• 0

VOF uit elkaar. Wie betaalt wie?

Mijn vof partner en ik gaan (na 1.5 jaar) uit elkaar.

 

Hij heeft ons (voor dat we een vof begonnen) vanuit een bestaande zaak benadert om samen een 2e zaak over te nemen.

 

Wij hebben ons prive voor 50% in de bestaande zaak ingekocht, en als vof hebben we de 2e zaak overgenomen.

 

Nu liggen wij zakelijk niet op 1 lijn en wil hij uit de vof stappen met alles waar hij, voordat we een vof waren begonnen, mee bezig was.

 

De totale waarde van de zaak en de totale waarde van de schulden zijn gelijk.

 

De boekwaarde van zijn spullen staat ondertussen zo laag dat hij vind dat hij ons bijna niets hoeft te betalen voor alleswat hij meeneemt.

 

De verhouding kwa boekwaarde is 25% voor hem en 75% voor mij, maar voor de omzet zitten we bijna gelijk.

 

Kan hij nu zomaar uit de zaak stappen, zijn boekwaarde betalen en ons met de overige schulden en spullen achterlaten?

 

Hebben zijn spullen dan niet nog ongeveer de zelfde waarde als het bedrag waarvoor wij ons hebben moeten inkopen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Het is heel lastig om hier een goed advies over te geven omdat niet alle factoren en emotionele dimensies in beeld komen. Als het om veel geld zou ik wellicht een mediator zoeken en anders even bij moeders uithuilen en snel de draad of een andere draad weer oppakken.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

Is er ook nog iemand die wel een antwoord heeft of heb ik mij vergist in dit hele forum?

 

Wie creeert hier nu waarde en krijgen daar zeker niet voor betaald, maar is uiteindelijk wel heel waardevol?

 

Nog een tip dan, zoek eens op VOF, krijg je VOF shit van drie jaar over je heen.

 

Perry

Link naar reactie
  • 2

Als ik het goed begrijp is er waarschijnlijk geen VOF overeenkomst waar vooraf wat dingen in zijn vastgelegd. jammer...

 

Je schrijft: "" De totale waarde van de zaak en de totale waarde van de schulden zijn gelijk.""

 

Bij een VOF zijn de vennoten hoofdelijk aansprakelijk voor het bedrijf.

 

Mijn advies: en ik geloof dat collega's dat eigenlijk ook zeggen maar dan op een andere manier: Gooi de hele zaak in een mand/doos... betaal samen alle schulden verkoop wat er over is en deel dat samen. Positief of negatief..

Neem afscheid... dit soort verhalen kan een vervelend einde hebben zoals Perry in eerste instantie al opmerkte.

 

Succes

 

Rick

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.