Ga naar inhoud
Sidebar tonen Sidebar tonen

Factureren FAQ

Geplaatst:

1889

Hallo,

 

Mijn eerste bericht op Higherlevel!

 

Ik ben 1 maand geleden een bedrijf gestart in de onderwijs-sector. De meeste dingen lopen soepel, volgende week maak ik waarschijnlijk mijn eerste winst! Als ik iets niet weet zijn daar kvk.nl, higherlevel en google. Bij alledrie vond ik echter niet de antwoorden op de vragen die ik zocht over factureren. Het zou handig zijn als daar een soort FAQ over was ergens, maar waar?

 

Ik zit met de volgende dingen:

 

1. Wat zijn redelijke en wettelijke termijnen om betalingen binnen te willen hebben? Op facturen zet ik nu 'binnen 14 dagen betalen', maar is daar wettelijke basis voor? Als je een herinnering stuurt, moet je daar dan ook die 14 dagen op zetten, of kun je er 7 dagen of 'per direct' van maken? Wanneer schakel je een incassobureau in?

 

2. Is een e-mail te zien als 'bevestiging' dat een klant mijn diensten wil afnemen, waarna ik er in facturen naar kan verwijzen? ("volgens afspraak d.d. ....")

 

3. Ik blijk BTW-vrijgesteld te zijn, maar dit wist ik in het begin niet. Op mijn eerste 6 facturen staat gewoon een 19%-tarief. Ik weet inmiddels wel hoe ik dit rechttrek met de belastingdienst, maar moet ik mijn klanten ook van de fout op de hoogte stellen? (Niet dat ze geld terugkrijgen, want ik houd de totaalprijs hetzelfde).

 

 

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

renep

  Op 27-4-2008 om 15:18, 1889 zei:
1. Wat zijn redelijke en wettelijke termijnen om betalingen binnen te willen hebben? Op facturen zet ik nu 'binnen 14 dagen betalen', maar is daar wettelijke basis voor?

 

Daarover ga je een overeenkomst aan met je klant. Als je dit punt niet regelt dan zegt de wet: 30 dagen.

 

  Quote
Wanneer schakel je een incassobureau in?

 

Dat is nergens voor nodig. Die herinneringen kun je zelf wel sturen en telefoontjes zelf wel plegen.

 

  Quote
2. Is een e-mail te zien als 'bevestiging' dat een klant mijn diensten wil afnemen

 

Ja, mits dat er natuurlijk in staat en mits je in je e-mail alle wettelijk verplichte gegevens vermeldt (zoals kvk-nummer).

 

  Quote
Ik blijk BTW-vrijgesteld te zijn, maar dit wist ik in het begin niet. Op mijn eerste 6 facturen staat gewoon een 19%-tarief. Ik weet inmiddels wel hoe ik dit rechttrek met de belastingdienst, maar moet ik mijn klanten ook van de fout op de hoogte stellen?

 

Ja, je moet de facturen corrigeren (zie site belastingdienst).

Geplaatst:

Yannick_

Waarom ben je BTW vrijgesteld? Wat voor werkzaamheden verricht je?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Geplaatst:

R.I.P. - Fred Wiersma

  Op 27-4-2008 om 15:18, 1889 zei:

...

3. Ik blijk BTW-vrijgesteld te zijn, maar dit wist ik in het begin niet. Op mijn eerste 6 facturen staat gewoon een 19%-tarief. Ik weet inmiddels wel hoe ik dit rechttrek met de belastingdienst, maar moet ik mijn klanten ook van de fout op de hoogte stellen? (Niet dat ze geld terugkrijgen, want ik houd de totaalprijs hetzelfde).

 

 

Dan hoop ik voor je dat je klanten niet BTW plichtig zijn (dus ook geen BTW mogen terugvragen). Anders krijgen ze vanwege jouw fout een hogere factuur en dat lijkt me niet zo klantvriendelijk... ;)

 

Voorbeeldje: stel je factureert voor 119 EUR, incl 19 % BTW.

 

Een BTW plichtige klant krijgt die 19 EUR BTW terug, en die 100 EUR trekt hij af als kosten.

 

Nu verander je de factuur in 119 EUR, 0% BTW. Moet hij 119 EUR als kosten aftrekken, dus per saldo betaalt hij meer...

 

Plus nog de extra tijd voor het omboeken in zijn boekhouding, je wordt geen populaire leverancier...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Geplaatst:

1889

  • Auteur

Bedankt voor de reacties, erg leerzaam.

 

 

  Op 28-4-2008 om 09:25, Fred Wiersma zei:

 

Dan hoop ik voor je dat je klanten niet BTW plichtig zijn (dus ook geen BTW mogen terugvragen). Anders krijgen ze vanwege jouw fout een hogere factuur en dat lijkt me niet zo klantvriendelijk... ;)

 

Voorbeeldje: stel je factureert voor 119 EUR, incl 19 % BTW.

 

Een BTW plichtige klant krijgt die 19 EUR BTW terug, en die 100 EUR trekt hij af als kosten.

 

Nu verander je de factuur in 119 EUR, 0% BTW. Moet hij 119 EUR als kosten aftrekken, dus per saldo betaalt hij meer...

 

Plus nog de extra tijd voor het omboeken in zijn boekhouding, je wordt geen populaire leverancier...

 

Bedankt voor het voorbeeld. Gelukkig heb ik uitsluitend particuliere klanten en geen bedrijven (had ik even in mijn forumpost moeten zetten). Ze kunnen die BTW dus niet terugvragen en daardoor blijven ze per saldo dus hetzelfde betalen... neemt niet weg dat het erg slordig is.

 

 

 

En sp00n, ik werk in deze deze sector! Mijn bedrijf heeft in principe niets met de publieke onderwijssector te maken, maar verricht wel diensten 'in het kader van' regulier onderwijs, namelijk ondersteuning ervan.

Geplaatst:

Yannick_

  Op 29-4-2008 om 15:28, 1889 zei:

En sp00n, ik werk in deze deze sector! Mijn bedrijf heeft in principe niets met de publieke onderwijssector te maken, maar verricht wel diensten 'in het kader van' regulier onderwijs, namelijk ondersteuning ervan.

 

Ok :)

 

Er stond me trouwens iets van bij dat wanneer je meer dan 50% van je werkzaamheden doet buiten die sector (BTW vrijgestelde sector), dat je wél BTW moet afdragen... Maar ik weet niet meer precies hoe dat zat... Misschien dat een fiscalist hier op HL daar meer duidelijkheid over kan geven.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.