• 0

Afschrijven garagebox

Beste mensen,

Sinds kort verzorg ik de IB aangifte voor een kleine vof.

Nu loop ik tegen een klein probleem aan. Sinds 2007 gelden er nieuwe afschrijvingsregels voor het afschrijven van gebouwen. Nu bezit deze vof een garagebox (niet vast aan huis, maar ergens anders) die gebruikt wordt als magazijn.

Mbt deze garagebox is er geen woz waarde bekend bij de vof. Er wordt ook geen aanslag gemeentelijke belastingen ontvangen. Ik neem echter wel aan, dat er voor de garagebox een woz waarde geldt?

Ik vraag me nu af hoe ik dit het beste kan verwerken in de aangifte? Bodemwaarde (woz waarde) is dus niet bekend, maar daarentegen schat ik de kans groot in dat de huidige boekwaarde onder de bodemwaarde ligt. De afschrijvingslast is erg laag, dus geen grote invloed op de winst.

Ik neig het meest om de garagebox te verwerken als een object waarop niet meer wordt afgeschreven.

Wat is jullie mening of voorstel?

Of bezit een losse garagebox helemaal geen woz waarde?

 

Ik kijk uit naar jullie reactie!

 

Alvast hartelijk bedankt voor jullie response!

Groetjes Marcel

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Ik wil graag afschrijven op de garagebox. Ik loop alleen tegen het probleem aan hoe ik de garagebox moet verwerken in de IB aangifte. Ik kan de box niet verwerken als gebouw waarvoor geen bodemwaarde geldt (geen milieubedrijfsmiddel of overgangsregeling niet van toepassing). Dus zal ik hem moet verwerken als gebouw in eigen gebruik waarvoor wel een bodemwaarde geldt. Alleen die bodemwaarde (woz) is dus niet bekend. Dit moet wel bekend zijn om te bepalen of er nog wel afgeschreven mag worden aangezien de bodemwaarde de minimale waarde moet zijn van het gebouw.

 

De garagebox ligt ongeveer 500m van het huis.

 

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

 

Bedankt!

Groet Marcel

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marcel

 

Dan toch de gemeente bellen en vragen of er een WOZ-waarde is voor de garage. Vervolgens afschrijven in 40 jaar naar 50% van de WOZ-waarde.

 

Let wel: als er nu geen OZB betaald wordt, dan maak je bij de gemeente wellicht slapende honder wakker en volgt er alsnog een OZB aanslag. Die zal hoger zijn dan het fiscaal voordeel van afschrijven.

 

Maar eerlijkheid duurt het langst ;)

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.