• 0

Kleine Onderneming Korting BTW en Balans

Hallo,

 

Na een tijd zelf proberen, overal zoeken en er niet uitkomen, kom ik toch weer hier terecht voor een antwoord. Ik heb een balans gemaakt over 2007 waarin ik ook de BTW berekening heb meegenomen. Nu blijkt, dat ik in aanmerking kom voor Kleine Ondernemers Korting (minder dan € 1883 af te dragen BTW).

Probleem is nu, dat ik de balans 2008 niet kloppend krijg. Iemand enig iedee hoe de korting te verwerking, zodat de boel weer netjes op 0 uitkomt?

 

B.v.d.,

J.M.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

WAZ,

 

Het bedrag dat je in gevolge de KOR niet behoeft te betalen moet je overboeken naar winst (Overige of Diverse baten) en dus niet op de balans opnemen. Het gevolg is dat de winst en dus het eigen vermogen toeneemt.

 

Stuur anders even de balans op dan kijk ik er even naar.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie.

 

klopt het, dat ik het bijvoorbeeld als volgt zou kunnen boeken?

 

188 Af te dragen BTW (opgave) € 1.483,00

Aan    810 Overige bedrijfsopbrengsten € 1.000,00

   110 Bank € 483,00

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

WAZ,

 

Die boeking op de bankrekening snap ik niet helemaal. Als het goed is heb je, voordat deze excercitie wordt uitgevoerd, een tweetal btw-rekeningen staan in de administratie:

 

Te betalen BTW credit

Te verrekenen BTW debet

 

Kom je nu in aanmerking voor de KOR dan betekent dit dat je (een gedeelte) van de te betalen btw niet behoeft te betalen maar dat ook de te verrekenen btw niet verrekend kan worden.

 

Beide rekeningen worden dus (bij volledige toepassing van de KOR) gladgeboekt en overgeboekt naar een rekening in de resultatensfeer.

 

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Yep, en dat is nu juist mijn probleem. De balans 2007 gaat uit van elke daaraan ten grondslag liggende handeling, waarin ook de BTW is ogenomen. Aan het eind van het liedje blijkt, dat deze getallen dus niet overeen zullen komen met de praktijk. op de balans staat bijvoorbeeld:

 

BTW te vorderen    € 730,00       BTW te betalen    € 2.213,00

 

Het verschil is € 1483, bevindt zich tussen 1345 en 1883, dus 2,5*400 = 1000 euro KORting.

 

Ik neem aan, dat ik de 483 alsnog zal moeten betalen, niet dan? Maar hoe boek ik die 1000 nu zodaniog, dat de balans voor 2008 weer kloppend wordt?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo WAZ,

 

Je hebt nu een saldo BTW af te dragen staan van € 1483 Credit.

€ 1000 hoef je niet af te dragen, deze moet je wel bij je inkomsten tellen.

 

Boeking van de € 1000:

 

BTW saldo

A/ overige opbrengsten (v&w)

 

BTW saldo dat na deze boeking overblijft is € 483. Dat is ook het saldo te betalen per 31-12-07. In 2008 loopt dat saldo weg tegen de betaling die je in januari aan de belastingdienst doet.

 

Duidelijker zo?

 

Groeten, Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

WAZ,

 

In dat geval zou ik de volgende boeking maken:

 

Te betalen BTW 2213

Aan Te verrekenen BTW 730

Aan Diverse baten 1000

Aan Afdrachten BTW 483

 

Te betalen BTW en Te verrekenen BTW zijn dan leeg.

Afdrachten BTW gaat over naar het volgende boekjaar. Daar vindt de betaling plaats:

 

Afdrachten BTW 483

Aan Bank 483

 

Waarna ook het saldo van Afdrachten BTW nihil is geworden.

 

Opm: vandaar dat ik de bankboeking niet begreep want jij debiteert deze.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

John.

 

Bedankt maar weer, zie dat je me alweer eens goed geholpen hebt!

Door verspringen lijkt Bank verkeerd te staan, maar zoals jij het hebt gedaan bedoelde ik het precies!

 

Zag dat er ook anderen met soortgelijke problemen bezig waren...

 

Groet,

WAZ

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.