• 0

Uitstappen vennoot - Liquide middelen

Ik heb op dit moment een VOF waar mijn venoot geen affiniteit meer mee heeft, hij wenst op te stappen.

 

De VOF is inmiddels na 3 boekjaren nog steeds goed winstgevend echter is hij voor zichzelf een andere kant op gegroeid, hij wil dan ook een andere markt gaan bedienen en niet meer in de huidige VOF participeren.

 

De afspraak was dat hij per 1 Jan. 2009 zou vertrekken, hierbij zouden wij de winst delen en dit was zijn uitkoop bedrag. Vond ik fair. Helaas wil hij nu per 1 Aug. dit jaar vertrekken, waarbij hij de helft van de winst van 2007 wilt, een risico bedrag omdat hij eerder vertrekt (+/- 10.000) én zijn eigen vermogen.

 

Opzich nog niet heel erg, we hebben het samen opgebouwd. Maar de liquide middelen raken zo erg in gevaar en ik denk dat het totale bedrag zelfs niet in één keer betaald kán worden op 1 aug. dit jaar.

 

Ik ben nu flink aan het nadenken, wat moet ik hiermee aan? Iemand een idee?"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben dit jaar ook uit een samenwerking gestapt voor 10%. Naast een uitkoopsom voor die 10% had ik ook nog recht op een deel van de winst van 2007. Omdat mijn compaan ook het gevaar zag dat er te weinig reserves overbleven hebben wij het stuk winstdeling verspreid over 12 maanden.

 

Hij moet er uiteraard wel mee akkoord gaan om gespreid betaald te worden. Je kan altijd nog afspreken dat je nog een stukje rente erbovenop doet als je gespreid mag betalen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen dat dit voor rare situaties kan zorgen m.b.t. de verhouding van kapitaal? Als mijn vennoot dan weg is maar het geld nog niet 100% is uitbetaald hebben we het in feite over "vreemd vermogen" ?

Link naar reactie
  • 0

Ja, in feite wel want je a.s. ex-partner maakt geen deel meer uit van de VOF maar heeft er nog wel geld in zitten.

 

Maar waarom raar? Zolang jullie goede afspraken maken over terugbetalen is er toch niets aan de hand? Of gaat een bank moeilijk doen over evt financiering?

 

Een andere mogelijkheid is een nieuwe partner vinden, die weer zelf kapitaal inbengt. Of zelf aanvullen en alleen verder.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.