geen veilig SSL certificaat Kleisteen : Geen OSS support Visma eAccounting Pro : Wel OSS support, maar niet via API Twinfield kost ongeveer €100 per maand. Een typisch voorbeeld van de usability van Twinfield is de BTW-aangifte. Die ziet er zo uit: Het werkt wel, maar anno 2023 kan dit veel beter. Exact Online gaat voor ons richting €300 per maand. En aangezien KKR er aan het roer staat zullen de prijzen nog stijgen. Dat is behoorlijk gortig in mijn ogen.
  9. Wij zijn uit e-Boekhouden gegroeid en dus op zoek naar een nieuw pakket. Er zijn veel pakketten, maar de meeste pakketten bieden geen support voor OSS. Daar valt wel omheen te werken, dat doen we nu ook, maar dat is verre van ideaal. Onze eisen zijn basically: Support voor OSS Goede, uitgebreide API Geen vreemde eisen toch? Echter blijven met deze eisen enkel Twinfield, King (iMuis), MFAS en Exact online over. Al deze pakketten lijken minimaal 10 jaar geleden ontwikkeld te zijn en zijn wat betreft usability in 2000 blijven steken. Het is toch niet vreemd dat ik voor €100 - €150 per maand een moderne interface en best practices verwacht? Waarom is er niet een goed, modern pakket voor middelgrote MKBers?
  10. Ik heb een investering gedaan in een open fonds voor gemene rekening vanuit een BV. Het fonds leent de inleg uit en hier verwacht ik maandelijks resultaten uit te ontvangen. Hoe dien ik de inleg en de resultaten te boeken? Mijn inleg staat voor een aantal jaar vast overigens. Tevens heb ik eenmalige kosten betaald, gewoon op factuur, wat is een goede grootboekrekening voor deze kosten?
  11. Wij draaien een vergelijkbaar volume bij PostNL. Vooral grotere pakketten. Ons tarief is lager, maar wij hebben collectie via een andere partij geregeld, dat scheelt een boel. DHL Parcel is goedkoper, maar de kwaliteit van bezorging binnen Nederland is onvergelijkbaar. Eén van de zaken die mij opviel aan de prijsstijging is dat PostNL zowel indexering toepast als een brandstoftoeslag. Terwijl de gestegen kosten voor brandstof natuurlijk al onderdeel van de indexering zijn. Verder is het triest dat het PostNL weer niet gelukt is om winst te maken. Bezorgen kan in Nederland heel efficiënt en zou dus voordelig moeten kunnen. Nieuwe partijen zoals Trunkrs zitten slechts ~20% boven het PostNL tarief en maken same day delivery waar. Terwijl zij een veel kleine volume bezorgen, dus meer kilometers per pakket moeten afleggen. Het is jammer dat Trunkrs niet ingezet kan worden voor B2B leveringen, anders waren wij wel over. wat betreft gratis verzending hebben wij een hoge drempel van enkele honderden Euro's. Bij kleine orders hakt het te veel in de marge en dan sta je voor niks te werken. Laat de concurrent die orders maar afhandelen :-)
  12. We hebben zakelijk gekocht bij Grandado. Ze houden zich nu niet aan de leverovereenkomst. Ze hebben slechts een klein deel van de goederen geleverd die zijn afgesproken. Nu blijkt dit min of meer het businessmodel van Grandado te zijn en ze zeggen basically "vette pech, doei". Het gaat om best een flinke som en het is ook tijd dat er maatregelen worden genomen tegen dit soort buitenlandse partijen die Google overspoelen met advertenties, maar zelden leveren wat is beloofd. Is het mogelijk om Grandado in NL aan te klagen? Of moeten we daarvoor naar China?
  13. Welk BTW nummer staat er op je facturen? Voor dat BTW nummer moet je de OSS aanvraag doen en aangifte doen. Ik verwacht dat dit het BTW nummer is van de werkmij, want dat is de partij die levert.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.