" Sommige ondernemers laten hun prijs pas achteraf door de opdrachtgever bepalen. Dat levert soms wel drie keer zoveel geld op.
Zelfstandig ondernemer Sanne Roemen maakt nooit een offerte. Ze maakt vaak zelfs niet eens een factuur. Haar opdrachtgevers mogen zelf bepalen wat ze haar willen betalen. En zelfs in welke vorm ze dat willen doen: in geld, of op een andere manier: met een boekenbon of een jaar lang huur van een notebook."
In principe is wat beschreven wordt een variant op no-cure-no-pay, en dat concept bestaat al wat langer. De interessante 'kneep' zit hem er hier in dat de perceptie rondom je cure blijkbaar vaak gunstiger uitpakt als je die achteraf laat waarderen dan wanneer je die vantevoren zelf of in overleg vaststelt. Dit kan er mee te maken hebben dat je de probleemgever dan hebt geholpen, en dankbaarheid is een andere gemoedstoestand dan pijn. Als ik vantevoren moet betalen (of in elk geval al weet wat ik moet gaan betalen) voor het verlichten van mijn pijn dan is dit pijn-op-pijn. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat het voelt alsof je extra gestraft wordt voor het hebben van een probleem. Als ik geholpen ben voel ik me fundamenteel anders en zal ik vanuit dankbaarheid zeer vrijgevig zijn.
Hoe kijken jullie hier tegenaan; hebben jullie je ooit onder die omstandigheden laten inzetten danwel hebben jullie als ondernemer ervaring met het op die basis inschakelen van experts, soeverein specialisten en professional outsiders? Denk je dat het model voor jou kan werken, werkt het al zo, of is die 'andersomeconomie' niet haalbaar op grotere schaal?
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Annedien Hoen
Annedien Hoen
Ik heb zojuist dit artikel toegevoegd aan de artikelendatabase:
Geen uurtje-factuurtje: De voor- en nadelen van opdrachtgevers achteraf de prijs laten bepalen
Hier staat:
" Sommige ondernemers laten hun prijs pas achteraf door de opdrachtgever bepalen. Dat levert soms wel drie keer zoveel geld op.
Zelfstandig ondernemer Sanne Roemen maakt nooit een offerte. Ze maakt vaak zelfs niet eens een factuur. Haar opdrachtgevers mogen zelf bepalen wat ze haar willen betalen. En zelfs in welke vorm ze dat willen doen: in geld, of op een andere manier: met een boekenbon of een jaar lang huur van een notebook."
(Bron: NRC Handelsblad)
Ik heb op Lancelots gereageerd op dit artikel, waarin ik onder andere stel:
In principe is wat beschreven wordt een variant op no-cure-no-pay, en dat concept bestaat al wat langer. De interessante 'kneep' zit hem er hier in dat de perceptie rondom je cure blijkbaar vaak gunstiger uitpakt als je die achteraf laat waarderen dan wanneer je die vantevoren zelf of in overleg vaststelt. Dit kan er mee te maken hebben dat je de probleemgever dan hebt geholpen, en dankbaarheid is een andere gemoedstoestand dan pijn. Als ik vantevoren moet betalen (of in elk geval al weet wat ik moet gaan betalen) voor het verlichten van mijn pijn dan is dit pijn-op-pijn. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat het voelt alsof je extra gestraft wordt voor het hebben van een probleem. Als ik geholpen ben voel ik me fundamenteel anders en zal ik vanuit dankbaarheid zeer vrijgevig zijn.
Hoe kijken jullie hier tegenaan; hebben jullie je ooit onder die omstandigheden laten inzetten danwel hebben jullie als ondernemer ervaring met het op die basis inschakelen van experts, soeverein specialisten en professional outsiders? Denk je dat het model voor jou kan werken, werkt het al zo, of is die 'andersomeconomie' niet haalbaar op grotere schaal?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/13886-geen-uurtje-factuurtje-de-andersomeconomie/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag