Ik ben 1 maand geleden een bedrijf gestart in de onderwijs-sector. De meeste dingen lopen soepel, volgende week maak ik waarschijnlijk mijn eerste winst! Als ik iets niet weet zijn daar kvk.nl, higherlevel en google. Bij alledrie vond ik echter niet de antwoorden op de vragen die ik zocht over factureren. Het zou handig zijn als daar een soort FAQ over was ergens, maar waar?
Ik zit met de volgende dingen:
1. Wat zijn redelijke en wettelijke termijnen om betalingen binnen te willen hebben? Op facturen zet ik nu 'binnen 14 dagen betalen', maar is daar wettelijke basis voor? Als je een herinnering stuurt, moet je daar dan ook die 14 dagen op zetten, of kun je er 7 dagen of 'per direct' van maken? Wanneer schakel je een incassobureau in?
2. Is een e-mail te zien als 'bevestiging' dat een klant mijn diensten wil afnemen, waarna ik er in facturen naar kan verwijzen? ("volgens afspraak d.d. ....")
3. Ik blijk BTW-vrijgesteld te zijn, maar dit wist ik in het begin niet. Op mijn eerste 6 facturen staat gewoon een 19%-tarief. Ik weet inmiddels wel hoe ik dit rechttrek met de belastingdienst, maar moet ik mijn klanten ook van de fout op de hoogte stellen? (Niet dat ze geld terugkrijgen, want ik houd de totaalprijs hetzelfde).
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
1889
1889
Hallo,
Mijn eerste bericht op Higherlevel!
Ik ben 1 maand geleden een bedrijf gestart in de onderwijs-sector. De meeste dingen lopen soepel, volgende week maak ik waarschijnlijk mijn eerste winst! Als ik iets niet weet zijn daar kvk.nl, higherlevel en google. Bij alledrie vond ik echter niet de antwoorden op de vragen die ik zocht over factureren. Het zou handig zijn als daar een soort FAQ over was ergens, maar waar?
Ik zit met de volgende dingen:
1. Wat zijn redelijke en wettelijke termijnen om betalingen binnen te willen hebben? Op facturen zet ik nu 'binnen 14 dagen betalen', maar is daar wettelijke basis voor? Als je een herinnering stuurt, moet je daar dan ook die 14 dagen op zetten, of kun je er 7 dagen of 'per direct' van maken? Wanneer schakel je een incassobureau in?
2. Is een e-mail te zien als 'bevestiging' dat een klant mijn diensten wil afnemen, waarna ik er in facturen naar kan verwijzen? ("volgens afspraak d.d. ....")
3. Ik blijk BTW-vrijgesteld te zijn, maar dit wist ik in het begin niet. Op mijn eerste 6 facturen staat gewoon een 19%-tarief. Ik weet inmiddels wel hoe ik dit rechttrek met de belastingdienst, maar moet ik mijn klanten ook van de fout op de hoogte stellen? (Niet dat ze geld terugkrijgen, want ik houd de totaalprijs hetzelfde).
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/15599-factureren-faq/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag