Jump to content

Joost Schravendeel

Legend
  • Content Count

    459
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Joost Schravendeel last won the day on June 11 2019

Joost Schravendeel had the most liked content!

Community Reputation

65

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • First name
    Joost
  • Last name
    Schravendeel
  • Company or organization name
    Oogvoororen.nl
  • How did you find us:
    partner-site

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

Vision

  • I'm looking for people who
    Mij verder kunnen helpen met de dagelijks veranderende uitdagingen van een snel groeiende onderneming.
  • My opinion about entrepeneurship
    10% inspiratie, 90% transpiratie. Van een goed idee ga je niet rijk worden. Van keihard werken voor jouw droom, om geld te verdienen met jouw 'oplossing' (uiteindelijk) wel.
  • My opinion about innovation
    Goede ideeën ontstaan nooit maar op 1 plek.
  1. Daar zou een wet voor moeten komen. Die wet moet zorgen dat als een bedrijf failliet gaat onder normale omstandigheden, dwz er is geen fraude in het spel, dat de ondernemer dan niet alle schulden op z'n nek krijgt. Dat maakt namelijk ondernemen (en dus het creeren van banen) zeer onaantrekkelijk. En het is toch ook niet die ondernemer die in z'n eentje schuldig is aan het feit dat een markt zich anders ontwikkelt dan verwacht of dat een grote partij ineens massaal hetzelfde product in de markt gaat zetten? Ik ben overigens niet failliet gegaan maar het scheelde weinig. Ik heb de akkoorden met schuldeisers bereikt toen het bedrijf nog 'gewoon' draaide. Pas toen alle afspraken gemaakt waren werden contracten officieel stopgezet en heb ik heb bedrijf op een normale manier kunnen liquideren.
  2. Misschien kun je die toelichten? Uiteraard. Ik vond het totaal niet gênant om in die fase van mijn leven alle dingen weer weg te doen en terug bij mijn ouders in te trekken. Kan me goed voorstellen dat dat soort dingen wat zwaarder trekken wanneer je ouder bent of zelfs een gezin hebt. Ik had niet het gevoel alsof er maar ook maar één reden was om er heel erg mee te zitten dat ik niet meer op mezelf kon wonen.
  3. Google hecht zeker waarde aan links op betrouwbare pagina's (zoals deze). Het helpt echter niet als Google dan een dode link indexeert. Seniorenweb is wel een grote. Maar alles wat goed en betrouwbaar is komt met een prijs. Heb niet de illusie dat je gratis kan linkbuilden op de beste websites binnen jouw doelgroep, tenzij je iets doet met ontzettend hoge nieuwswaarde. Google eerst even alle grote websites waar jij denkt dat je doelgroep zich bevind. Misschien dan gaan nadenken of je nieuwswaarde kan creëren voor jouw website en hun website. Anders is het alternatief gewoon advertorials en links kopen op die websites. Er zijn best veel dingen gratis dan wel duur met een reden.
  4. Straatflyeren heb ik geen goede ervaring mee. Je gaat er (vaak) niet zelf staan dus je weet ook niet hoe geïnteresseerden te woorden worden gestaan, effectief worden er vrij weinig flyers aangenomen maar kost wel ieder uur aan meerdere mensen geld om bezoekersstromen fatsoenlijk af te vangen. Je krijgt de dagen daarna wel gezeik over straatvervuiling op de koop toe. Huis aan huis verspreiding wel goede ervaring mee. Vaak wel in combinatie met een advertentie in de krant en vooral reclame op internet. Maar dat is redelijk makkelijk met een lokale website voor de consument, iedereen die er woont is je doelgroep. Je moet het wel leuk invullen/ opvallen tussen alle andere troep die de mensen op de deurmat krijgen. Gekke vormen of een opvallende invulling doet wonderen. Wij zijn in de decembermaand actief huis aan huis juist om de website extra te promoten, iedereen is thuis en we denken dan de laatste gaatjes niet-online-lezers te kunnen dichten. Maar om een beetje reuring te krijgen moet je wel zorgen dat je op iedere (JA/JA) deurmat valt binnen één a twee dagen tijd. En respecteer ten alle tijde de stickers op de brievenbus, je krijgt je klachten tegenwoordig publiek via Twitter en Facebook, niet meer via een brief in de brievenbus.
  5. Wij hebben nog wel eens data-entry klussen. Meestal hebben we niemand nodig, soms één persoon maar hebben ook wel eens tien man extra op kantoor gehad voor twee weken. Wij hebben alles laten payrollen. Om meerdere redenenen: - Geen gigantische personeelsadministratie - Allemaal flexibel inzetbaar (voor beide kanten) - Sommigen vinden later een vaste(re) baan en komen maar één keer, één dag - Één keer per week wat uurtjes afvinken en je bent zelf klaar - Maakt niet uit wie, hoeveel mensen en voor hoeveel uren, ik kreeg één grote (gespecificeerde) factuur. - Bijna niemand heeft een eenmanszaak (en/of VAR-verklaring) - Na enkele keren terugkomen kun je de beste uitkiezen, je payrollling bedrijf belt ze eventueel zelfs voor je op. Wij betalen een opslag van 52% bovenop het bruto loon. Ik denk dat de interne kosten hoger waren uitgevallen als we de hele administratieve rompslomp van de totaal 25 verschillende mensen intern hadden willen regelen, daar is onze organisatie / administratie / salarishuishouding gewoon niet op ingericht.
  6. Een paar keer vrij mild. Ik was op mijn 17e voor mijzelf begonnen en dacht alles te weten. Ik heb me scheel aan boetes door onwetendheid en stropjes te over opgelopen door het slecht maken van afspraken. Maar toen had ik een miniscuul (privé) kostenpatroon dus kon het altijd ophoesten (leuk was het niet, je had zo een kwartaal voor niets gewerkt). Één keer vrij hard, gelukkig was ik heel jong. Beetje verkeerd getimed en net wat te makkelijk personeel aangenomen in een tijd dat de bomen tot aan de hemel groeide. Veel en veel te veel geld gestoken in een veel te groot en mooi pand, 'op de groei', dat geld voor verbouwing en inrichting kwam nog wel uit eigen zak maar daarna was het ook wel redelijk op. Destijds was ik één van de twee in een VOF, dus je zit er privé in. Toen de omzet keihard in elkaar stortte (2008, maar te makkelijk de schuld te geven aan de 'crisis') moesten we wel gewoon zes man personeel, 300m2 kantoorruimte en een shitload aan serverruimte blijven lappen. Omdat alle reserves op gegaan waren naar onze prachtige inrichting liep er geld uit wat ik eigenlijk niet meer had en niet meer verdiende. Jong en dom, te schijterig om op tijd personeel te laten gaan heb ik te lang geprobeerd de tent overeind te houden terwijl de schulden bleven groeien. Je zit er privé in dus een faillissement is vervelend. Heb met het kleine beetje geld wat er was alle kleine schuldeisers betaald, met de grote om de tafel gegaan. In ruim jaar iets minder dan 2500 per maand afgelost en de rest omgezet in een privé-lening en ik was er vanaf, dat geld verdiende ik met een nieuw bedrijf (wel een afsplitsing van het eerder bedrijf) een deel van het personeel kreeg een nieuwe baan, wel met hulp van een investeerder. Jaar later ook weer weggegaan. In de tussentijd uiteraard wel auto kwijt geraakt, ook weer bij mijn ouders gaan wonen, maar ik was 21/22 jaar dus geen grote schande. Maar op best jonge leeftijd ook verhoudingsgewijs héél veel ervaring opgedaan. Op mijn 23e woonde ik weer heel prettig op mezelf in ons lokale centrum en had ik weer een (shortlease)auto'tje. Inmiddels ben ik net een half jaar 26, werken er hier in de twee bedrijven waar ik mede-eigenaar van ben nu 16 mensen. We draaien iedere maand in beide bedrijven gezonde winst en neem deze week weer twee nieuwe mensen aan omdat het gewoon goed gaat. Omdat ik een hele goede compagnon heb, de fouten uit het verleden niet zo makkelijk weer maak en ik ook wat volwassener ben geworden. Ik ben nog net zo enthousiast en creatief als voorheen maar stuur ik mijn bedrijven op de harde cijfers, dat is denk ik het grootste verschil. Ik heb op iedere willekeurig moment van de maand een actuele profit&loss voor mijn neus, de factureren gaan nooit in een maand te laat de deur uit, we bloeden nooit onnodig lang. We betalen niemand te laat, houden het debiteurensaldo altijd acceptabel laag en zijn er heel actief mee bezig. Er moet altijd genoeg geld zijn om weloverwogen investeringen direct uit eigen zak te kunnen doen.
  7. Heel bizar, heb hem een tijd redelijk goed leren kennen. Hij heeft een half jaar een kantoortje in mijn pand mogen gebruiken (kom ook uit Alphen aan den Rijn). Sprak hem toen dagelijks, familie kwam ook nog wel eens langs op kantoor. Echt verschrikkelijk geschrokken toen ik vrijdag het nieuws door kreeg, vreemd genoeg moest ik direct aan Higherlevel.nl denken. Zijn nieuwe samenwerkingspartner was de week daarvoor nog bij ons op kantoor geweest om Ruben zijn diensten te verkopen. Hij was die donderdag nog langs geweest bij het lokale ondernemingshuis hier in Alphen om zich te oriënteren op een flexwerkplek, een werknemer van me zat daar toen toevallig ook en had hem gespot. Dat klinkt als iemand die zijn blik op de toekomst heeft. Heel heel veel sterkte gewenst aan familie, vrienden en relaties. Echt verschrikkelijk.
  8. Ik zou het proberen bij middelgrote vastgoedbeheerders/eigenaren welke complete winkelgebieden bezitten. Deze worden ook niet vrolijk van (langdurige) leegstand want dit zorgt voor een minder aantrekkelijk winkelgebied en dus minder aantrekkelijke (toekomstige) verhuurprijzen. Als jouw concept meer traffic en verkopen kan opleveren ben je voor hen wellicht interessant. In sommige straten van ons centrum worden leegstaande etalages met kerst en/of pasen mooi aangekleed om het straatbeeld leuk en gezellig te houden. Niet veel steden hebben anti-kraak winkelpanden vrij. Je moet namelijk in vrijwel alle gevallen bij de vastgoedeigenaar zijn, de gemeente is meestal geen partij.
  9. Ligt allemaal enorm aan de doelgroep en het assortiment. Er zal echt niemand een volledig te personaliseren Minotti bank van 15.000 euro in zijn winkelwagen gooien en het geld overmaken met iDeal. Dus dat het 'net zo makkelijk' als een boek of een CD gaat is niet zo simpel te stellen. Je zou ook kunnen overwegen om in plaats van een webshop het knopje 'voeg toe aan winkelwagen' te vervangen door 'maak een afspraak in onze showroom' om zodoende toch gevoel te krijgen met de leads die via internet komen, bovendien kun je tijd reserveren om die klanten goed te helpen. Ik ben er van overtuigd dat een kanaal als Facebook prima als advertentiekanaal kan dienen. Je kan immers binnen Facebook enorm goede selecties maken van je doelgroep. Je kan leeftijden, woongebieden en interesses targetten met je advertenties. Een andere benadering dan adverteren op Google, maar het kan voordeliger uitpakken dan adverteren op generieke zoekwoorden. Ik merk op dat er nog veel te veel vragen onbeantwoord zijn in je document. Wellicht je eigen document wat verder aanvullen zodat mensen nuttige tips kunnen geven. Als het assortiment bestaat uit enkel mahonie-houten bureau's en notaris-lampen dan denk ik dat de spoeling wat dunnetjes zal zijn op Facebook.
  10. Nu ik toch weer even ingelogd was om te reageren, toch even stoer doen. Berichten van begin deze week:
  11. Er zijn meerdere wegen naar rome. Je kan bijvoorbeeld een 'doel' instellen op de bedankpagina of bevestigingspagina van het inzenden van het formulier, afhankelijk wat jij als conversie ziet. Bij E-commerce kun je e-commerce instellen voor Google Analytics. In het geval van een e-commerce website zou ik altijd voor het het tweede gaan, zeker als je ook je Adwords en je Analytics account goed hebt gekoppeld. Dan kun je op zoekwoord-niveau je conversies bijhouden. Zowel op aantallen als op orderwaarde. http://support.google.com/analytics/bin/answer.py?hl=nl&answer=1032415 https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/gajs/gaTrackingEcommerce Succes!
  12. Regionaal, 17/18 jaar, laatste schooljaar. Schitterende afgebakende doelgroep voor een heleboel sponsoren: - Rijscholen (bijna tijd voor een rijbewijs) - Banken (je gaat van jongeren naar studentenrekening?) - Zorgverzekeraars (je gaat een eigen (jongeren)verzekering aan?) - Jongerenvakanties - Lokale kroegen/discotheken/clubs Het gecombineerde bereik op jullie privé social media kanalen is in principe al genoeg om 'iets' mee te kunnen. Zeker als jullie de populaire jongens/ meisjes van de school/leerjaar zijn. De perfecte ambassadeurs voor bovengenoemde bedrijven. Als je je sponsoren echt wat wil bieden moet je het misschien gewoon geen sponsoring noemen maar op no-cure no-pay basis gaan werken. Uiteindelijk gaan jullie, en jullie hele directe sociale netwerk (niet per definitie online) van bovenstaande zaken gebruik maken. Organiseer je eigen collectief als vereniging en ding een aanmeld-premie af voor een groep van 10/20/50/100 man? Met 100 man zowel een verzekering als bankrekening afsluiten en je hebt al de nodige duizenden euro's binnen. Naarmate het collectief groeit zal de pot ook groeien. Subsidie slechte ervaring mee, lang traject, dan ben jij al lang weg daar. Waarom had je zelf geen manieren gevonden in je 'eigen businessplan' om je unieke demografische kenmerken van de vereniging ten gelde te maken?
  13. Een 'dure' designer de basis laten ontwerpen en iemand die met stramien verder kan de klus laten afmaken. Daarbij is duur natuurlijk erg relatief. Bij goedkoop maak je een gok, bij 'duur' betaal je, vaak, voor garantie op een goed converterend design. Dat tweede kun je, afhankelijk van omzet en marges, uiteraard binnen een termijn terug verdiend hebben. Moeilijke keuze, is geen eenduidig antwoord op.
  14. Wij willen altijd een factuur krijgen. Als wij voor 7.000 euro gratis werk leveren zien wij graag een factuur van 7.000 euro en sturen wij deze ook terug. Het is namelijk nog wel eens gebeurd wanneer we niets stuurde dat we vergeten werden bij een advertentie in de krant, een logo'tje op een spandoek of iets anders in die richting. Ook spreken wij heel duidelijk af wat we leveren voor die 7.000 euro en wat zij ons geven voor die 7.000 euro. Dan zijn de afspraken helder. Bij ons is het echt heel vaak fout gegaan m.b.t. de verplichtingen van het evenement richting ons. We voorkomen nu altijd dat we vrijblijvend dingen sponsoren. Achteraf klagen dat je, bijvoorbeeld, onvoldoende exposure hebt gekregen heeft namelijk weinig zin.
  15. Mijn tip zou zijn om af te kijken bij de grote jongens zoals Bol.COM, wehkamp, zalando, etc. die geven jaarlijks tonnen uit aan eye-tracking onderzoek, website-verbeteringen, enquetes en andere zaken/onderzoeken die de gemiddelde webshop-exploitant niet kan betalen. Ik mis sowieso een goede zoekfunctie op een prominente plek, hoe sneller bij een product hoe kleiner de kans dat deze afhaakt onderweg. Het design mag wel iets frivoler. Wellicht wat geld aan uitgeven voor een mooi logo, wellicht een leuke afbeelding als achtergrond. Zelf ben ik wel fan van authentiek materiaal. Dus voor je blog zou ik klanten met grote bestellingen benaderen of ze een foto kunnen aanleveren van hun kamer. Jouw producten in een mooie setting zorgt er voor dat mensen hebberig worden. Je kunt mooi deeplinks vanaf je blog naar je producten leggen. De C1000 en AH kunnen naast elkaar leven maar een nieuwe keten positioneer je niet zomaar even weer naast die twee zonder gigantisch veel geld in reclame te stoppen. De vergelijking tussen de AH en een buurtsuper zou wellicht eerder opgaan, maar dat is bijna appels met peren. Wil je een gooi doen naar de grote jongens moet je geld stoppen in de marketing. Het is ook een goede test om te kijken of jouw concept verder op kan schalen. Besteed eens een maand (relatief) veel geld en tijd in marketing en kijk of je omzet en marge voldoende mee schalen om verder mee te groeien. Zo ja; vooral kijken hoe ver je je uitgaven kunt opschalen en nog steeds marge kunt behouden, zo nee; dan is er wellicht iets mis met je prijzen, je website, je assortiment of is er te veel concurrentie in de markt. Op die manier weet je binnen een paar maanden of je iets hebt wat een serieuze onderneming kan worden of dat het nooit een bepaald hobby-niveau zal ontstijgen.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept