• 0

Verkoop bedrijfsauto - BTW?

Het ziet er naar uit dat ik op korte termijn mijn onderneming moet gaan staken. Ik heb zakelijk een auto aangeschaft en deze wil ik nu verkopen. De BTW van de aanschaf is afgetrokken. Alleen wat mij bij de andere berichten niet helemaal duidelijk wordt; Ik kan de auto via de margeregeling verkopen aan een handelaar of dealer en zo niets met BTW en/of BPM te maken te hebben?? Toch?

Ik wil zo efficient mogelijk de auto van de hand doen en dit gaat gewoon geld kosten. Hoe kan ik dit zo voordelig mogelijk aanpakken of verkopen?

 

Thnx.

Marco

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De marge-regeling is alleen bedoeld voor handelaren die inkopen van particulieren.

 

Jij moet gewoon BTW en eventueel rest-BPM afdragen over de overdrachtswaarde. Helaas niets aan te doen. Indien je je auto doorverkoopt aan een andere ondernemer, kan de rest-BPM doorgeschoven worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Thnx Odeon.

 

Wordt een autohandelaar of dealer door de Belastingdienst dan in een aparte groep geplaatst?

 

Dus ik zou en BTW en rest-BPM moeten betalen, hoeveel dit is kan ik in de Almanak terugvinden? Is er een standaard formule voor of iets dergelijks?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi mh65

 

Bij verkoop van een BTW auto moet je gewoon 19% BTW betalen over de prijs waarvoor jij de auto verkoopt.

 

De BPM is volgens mij een probleem voor de koper. Als het een auto op geel kenteken is, dan heb je de BPM al betaald en is het daarmee klaar.

 

Als het een auto op grijs kenteken was, heb je geen BPM betaald en is de koper wellicht BPM verschuldigd (als hij de auto niet bedrijfsmatig gaat gebruiken). Als je hem een plezier wilt doen: de tabel voor afschijving op BPM staat hier:

 

http://www.autobelastingen.nl/berekenbpm.php

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Thnx Denarius.

 

Het betreft een auto met geel kenteken.

Dus ik hoef me over de BPM geen zorgen te maken?

En alleen de BTW over de verkoopprijs te berekenen?

Zit er nog ergens addertjes onder het gras?

 

Gisteren kreeg ik de indruk via dit forum en een aantal andere, dat er nogal wat bij komt kijken en dat ik mijn verlies maar moet nemen (dit lijkt me iets te simpel geredeneerd).

 

Bedankt voor de nog komende reacties.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.