• 0

Bijverdiensten, BTW en belasting...

Hallo allemaal,

 

Ik ben van plan om wat dienstverlenende werkzaamheden te verrichten voor een klein bedrijf. Ik ben verder fulltime in loondienst bij een ander bedrijf. Mijn bijverdiensten bedragen ongeveer 200 euro per maand.

 

Wat kan ik allemaal verwachten m.b.t. belastingaanslagen, BTW e.d.?

Kan ik mijn werkzaamheden gewoon als overige inkomsten uit arbeid

invullen op mijn belastingaangifte?

Ben ik voor dit bedrag BTW plichtig?

 

Het liefst zou ik het bedrijf gewoon een factuur willen sturen voor

12 x 200 = 2,400 euro en alleen op mijn ib aangifte aangeven, zonder

(fictief) in loondienst te zijn, mag dat?

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt.

 

[titel aangepast - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag rpw

 

Als je deze werkzaamheden uitvoert voor meerdere opdrachtgevers, dan ja, je kunt dit gewoon opgeven als overige inkomsten uit arbeid. Heb je maar 1 opdrachtgever, dan zul je in theorie ook bij die ene opdrachtgever een 2e dienstbetrekking aan moeten gaan!

 

In geval van meerdere opdrachtgevers geldt het volgende:

 

Wel ben je BTW-plichtig. In welk geval de kleine ondernemersregeling van toepassing kan zijn! Als je over een kalenderjaar minder dan 1.883 euro aan BTW moet afdragen, dan mag je een korting toepassen ter grote van het verschil tussen die 1.883 en wat je daadwerkelijk verschuldigd bent. Het verschil maal 2,5 is de korting.

 

Als jouw 200 pm ex BTW is, dan betaal je per jaar (200 x 12 x 19%btw) = € 456 aan BTW.

 

Je mag dan verminderen met (1.883 - 456) x 2,5 = 3.567. Echter de regeling kan niet tot een teruggave leiden, dus ben je geen BTW verschuldigd. In dit geval zou ik dus ook geen BTW nummer aanvragen, tenzij jouw opdrachtegevers dat eisen ivm met hun aftrek van voorbelasting.

 

In jouw IB aangifte (als je een BTW-nummer hebt) neem je alle ontvangsten ex BTW op en voeg je de korting van de kleine ondernemingsregeling toe als omzet (in casu 456 euro).

 

Heb je geen btw nummer dan moet je alle winsten verantwoorden in de IB aangifte incl. BTW.

 

Hoe je het ook draait: je betaalt IB over de omzet incl. BTW.

 

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.