• 0

eigen bedrijf (fotografie) en eigen salaris uitbetalen

Wellicht dat er iemand is die mijn vraag kan beantwoorden:

Ik heb een eenmanszaak en ben Fotografe. Alles wat ik zakelijk koop betaal ik privé. Met andere woorden, als ik iets met mijn zakelijke rekening heb gekocht, stort ik dat bedrag van mijn privé- rekening weer op mijn zakelijke rekening.

Omdat ik ook een parttime baan heb waar ik niet veel inkomsten uit heb zou ik mezelf eigenlijk ook een salaris willen geven: Na een opdracht mijzelf een percentage, bijvoorbeeld 10% op mijn privé- rekening uitbetalen. Is er iemand die mij hier in kan adviseren?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
...Alles wat ik zakelijk koop betaal ik privé. Met andere woorden, als ik iets met mijn zakelijke rekening heb gekocht, stort ik dat bedrag van mijn privé- rekening weer op mijn zakelijke rekening.....

Waarom doe je dat? Ik zou gewoon alleen een vast bedrag per maand van zakelijk -> privé overmaken. Eventueel dat bedrag flexibel maken afhankelijk van je inkomsten maar niet constant over lopen boeken enzo, dat levert alleen maar meer administratie op!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad, probeer het bij 1 vast maandelijks bedrag te houden en zakelijke uitgaven met je zakelijke rekening te betalen. Dat houdt het wel zo overzichtelijk. belastingtechnisch gezien maakt het geen drol uit of je iets met een privérekening of zakelijk rekening betaalt. Dat fotorolletje komt toch wel in je kostentotaal terecht.

Link naar reactie
  • 0

Je moet misschien even een historisch overzicht maken van de inkomsten en de kosten van je zaak. Van het gemiddelde van je winst kun je gerust maandelijks een percentage (zeg: 50%) overmaken naar je privé-rekening.

Natuurlijk moet je wel rekening houden met je (nog te betalen) belastingen...

 

Ik vraag me wel af waarom je nu zakelijke kosten eerst privé betaalt. Dat heeft toch weinig zin als je dat later weer overboekt?

Bij een eenmanszaak lopen privé en zakelijk 100% in elkaar over. Maar als je jezelf wat administratieve handelingen kunt besparen zou ik dat zeker niet nalaten. Al was het alleen maar voor het rekenwerk dat vooraf gaat aan het invullen van je IB.

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

De reden dat ik mijn zakelijke kosten eerst privé betaal is omdat ik tot op heden meer IN mijn bedrijf heb gestopt dan dat ik eruit heb gekregen.

 

Ik heb er ook over nagedacht om me uit te schrijven bij de KvK. Echter, ik wil als een professioneel fotograaf gezien worden die kwaliteit levert en om onder andere die reden staat mijn bedrijf bij de KvK ingeschreven.

 

Omdat het wèl mijn bedoeling is om uiteindelijk te kunnen leven van mijn inkomsten als Fotografe, wil ik graag weten hoe anderen dit financieel doen: half parttime werken en half voor jezelf werken. Hoe betaal je jezelf?

Link naar reactie
  • 0

Ik werk niet part-time, maar kan je wel vertellen dat jij en je eenmanszaak voor de belastingdienst helemaal hetzelfde zijn.

 

Of je zakelijke kosten van je prive-rekening betaalt of van je zakelijke rekening is helemaal niet interessant - het enige dat belangrijk is is hoe je dat in je administratie zet.

 

Als ik zelf bijvoorbeeld iets prive betaal voor de zaak dan boek ik dat als storting van prive naar zakelijk, en zakelijk boek ik het als kosten - op die manier is aan het eind van het verhaal duidelijk welk geld 'zakelijk' is en welk geld 'prive', wat weer van belang is voor je belastingaangifte

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 156 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.