• 0

BTW teruggave boeken in Snelstart

Beste Mensen, ik heb huidige vragen en antwoorden hier al flink doorgezocht maar nog niet helemaal gevonden wat ik zoek. Ik werk sinds kort met SnelStart Boek en ik heb een vraag hoe iets specifiek in SnelStart te boeken.

Het betreft BTW die ik terug heb ontvangen, initieel heb je 2 posten met te vorderen BTW 1611 en 1612 (laag en hoog).

Nu krijg ikdat geld gestort op mijn rekening, maar boek je dit direct tegen deze posten 1611 en 1612 terug? Ik zie namelijk iets van 1620 BTW afdracht, maar als ik dat gebruik geeft niet het resultaat wat ik verwacht.

 

Helpdesk van Snelstart wil hier niet op antwoorden, het zou niet profissioneel zijn om boekhoudkundige vragen te beantwoorden als software leverancier volgens hun. Tja, leuk zo'n servicecontract voor vragen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

ik boek alleen aktief de teruggave of de ontvangt van de btw op de balansrekening omzetbelasting. Ik boek niets tegen maar laat snelstart het zelf regelen bij het inboeken van fakturen . Op het einde van het jaar staat netjes in de kolommenbalans wat ik heb af te dragen minus wat ik heb te ontvangen. Op de omzetbelastingrekening staat exact wat ik heb ontvangen minus wat ik heb uitgegegven. Mijn boekhouder kan dan alles in de jaarstukken verwerken.

Om te zien wat je per kwartaal hebt te vorderen of te betalen kun je in het programma btw aangifte exact zien waar je staat.

Geen spreadsheats noch tegenboekingen hoef ik te verichten. Hoogstens als jezelf de jaatstukken opstelt en het aan de belasting opstuurt moet je op het einde van het jaar de nog te vorderen of af te dragen btw op je balans vermelden.

In dit geval komt eenmaal de memoriaaltegenboeking aan de orde.

 

Als je de jaarafsluiting doet begint de snelstart btw telling gewoon opnieuw voor dat nieuwe jaar.

 

groet herman

Link naar reactie
  • 0

Geen enkele van de boekingen die genoemd zijn moet je doen, bij iedere boeking met BTW boekt Snelstart automatisch de btw op de goede rekening. Kies je dan in het programma voor BTW aangifte, dan pakt hij automatisch het bedrag dat je aan dient te geven. Dit telt hij voor ieder kwartaal maand goed op.

 

Komt er aan het einde van het jaar een saldo uit, (als je goed gerubriceerd hebt kan je dit op de kolommenbalans aflezen) deze dien je aan te geven als suppletie. Je laat de bedragen gewoon staan.

 

Begint het nieuwe boekjaar, dan maak je een beginbalans. Hierbij laat je de rekeningen 1612 etc op € 0 staan. Het bedrag van de suppletie boek je op 1540/1630 "btw oudere jaren". Betaal/ontvang je de suppletie boek je hem van deze rekening af.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Herman voor jou snelle reactie!

 

Bij de kolommenbalans blijft echter wel mijn 1602 en 1612 staan. Die zouden toch naar 0 moeten gaan? Immers ik heb het al verrekend met elkaar en dan moeten betalen/ontvangen van de belastingdienst.

 

1602 btw af te dragen hoog staat onder credit een bedrag van bv: 2000

1612 btw te vorderen hoog staat onder debet bedrag van bv: 1000

 

Als gevolg hiervan zou ik dus 1000 moeten betalen aan de belasting (gaat via de bank). <-- De boeking via de bank is mij trouwens ook niet duidelijk...ik snap dat de tegenrekening 1620 btw afdracht moet zijn. MAAR op een of ander manier lukt het mij niet om van grootboeknummer: 1602/1612 naar 1620 te boeken? Moet ik iets via kruisposten of memoriaal gaan doen? Theoretisch zou dus er op een of ander manier een boeking gedaan moeten worden van XXX naar grootboeknr 1620 van 1000 euro.

 

Als ik ga betalen dan kan ik dus via mijn Bankboek 1000 euro aan de belastingdienst gaan betalen met als tegenrekening grootboeknummer 1620.

 

Hopelijk is het verhaal een beetje duidelijk. Ik mis dus de stap hoe ik van 1601/1612 naar 1620 kan gaan.

Ik dank jullie alvast vriendelijk voor de oplossing!

 

Als je na elke periode de rekeningen 1602 en 1612 naar een NIHIL saldo wilt brengen dan dien je inderdaad een memoriaalboeking te verzorgen.

 

1602 Af te dragen BTW 2000

aan 1612 BTW te vorderen hoog

aan 1620 BTW afdracht.

 

Let op de rekening 1602 hoeft niet altijd exact gelijk te zijn aan de berekende BTW in het aangifteprogramma van Snelstart.

(Zie ook mijn vorige opmerking.)

 

 

Hoe doen je dat wanneer je BTW terug heb ontvangen uit een vorige jaar of wanneer je te veel BTW heb betaald. Boek je die ook onder BTW afdracht?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik ook Snelstart en ik krijg de indruk dat je het moeilijker maakt dan nodig.

De enige handmatige boeking die ik maak is bij de jaarafsluiting wanneer het saldo van de btw geboekt wordt naar BTW Vorige Jaren die mee gaat naar de beginbalans van het nieuwe jaar.

Verder doe ik helemaal niets handmatig en laat ik Snelstart de BTW aangifte maken die ik buiten Snelstart indien.

Niks moeilijk aan, weinig werk en alles klopt. Veel beter dan toen ik nog met excel sheets liep te klooien.

 

Door gedurende het jaar cumulatief te werken, kan Snelstart volgens mij juist uitrekenen wat er nog open staat. Ga je daar zelf aan frunniken dan denk ik dat je het systeem om zeep helpt en fouten introduceert.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik ook Snelstart en ik krijg de indruk dat je het moeilijker maakt dan nodig.

De enige handmatige boeking die ik maak is bij de jaarafsluiting wanneer het saldo van de btw geboekt wordt naar BTW Vorige Jaren die mee gaat naar de beginbalans van het nieuwe jaar.

Verder doe ik helemaal niets handmatig en laat ik Snelstart de BTW aangifte maken die ik buiten Snelstart indien.

Niks moeilijk aan, weinig werk en alles klopt. Veel beter dan toen ik nog met excel sheets liep te klooien.

 

Door gedurende het jaar cumulatief te werken, kan Snelstart volgens mij juist uitrekenen wat er nog open staat. Ga je daar zelf aan frunniken dan denk ik dat je het systeem om zeep helpt en fouten introduceert.

 

Succes!

 

Bedankt. Hoe boek je betaalde BTW aan de belastingdienst en terug ontvangen BTW van de belastingdienst?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Hoe boek je betaalde BTW aan de belastingdienst

Afdracht BTW (1620) aan Bank

 

en terug ontvangen BTW van de belastingdienst?

Bank aan Afdracht BTW (1620)

 

 

 

Het probleem ontstaat wanneer je een keer te veel BTW hebt betaald, waardoor je eind v/d jaar te veel op 1620 heb en dit gaat elke jaar mee.

 

DK8e2NQ.png

 

 

Verschil is 116 euro. Dit gaat mee naar 2014. Waardoor het op de eindbalans van 2013 (en voor de IB aangifte) een verschil ontstaat en het lijkt alsof ik te weinig omzetbelasting heb aangegeven.

Link naar reactie
  • 0

Als je teveel hebt betaald, dan doe je daarna toch een suppletie of correctie? Daarna klopt alles weer.

 

Zoals ik eerder schreef, bij de jaarafsluiting boek ik het saldo van de btw-rekeningen naar btw vorige jaren. Voor de enkele euro's afrondingsverschillen maak ik indien nodig een boeking voor incidentele baten.

Link naar reactie
  • 0

Als je teveel hebt betaald, dan doe je daarna toch een suppletie of correctie? Daarna klopt alles weer.

 

Zoals ik eerder schreef, bij de jaarafsluiting boek ik het saldo van de btw-rekeningen naar btw vorige jaren. Voor de enkele euro's afrondingsverschillen maak ik indien nodig een boeking voor incidentele baten.

 

Moet ik dan de betaalde BTW over de vorige jaar niet afboeken met BTW vorige jaar ipv BTW afdracht?

 

Op 31-12-2013 boek ik bij memoriaal 3000 euro BTW vorige jaar

 

Op 25-03-2014 betaal ik die 3000 euro en boek ik die als BTW afdracht.

 

Zou ik die van 25-03-2014 niet moeten afboeken als BTW vorige jaar zodat die weer op 0 komt te staan ipv BTW afdracht zoals hier geadviseerd wordt?

 

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor, waarom zou dat nodig zijn? Al die extra boekingen van 161x naar 1620 doe ik niet.

 

Bij mij heeft 1625 BTW Vorige Jaren na de jaarafsluiting het saldo van de nog uitstaande BTW. In januari draag ik die af en krijg ik een boeking op 1620 BTW Afdracht. Na die boeking hoeft 1625 helemaal niet op nul te staan, maar blijft ie gewoon hetzelfde saldo hebben; dwz. tot 31-12, want dan boek ik via een memoriaal boeking. het saldo van alle BTW posten naar nul en krijgt 1625 het saldo voor dat jaar. Op 1-1 volgt dan de boeking van de beginbalans met daarin 1625 BTW vorige jaren.

 

Ik denk dat je moet afstappen van het idee dat 1625 gedurende het jaar klopt met de uitstaande BTW stand. Dat is niet zo.

Het is het totale saldo van alle BTW-rekeningen dat aangeeft hoeveel BTW je nog moet afdragen of terug krijgen.

Alle af te dragen bedragen komen op 160x en alle te vorderen bedragen op 161x bij boeking van de factuur. Alle afdrachten/vorderingen komen bij betaling/ontvangst op 1620. Simpel dus.

De stand van al die rekeningen geven niet aan wat je op dat moment nog moet afdragen of terugvorderen, maar het cumulatieve saldo loopt door tot het eind van het jaar, waarna het totale saldo bepalend is voor wat dan nog resteert.

Duidelijk zo?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.