• 0

Integriteit subsidie intermediair!

Ik had dit weekeinde een discussie met iemand over subsidie-advies -bureaus! De bureaus die voor bedrijven het aanvragen van subsidies op zich nemen. Deze bureaus rekenen een percentage van de verkregen subsidie, is het niet? Ik vraag me af in hoevere je dan geld kaapt van de overheid dat bedoeld is voor ter ondersteuning van projecten. Hoe kun je nu een integer bedrijf zijn als je als directeur rijk wordt van geld dat de staat voor andere doeleinden ter beschikking stelt.

Hoe zit dat nu eigenlijk? ???

 

Evert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Naar ik meen, begrijpt een organisatie als Senter dat een deel van de subsidie opgaat aan verwervingskosten. Die komen dan ook gewoon in het budget voor. Daar betalen ze dan voor.

 

Hoe wou je het anders doen? Een aparte subsidie voor subsidieadviseurs?

 

Ik ben met je eens dat het een beetje raar overkomt. Bij kleine bedragen gaat soms een kwart of meer op aan de adviseur. Maar de ondernemer klaagt niet en de subsidieverstrekker vindt het goed. Hadden ze die regelingen maar niet zo ingewikkeld moeten maken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Dat klopt indeed! Weet niet meer precies het percentage maar geloof dat 20% (don't hang me) van het subsidiegeld gaat naar subsidiebureaus. Want ga maar na ... als Philips een grote subsidie krijgt van zeg 0,5 miljoen en ontvangt daarvan 9% (tussen 5-15% is standaard voor een subs.bureau) dan slokt dat heel wat geld op.

Dat kost Senter geen geld, maar de ondernemer wel! Die betaald dat percentage! Er zijn subs.intermediairen op no cure no pay basis maar er zijn er ook die tijdens de aanvraag zelf een uurtarief berekenen.

 

Ben het wel met Nils eens dat de subsidie-aanvragen ingewikkeld zijn en het beter is dat je daar een expert voor inschakelt.

Dus gelukkig maar dat ze er zijn!!! En bovendien die kantoren zijn ook niet uit zichzelf geboren. Die zagen een gat in de markt.

Senter is zich bovendien wel bewust van maar doet er verder weinig mee. Sterker nog, die onderhouden zeer goede banden met de subsidiebureau's.

Maar heb me wel altijd verbaasd toen ik bij Senter werkte waarom er daar geen adviseurs zitten die samen met de ondernemer de aanvraag invullen. Maar dat is dan weer niet de core business van Senter. Dat is trouwens steeds meer en meer een administratiekantoor geworden. En zijn op een paar evenementen na niet echt inhoudelijk bezig.

Maar Senter is maar een voorbeeld. Novem doet dat weer wel.

Ik hoorde van de tamtam dat Senter en Novem samengaan. Maar dat is nog even afwachten.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Hoe kun je nu een integer bedrijf zijn als je als directeur rijk wordt van geld dat de staat voor andere doeleinden ter beschikking stelt.

Hoe zit dat nu eigenlijk? ???

 

Beste Evert,

 

Ik ben zo'n directeur die oa een subsidieadviesbureau runt. Hoe het met mijn integriteit staat mogen anderen beoordelen. Wat ik altijd bijzonder vindt aan deze discussie, is dat deze nooit wordt gevoerd voor belastingadviseurs, accountants of een willekeurig ander beroepsgroep. Ik vermoed dat je stelling berust op een slechte ervaring of onbekendheid met de markt. Waarom houden we niet een discussie over de toegevoegde waarde die een goede subsidieadviseur kan leveren??

 

Michel Simons

Vectrix Consultants B.V.

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Precies heren experts!

Beter iets betalen dan helemaal niets ontvangen omdat je geen subsidie aanvraagt en je daarbij niet laat begeleiden door een intermediair!

 

En Michel ik ben het met je eens! Je belastingpapieren invullen is geen makkelijke klus! De belastingdienst zal het niet voor mij invullen, dus betaal ik een adviseur daarvoor! Maar ook hier geldt, net als bij subsidies, die weet meer dan ik (tenminste als ik de goede heb) en kan ik waarschijnlijk meer afschrijven dan ikzelf verwacht. Wellicht ontvang ik daardoor wel iets terug van meneer Belasting. En dat ik daarvoor moet betalen ... arch ... ik wordt er uiteindelijk zelf toch ook beter van!

Het in laten vullen door een belastingadviseur is inmiddels ingeburgerd bij iedereen. Omdat we allemaal wel met de belastingen te maken hebben of krijgen.

Subsidie-adviseurs worden daardoor wellicht vaker in the spot lights gezet met negatieviteit. Onterecht naar mijn mening!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik had niet echt een stelling Vectrix,

 

Ik heb helemaal geen zicht op de werking van die markt dus je moet het meer lezen als vragen! Ik wil inzicht!

 

Subsidies.nl: Laten we even wel wezen, dat wat jij zegt is toch hetzelfde! Eigen middelen of een deel van de subsidie! Alleen niet voor de belasting!

Wat eigenlijk mijn verbazing is is dat bijvoorbeeld E100.000,- aan subsidie wordt verstrekt voor een project! Daar gaat een bepaald %van naar de subsidie-adviseur! dan is dat geld toch niet aan het project besteed! Ik bedoel maar te zeggen dat omdat de regels zo ingewikkeld zijn er genoegen moet worden genomen met een deel van je subsidie omdat die intermediair zo duur is! Ik vind er iets paradoxaals inzitten!

 

Evert

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

E100.000,- aan subsidie wordt verstrekt voor een project! Daar gaat een bepaald %van naar de subsidie-adviseur! dan is dat geld toch niet aan het project besteed!

 

De volledige subsidie wordt wél aan het project besteed. Anders krijgen de ondernemers problemen met hun rapportage richting de subsidiegever.

 

Het geld dat ze aan de intermediair betalen kom uit hun eigen potje/zak!

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

De ondernemer is vrij te bepalen waarin hij zijn geld stopt. De subsidieadviseur is er niet alleen omdat de subsidieregels zo moeilijk zijn. Een goede subsidieadviseur helpt o.a. bij:

- beantwoording van de vraag of je wel moet aanvragen (ik zou je niet graag een euro geven voor elk bedrijf dat zelf een aanvraag is gaan indienen, die dat achteraf eigenlijk niet had moeten doen);

- bij de beschrijving van het project (vergl. strategieadviseur, financieel adviseur);

- schrijven van de aanvraag en het verzorgen van de correspondentie (neemt je werk uit handen: je kunt dus zelf geld gaan verdienen, wat misschien wel veel luceratiever is dan dat die subsidieadviseur je kost);

- de opzet van je administratie als de subsidieaanvraag is gelukt (wat je veel werkt scheelt);

- matchmaking met relevante partners, etc.

 

Last but not least: de adviseur beschikt over kennis en ervaring, waarmee je kans op succes wordt vergroot (liever 15% betalen aan een adviseur die zorgt dat het lukt en veel tijd bespaart dan 0% betalen omdat de aanvraag is mislukt waaraan je zelf veel tijd hebt besteed). Toch????

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen ervaring met het aanvragen van een subsidie met behulp van een adviseur, ik heb het wel eens op eigen houtje geprobeerd.

 

Op basis van die ervaring vind ik het idee van subsidie-adviseur juist erg sterk.

 

Je zou de subsidie moeten krijgen omdat je iets doet wat subsidie waardig is, in ieder geval dat zou de stelling moeten zijn.

 

Als je zelf de subsidie probeert te krijgen kan het best wel eens zo zijn dat je de subsidie niet krijgt omdat je iets fout doet in de procedure.

 

Mijn keuze is dan om een subsidie advieseur in te schakelen om er zo zeker mogelijk van te zijn dat je de subsidie krijgt en de innovatie door kan zetten. Daar wat geld voor lappen, lijkt me niks anders dan redelijk?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

beste Evert,

Geven van subsidies door de overheid heeft te maken met een wat algemer begrip en dat is het versterken van de Nederlandse kenniseconomie, structuur en kennisnetwerk..

Het geld is bedoeld om dit te versterken en te verbeteren.

Subsidie adviseurs en andere intermediare partijnen zijn een wezenlijk onderdeel van dit netwerk en dus vind de overheid het ook geen probleem dat zij profiteren van de subsidieregelingen.

Verbetering van de kennis en ontwikkelingsstructuur staat op een hoger trapje dan het laten slagen van afzonderlijke (innovatie) projecten.

 

 

Generalife Business Acceleration

www.generalife.nl

www.marbella.nl

www.valerionsolutions.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.