• 0

Fotografie + kvk en regels

Beste allemaal,

 

Alereerst wat een topforum, heb al veel informatie kunnen vinden. Ik zit echter met nog een aantal vragen.

 

Ik fotografeer zelf erg veel. Hier moet je vooral aan dingen denken als nieuwsfotografie (ongevallen en gebeurtenissen), en evenementen. Nu doe ik dit allemaal nog voor de hobby.

 

Nu wil ik ook een factuur kunnen uitschrijven naar bijv. kranten als ik een nieuwsfoto heb gemaakt. Wat heb ik hiervoor nodig? Ik denk zelf een KVK-nummer, omdat ik ook 'patent' wil leggen op een handelsnaam. Maar moet ik ook een BTW-nummer aanvragen? En moet ik wel een 'eensmanzaak' beginnen als ik alleen af en toe een factuur wil uit kunnen schrijven?

 

Alvast bedankt ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je je bedrijfsnaam goed wilt beschermen, let er dan wel op dat inschrijving bij de kvk niet heel veel doet op dat gebied. Het geeft je uiteraard zekere rechten, maar die zijn niet altijd toerijkend - de bescherming tegen een ander bedrijf met een gelijkende naam kan bijvoorbeeld al beperkt zijn tot je regio, en ook bescherming tegen gebruik van dezelfde naam in een andere branche is er niet echt.

 

Of het verder nodig is in te schrijven bij de kvk hangt een beetje van de omvang van het een en ander af, maar ook van wat je afnemers verwachten: Is het voor hen gebruikelijk foto's aan te schaffen van particulieren? Of gaan ze alleen in zee met een bedrijf dat als zodanig bij de kvk ingeschreven staat?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat het wat proffesioneler over komt als ze een factuur toegestuurd krijgen waar ook een kvk-nummer en een btw-nummer op vermeld staat.

 

Maar als ik een factuur stuur, ben ik dan ook verplicht 20% af te staan aan de belastingdienst? Of geld dit niet als je onder een bepaald bedrag verdient per jaar? En hoevaak moet je dan aangifte doen?

 

Ik heb zoveel gelezen dat ik het een en ander even niet mer kan scheiden, bedankt voor de reactie.

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik een factuur stuur, ben ik dan ook verplicht 20% af te staan aan de belastingdienst?

 

Nee, als je btw-plichtig bent, dan moet je 19% bij je factuur optellen en dat deel afdragen. Het kost je dus geen cent.

 

Of geld dit niet als je onder een bepaald bedrag verdient per jaar?

 

Inderdaad, dat heet de kleineondernemersregeling.

 

En hoevaak moet je dan aangifte doen?

 

Waarschijnlijk per kwartaal.

Link naar reactie
  • 0

Oke bedankt voor de reacties

 

Dus als ik het snap, kan ik gewoon een kvk aanvragen + btw nummer onder een bepaalde handelsnaam. Nu hoef ik gen officiele patent ofzo erop te hebben...

 

Oke nou alvast bedankt voor de reacties, ik denk met nog wat specifiek zoekwerk op de sites ik er uit ga komen.

 

Top ;)

Link naar reactie
  • 0

Nu hoef ik gen officiele patent ofzo erop te hebben...

 

Een patent is alleen voor technische zaken, niet voor een merknaam.

 

Als je jouw handelsnaam wilt veilig stellen dan kun je het beste een regsitratie bij het Benelux Merkenbureau aanvragen.

Gebruik de zoekfunctie even ant er is al heel veel over geschreven op dit forum.

 

 

Verder zou je ook eens op Macminds kunnen rondsnuffelen.

Daar vind je beroepsgenoten die (semi)professioneel fotograaf zijn, ook op dat forum komen dit soort vragen wel eens voorbij maar dan toegespitst op jouw vakgebied.

Link naar reactie
  • 0

Beste Polderskikker,

 

Je hebt niet goed opgelet. Je hebt TWEE opties, afhankelijk van je verdiensten.

 

Optie 1: je verdiensten zijn zo laag dat je in de "kleine ondernemers regeling valt. dan kun je volstaan met:

- eigen briefpapier drukken

- facturen sturen ZONDER BTW

- aan het eind van het jaar je extra inkomen opgeven voor de inkomstenbelasting

- als je wil kan je je bedrijfsnaam deponenren bij het Benelux Merkenregister.

 

Optie 2: als je meer verdient of meer gaat verdienen, dan moet je:

- inschrijven bij KvK als eenmanszaak

- opgeven bij belastingdienst

- facturen sturen MET BTW

- ieder kwartaal BTW afdragen

- aan het eind van het jaar belastingaangifte doen

- je kan alsog de bedrijfsnaam als merk deponeren voor extra bescherming.

 

Optie 1 is echt heel veel eenvoudiger.

 

Optie 2 moet je aleen doen als het een serieuze zaak wordt. De administratieve belasting is wel 10 keer hoger. Voordeel is dat je wél btw van je inkopen kan aftrekken.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Optie 1: je verdiensten zijn zo laag dat je in de "kleine ondernemers regeling valt. dan kun je volstaan met:

- facturen sturen ZONDER BTW

 

Dat lijkt me niet juist. Of je btw moet heffen op je facturen hangt ervan af of je door de belastingdienst btw-plichtig wordt bevonden. Als dat zo is dan kun je in aanmerking komen voor de kleineondernemersregeling. Maar je moet dan gewoon btw heffen.

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande inderdaad, als je gebruik wilt maken van de KOR dat moet je btw berekenen aan je klanten. Als je dan onder de omzetgrens voor de KOR blijft hoef je vervolgens die btw niet (of deels) af te staan aan de belastingdienst, en mag je het dus (deels) zelf houden.

 

Als particulier kun je geen btw rekenen en is er dus ook geen mogelijkhed voor de KOR.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.