• 0

Lancering in de foodsector

Met heel weinig geld als startende ondernemer iets in de foodsector doen en het liefst zonder personeel is natuurlijk niet makkelijk tot zelfs onmogelijk, lijkt `t…..

Nu de lange ontwikkelingsfase van het product voorbij is en de fabrikant het binnenkort in productie gaat nemen, blijkt dat deze nieuwe ovensnack veel meer potentie heeft voor andere doelgroepen (geformuleerd) dan aanvankelijk gedacht. Door gebrek aan geld en kennis over marketing* en verkoop en het gebrek aan relaties om ingangen naar andere distributeurs te krijgen, loop ik risico dat de fabrikant teveel grip krijgt, omdat hij een distributeur/grossier zal regelen naar de eerste doelgroep (winkels) onder zijn fabrieksnaam. Dit geeft wel aan dat hij vertrouwen heeft in het product, ondanks dat er sprake is van een trial. Tevens blijkt, dat de productnaam als merk etc.wel te beschermen is, en volgens kenners ook daar commerciele mogelijkheden zijn. De relatie wil ik niet verstoren door mijn wensen. Hoe kan ik dit allemaal** goed regelen met een zeer klein budget? Hartelijk dank voor plaatsing en hulp.

 

* Nima marketing cursus globaal gelezen; slechte ervaring met marketeer gehad (factuur voor 12 uur praten en de naam van 1 distributeur die ik zelf moest benaderen…)

** Steun, begeleiding, contacten, juridisch, financieel

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inderdaad een heel verhaal. Misschien is het handig als je de vragen even opsomt, zodat het een stuk overzichtelijker wordt.

 

Van mij kant even twee (eenvoudige) tips voor het behoud van je kleine budget:

 

1. Maak van te voren duidelijke afspraken met bijvoorbeeld een marketeer. Dan voorkom je dat je achteraf verrast wordt met een factuur van 12 uur.

 

2. Doe zoveel mogelijk zelf, dus ook het benaderen van mogelijke distributeurs.

Chatteam, live chat contactcenter - www.chatteam.nl

4fence - internet & vormgeving - www.4fence.nl

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/jhekke

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat "de fabrikant het binnenkort in productie gaat nemen". Doet de fabrikant dat in opdracht van jou of op basis van een vorm van licentie die hij van jou heeft gekregen?

In beide gevallen zouden er overeenkomsten aan de samenwerking ten grondslag moeten liggen. Daarin moet je goed regelen wat de fabrikant wel en niet mag doen met jouw product.

 

Ook in geval van een licentiecontract, waarbij de fabrikant over elk geproduceerd item royalties aan jou moet betalen, zou je moeten vastleggen dat het product alleen onder de door jou geregistreerde (of nog te registreren?) merknaam door hen op de markt mag worden gebracht. Zo helpen zij jou een sterk merk op te bouwen.

Ik begrijp dat je ook graag zelf nog met het product andere marktsegmenten dan die door "de fabrikant" worden bediend, wilt bedienen. Het is zaak dit ook goed vast te leggen en de bewegingsvrijheid van de fabrikant te beperken.

 

Je moet nu duidelijk zijn en niet bang zijn je eisen en wensen op tafel te leggen. Een fabrikant heeft hier wel vaker mee te maken en zal daar niets vreemds in zien.

Een van de belangrijke lessen die ik heb geleerd, is dat je in zaken niet moet verwachten dat je, als het erop aankomt, beter zal worden behandeld omdat jij altijd aardig en meegaand bent geweest. Dus ga nu op je strepen staan. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt en hoe groter de kans op echte conflictsituaties.

 

Registreer je merk bij het Benelux Merkenbureau voor € 240,-- als je budget dat toelaat. Dat is een goed begin.

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, de fabrikant doet het in opdracht van mij; nog geen schriftelijke ovk; krijg komende week een voorstel; nee geen licentie verleend; hoe royalties te berekenen? Moet ik advocaat in de hand nemen om alles te regelen? Risico dat fabrikant zegt “zoek een ander”toch. Registratieformulieren merken buro BBIE aangevraagd; dank voor push

Link naar reactie
  • 0

Beste Daypan,

 

Wat je nodig hebt is een zakenpartner die je kunt vertrouwen. Iemand die met jou de onderhandelingen kan doen, over voorwaarden. Zoals idbroker, ben ik van mening dat je gewoon zakelijk moet zijn over het intellectueel eigendom. Bij een food-snack zit dit vooral in de receptuur en de bereiding.

 

Eea doet me denken aan een vette worst die je wordt voorgehouden. Een fictieve beloning waarmee ze steeds meer en meer informatie van je losweken, wat de fabrikant uiteindelijk alle IE in handen geeft. Er is dan niets dat ze tegenhoudt om zonder jou verder te gaan, of je met een kluitje het riet in te sturen. Waak voor te hoog gespannen verwachtingen en zoek alternatieven.

 

Sterkte!

 

ExTax!

 

 

Link naar reactie
  • 1

Wacht het voorstel van de fabrikant af, maar denk in de tussentijd goed na over wat jij wil.

 

Even nog wat vragen aan jou:

Hoe heb je tot nu toe je kennis beschermd?

Heeft de fabrikant een geheimhoudingsverklaring getekend?

Wat was de rol van de fabrikant in de ontwikkelingsfase? Kan hij claimen dat hij een wezenlijke bijdrage heeft geleverd in het uitwerken van een idee van jou tot een commercieel product?

De antwoorden op deze vragen bepalen mede hoe sterk jij staat.

 

Probeer verder voor jezelf o.a. de volgende vragen te beantwoorden:

 

- Welk marktsegment mag "de fabrikant" rechtstreeks bedienen? Definieer dit eenduidig.

- Wat doe je met andere segmenten? Ga je die zelf bedienen of wil je daarvoor met een andere fabrikant of distributeur in zee gaan?

- Als je zelf andere segmenten gaat bedienen, wie produceert die producten voor jou? Doet "de fabrikant" dat, die dan reeds ervaring heeft met de productie en die door de grotere schaal (hij produceert immers ook voor zijn eigen markt of doelgroep) waarschijnlijker goedkoper aan jou kan leveren?

- enz.

 

Zeker als je zelf niet zo ervaren bent op het gebied van het aangaan van overeenkomsten, is het verstandig een advocaat te raadplegen. Eigenlijk is het voor een niet-jurist altijd wel verstandig.

Je hoeft die advocaat niet mee te nemen of te laten corresponderen met de fabrikant. Je hoeft niet eens te melden dat een advocaat je adviseert. Je kunt, nadat je met wat onderhandelen met de fabrikant, denkt een voor jou goed contract te hebben een advocaat dat contract laten beoordelen, zonder dat te melden aan de andere partij. Op basis van het advies van de advocaat kun je dan zelf verder onderhandelen over de door de advocaat geadviseerde aanpassingen.

Je kunt met een advocaat vooraf afspraken maken over zijn maximale tijdsbesteding en dus de maximal door hem te declareren kosten.

 

Naar aanleiding van jouw vraag over royalties is het misschien nuttig om een voorbeeld van een eenvoudig licentiecontract te bekijken. Ik meen dat op de site www.uitvinders.nl een eenvoudig voorbeeld staat.

De hoogte van royalties (meestal als percentage van de met het in licentie geproduceerde product gegenereerde omzet) hangt sterk af van de winstmarges die met het betreffende product gerealiseerd kunnen worden. Voor een product waarop de fabrikant een brutomarge heeft van 20% hoef jij niet aan te komen met een royaltypercentage van 10% van de omzet.

Met de beperkte informatie die ik over jouw product heb, kan ik je geen indicatie geven van het royaltypercentage dat voor jouw product haalbaar is. Wel moet je er rekening mee houden dat royalties in de foodsector meestal laag zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het punt waar Daypan mee zit is de klassieke david vs. goliath situatie... en gelijk aan de situatie die bijvoorbeeld ondernemers ervaren in hun contacten met venture capital funds. De fabrikant is er zich terdege van bewust dat jij hem harder nodig hebt, dan hij jou. De vraag is wat nu te doen...

 

Als je niets doet, dan heb je dadelijk een slechte onderhandelingspositie . Als je wel gaat praten over de zakelijke kant, dan loop hooguit het risico dat het afketst met deze fabrikant (of dat het allemaal wat langer gaat duren dan verwacht). Van belang is om te bepalen wat wel/niet haalbaar zou zijn. M.a.w. je moet je eigen ondergrens vaststellen, rekeninghoudend met een goede marge voor de andere spelers in de keten.

Link naar reactie
  • 0

 

We komen hier halverwege het verhaal ingestapt. Dat komt omdat de eerste hoofdstukken niet beschreven zijn. Wie heeft wanneer het nieuwe product bedacht? Hoe is het contact met een eventuele producent gelegd? Wat is daar afgesproken? Wat waren de intenties, en wat is gedocumenteerd? Zijn er getuigen? Zijn er geen misverstanden over elkaars bedoelingen?

 

Het product gaat binnenkort in productie onder naam van de fabrikant, en nu wil je alsnog een merknaam ter sprake brengen? Had nou die cursus maar iets beter gelezen. ;D

 

Het is op zich geen slechte zaak dat je in het assortiment van een gevestigde fabrikant kan meeliften. Maar je kan natuurlijk zelf ook het een-en-ander doen om de aandacht op je product te vestigen.

 

Me dunkt dat als je bij nader inzien toch een eigen merk wil opzetten, al-dan-niet voor het kanaal dat reeds door de fabrikant en zijn groothandel bediend wordt, dat je dan ook voor de kosten gaat opdraaien. Als je al geen budget hebt voor merkregistratie, hoe wil je dan design, verpakkingsontwerp en promotie betalen?

 

In deze fase is het wellicht beter om afspraken te maken om bij gebleken succes in zijn distributiekanaal nieuwe kanalen onder een nieuw label te gaan verkennen, waarbij het nogal wiedes is dat jij investeert in de marketing. Wellicht leent het product zich voor een standaardversie en een premium variant?

 

Wie is eigenaar van de receptuur? En heb je een afspraak gemaakt over de aanvankelijke tijdsduur van de samenwerking? Ken je voorbeelden uit je sector waarbij productie en fysieke distributie zijn ondergebracht bij contract manufacturers, maar de marketing in handen blijft van de originele bedenkers?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Sorry; had complete tekst klaar voor idbroker nu foetsie >:(

Kennis nog niet beschermd; ik zal wel merk etc deponeren; nog geen geheimhoudings ovk; fabr. 3x test gedaan in 6 mnd; vind niet wezenlijk; vulling is andere fabrikant; dit is mijn enige troef t.o. de deegfabrikant; deze gaat 1 segment bedienen; andere segmenten doe ik met andere distributeurs; ook nog te dealen; zal door dezelfde geproduceerd worden; zal op zoek gaan naar advocaat met deze spec; heb vd fabr. begrepen dat zijn aan te wijzen distr. +/- 20% marge vraagt! dan moet mijn royalty minstens zelfde zijn? Dank voor adviezen

ExTax; inderdaad David en Goliath verhaal; hoe doen anderen het? thnx.

Link naar reactie
  • 0

Het is van belang om niet het achterste van je tong te laten zien, zonder bepaald afspraken op schrift te hebben. Verken éérst de basis met een jurist, alvorens je contracten laat opstellen. Ga vervolgens de dialoog aan met de fabrikanten en andere partijen en kom tot bepaalde kernafspraken die vervolgens uitgewerkt worden. Zo voorkom je dat er juristen uren en uren gaan zitten werken aan conceptovereenkomsten die het uiteindelijk niet halen.

Link naar reactie
  • 0

ExTax; thnx; zal zeker contact maken; eerst het budget bekijken :(

Twa level: vanaf begin is sprake van mijn product, merknaam, recept etc; dus niet bij nader inzienl; de fabrikant raakte in de loop der tijd meer enthousiast; ik ben bij hem gebleven omdat hij voorstelde de distributie te regelen en hij een grote fabrikant is wiens producten reeds bij > 1000 winkels komen via grossiers. Geen reden meer om andere te zoeken toch?

Het is wel de bedoeling om naast deze, een andere fabrikant ook te laten produceren tbv andere eetmomenten voor andere doelgroepen. Zoals ik eerder zei nog geen concrete afspraken; receptuur heb ik gemaakt maar wel in bezit van de vulling leverancier; binnenkort alles op zijn papier.

Kortom, ik heb alleen mondelinge afspraken die nu gedefinieerd moeten worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.