Mensen ik heb hulp nodig bij het volgende probleem; ik ben bezig met wat zaken uit te zoeken voor een bouw en aannemersbedrijf. Nu hebben ze een voorraad materialen in de financiële boekhouding staan ad € 150k ultimo 2007 en ultimo 2006 was het nog € 10k. Dit is een behoorlijke stijging. Dus ik gekeken onder ander op grootboek niveau wat de stijging veroorzaakt en wat blijkt alle inkopen van materialen zijn op voorraad geboekt en de verkopen zijn niet uit de voorraad geboekt. Nu is de vraag van de klant hoe te corrigeren. Hij telt de voorraad ieder jaar. Ultimo 2007 zou het ca € 30k moeten zijn. Tevens wil de klant in de toekomst zo efficiëntie mogelijk voorraad boeken en opnemen.
Mijn inziens dient er een voorraad correctie te komen ad € 120 k ten laste van de kostprijs van de omzet.
Een m.i. is het handiger op de materialen niet meer op voorraad te boeken maar direct op inkoopprijs en de voorraad pas opboeken of afboeken op moment dat het geteld is. Delen jullie mijn mening of zie ik iets over het hoofd?;)
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
harrepar
harrepar
Mensen ik heb hulp nodig bij het volgende probleem; ik ben bezig met wat zaken uit te zoeken voor een bouw en aannemersbedrijf. Nu hebben ze een voorraad materialen in de financiële boekhouding staan ad € 150k ultimo 2007 en ultimo 2006 was het nog € 10k. Dit is een behoorlijke stijging. Dus ik gekeken onder ander op grootboek niveau wat de stijging veroorzaakt en wat blijkt alle inkopen van materialen zijn op voorraad geboekt en de verkopen zijn niet uit de voorraad geboekt. Nu is de vraag van de klant hoe te corrigeren. Hij telt de voorraad ieder jaar. Ultimo 2007 zou het ca € 30k moeten zijn. Tevens wil de klant in de toekomst zo efficiëntie mogelijk voorraad boeken en opnemen.
Mijn inziens dient er een voorraad correctie te komen ad € 120 k ten laste van de kostprijs van de omzet.
Een m.i. is het handiger op de materialen niet meer op voorraad te boeken maar direct op inkoopprijs en de voorraad pas opboeken of afboeken op moment dat het geteld is. Delen jullie mijn mening of zie ik iets over het hoofd?;)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/15924-voorraad-bij-een-bouw-en-aannemersbedrijf/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag