WAZ

Senior
  • Aantal berichten

    34
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer
  • Geslacht
    Female
  1. Ik doe mee aan de nieuwe KOR, koop in het buitenland dus zal in Nederland de (naar mij verlegde) BTW aangifte over de aankoop moeten doen (da's logisch hè). Dan verandert er voor mij wel iets in de boekhouding. Want hoe boek ik die BTW afdracht? Zijn dat dan kosten? Maar ze komen ook toe aan de voorraad... of niet?
  2. Bedankt voor de antwoorden - ik krijg het nog steeds niet kloppend, maar dat zal dan aan mijn eigen Excel boekhouding liggen... gelukkig heb ik nog even ,-) @Lex - snap ik (doe het al 12 jaar...) maar nu voor het eerst BTW terug vanwege laag bedrag aan import. Blijft de vraag, hoe en wanneer ik volgend jaar zo'n incidentele BTW aangifte doe - gewoon via het gebruikelijke formulier, einde jaar?
  3. Hallo, ik heb het forum al afgestruind, maar kan toch niet specifiek mijn probleem vinden. Ik importeer uit het buitenland, waarbij de BTW naar mij verlegd is (betaal inkoop ex BTW). Elke drie maanden vul ik netjes de BTW aangifte in en betaal ik - de vierde aangifte verreken ik de KOR over het gehele jaar. Nu is dit jaar voor het eerst, de omzet groter dan de inkoop (voorraad afbouw) en kan ik dus BTW terugkrijgen, want ik heb teveel betaald. Ik was alvast aan het kijken hoe ik dat voor dit jaar kloppend zou moeten krijgen - ik wil namelijk die BTW teruggaaf (826 euro) als winst op dit jaar boeken. Het formulier voor de omzetbelasting invullen lukt goed, maar ik krijg het journaal niet goed en daarmee dus ook de balans niet kloppend. W&V klopt volgens mij wel. Het voorbeeld - gehele jaar tot nu toe: BTW betaald 566 euro BTW ontvangen 1588 euro verschil is 1022 euro Omdat ik 476 euro ex BTW import heb, dien ik 100 euro BTW te voldoen. Ik heb echter in de eerste drie kwartalen 926 euro BTW betaald (aangiftes zonder rekening te houden met de KOR). Ik heb dus nog recht op 826 euro teruggaaf. Mijn KOR is momenteel 1022 - 100 = 922 euro. Mijn vraag: hoe boek ik dit allemaal in het journaal (heb zelf boekhoud bestand in Excel gemaakt) en krijg ik de balans kloppend? PS - volgend jaar wordt een stuk makkelijker, zonder BTW. Maar als ik een aankoop doe, hoe draag ik dan die verlegde BTW af?
  4. Negatief negatief is positief... ik zou het BTW bedrag dus af moeten trekken van de voorbelasting, niet opvoeren bij de omzet.
  5. Ik heb een vraag, hoe ik de BTW dien te verwerken in de administratie bij het terugkrijgen van een betaling. Geldt hiervoor hetzelfde als een niet betaalde factuur, dat dit niet via de aangifte mag maar via het belastingkantoor moet? Wat is het geval: ik heb een maandelijks abo en dat keurig betaald hoewel ik absoluut niet tevreden was over de wanprestatie. Dit is opgelost - de som van alle betalingen is teruggestort, inclusief BTW... Wat nu? De BTW is dus al afgedragen in het vorig kwartaal, hoe verwerk ik dit in het huidige?
  6. Ik zat voorheen bij Fortis, mooi geregled, alles in één voor slecht 14,95 bedrag per maand - het zogenoemde MKB-Privé pakket met gescheiden zakelijke en privérekeningen, een goede maanddeposito spaarrekening, creditcards, bankpassen , internetbankieren. Helaas - dat is nu ABNAmro geworden... en recent een nieuw overzicht met kosten toegestuurd gekregen. Elke (trans)actie kost geld... Belachelijk >:( Zelfs het storten van cash geld in een GeldAutomaat kost geld (het opnemen trouwens ook). Ik hoorde van een kennis ondernemer, die bij ING zat (voorheen PostBank) dat ook daar de kosten de pan uitrijzen (driemaal zo duur als voorheen). Hij zei dat Rabo wat dat betreft veruit de goedkoopste is.
  7. Het jaar 2010 is afgesloten met een kloppende balans, maar ik krijg die van begin 2011 niet in evenwicht... Voorheen betaalde ik BTW eenmaal per jaar maar in 2010 per kwartaal. Hoe verwerk ik het al betaalde bedrag in de balans bij start van het nieuwe jaar?
  8. John (ecofin?) (Opnieuw) bedankt voor je snelle reactie - leek me zelf ook de meest logische oplossing. Blijf ik echter zitten met een probleempje. Ik doe mijn in principe eenvoudige (dubbele) boekhouding zelf, met Excel, maar ik kom er nu niet helemaal uit hoe ik elk kwartaal die BTW moet boeken, wil het goed blijven gaan in de balans. Als ik het op dit moment invul net als ik einde jaar 2009 heb gedaan, maar dan natuurlijk wel met de actuele data, dan ontstaat er een balans verschil dat precies gelijk is aan het BTW-verschil (ontvangen - betaald). Vraag is dus: hoe verwerk ik de 3 maandelijkse afdracht in de boekhouding, zodat de balans in evenwicht blijft?
  9. Hoewel niet helemaal aansluitend op dit onderwerp, heb ik wel een vraag die er mee te maken heeft. Als kleine importeur van Bourgogne wijnen sinds 2007 heb ik tot nu toe een jaarlijkse opgaaf omzetbelasting moeten doen. Na wat getrubbel in het begin, is het me uiteindelijk toch gelukt dit zelf te doen, inclusief de KOR. Echter, ondanks de KOR moet er wel (verlegde) BTW worden afgedragen. Omdat dit meer is dan 2000 euro per jaar dien ik nu per 2010 deze opgave 3 maandelijks te doen. Nu is het zo dat ik niet elk kwartaal importeer, maar bijvoorbeeld alleen in Q2 en Q4. Omdat inmiddels een goede voorraad is opgebouwd, verwacht ik dit jaar volledig gebruik te kunnen maken van de 1345 KOR, waarbij ik verwacht tevens net onder of rond de genoemde 2000 euro te blijven. De vraag is nu: hoe vul ik mijn aanslag in, dus welke afdracht doe ik elk kwartaal? Is het bijvoorbeeld verstandig elk kwartaal 500 euro af te dragen, of alleen als er een import heeft plaatsgevonden (dus bijvoorbeeld tweemaal 1000)? Wanneer breng ik de KOR in rekening, alleen Q4?
  10. Joost, die had ik inderdaad gezien - maar dat is weer juist andersom - de vraag is door mij heel direct gesteld...
  11. Ik heb alles afgezocht, en dit draadje komt het meest in de buurt, alhoewel ik niet direct het antwoord op mijn vraag zie. Op de lap-top van de zaak gebruik in Norton Security, waarvoor ik voor de verlenging ervan via Global Collect BV een Factuur kreeg uit Ierland, ex BTW. Moet ik dit dan op het formulier omzetbelasting opgeven onder: 4b Verwervingen van goederen uit landen binnen de EU?
  12. Het duurt dan nog wel even, maar ik heb een brief van de belastingdienst gehad, waarin staat dat ik per 1 januari 2010 elke drie maanden OB moet opgeven. Afgezien van het extra werk niets mis mee natuurlijk, maar wanneer kan ik de correctie t.b.v. KOR dan uitvoeren, alleen over het laatste kwartaal?
  13. Ik ben bezig IB biljet in te vullen en zit even met wat begripsverklaringen. Nu zul je net zien, dat de belastingtelefooon niet op vrijdagavond beschikbaar is, dus hier gezocht maar helaas nog niet kunnen vinden. Dit onderwerp lijkt er echter het meest op. Ik ben in loondienst en heb ernaast een eenmanszaak (handel) die niet voldoet als onderneming voor de IB, alleen voor de OB. Dit betekent, dat ik de brutomarge plus overige baten moet opgeven als Inkomsten uit overige werkzaamheden en de kosten die ik daarvoor gemaakt heb als Aftrekbare kosten. Wat resteert (zakelijke winst) zijn dus de extra inkomsten, waarover de belasting wordt geheven. Nu mijn vraag: Op dezelfde pagina wordt gevraagd naar de totale waarde van overige zakelijke bezittingen (dus niet onroerend). Is dit dan niet gewoon het Activa gedeelte van mijn balans? Ik gebruik zakelijk geen onroerend goed, heb alleen ingekochte voorraad, geld en een lap-top. Behoort dit allemaal tot de overige zakelijke bezittingen en wordt hier dan hetzelfde mee bedoeld als met de vermogensbestanddelen in de toelichting?
  14. Joost, Dat is het juiste antwoord, was ik inmiddels ook achter. In feite mag ik die 960 aftrekken van de 2434 die ik anders zou hebben moeten betalen - er resteert 1474 euro, Hartelijk dank voor de moeite! Met vriendelijke groet, WAZ
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.