glengarryglenross

Senior
  • Aantal berichten

    38
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Jij bent:
    ondernemer in spe
  • Geslacht
    Male

glengarryglenross's trofeeën

  1. Ik deel de mening van je accountant. Ik zou ook moeilijk doen over het activeren van de kosten. De Richtlijnen voor de jaarverslaggeving bevelen niet voor niets aan om deze kosten ineens te nemen. Oke het is geen wettelijke vereiste maar het is wel gebruikelijk om het zo te doen, dus er zal een hele goede reden moeten zijn om toch tot activeren over te gaan. Uiteindelijk denk ik dat het wel los zal lopen met de accountant en als jij goed aangeeft waarom je het toch wilt activeren zal de accountant het wel accepteren. Je kan je accountant natuurlijk altijd even een mailtje sturen om uit te leggen hoe hij aan zijn standpunt komt met een referentie naar de relevante regelgeving. Ik denk dat geen één accountant daar moeilijk over zal doen. Dus dan weet je in ieder geval waarom je accountant een andere mening heeft. Zowiezo zou ik je willen adviseren om je vragen aan je accountant te stellen ipv google, ik denk dat je accountant je waardevoller advies kan geven. Let ook op het feit dat banken over het algemeen het resultaat corrigeren voor de immateriele activa. Die plussen voor hun berekeningen dus doodleuk de immateriele activa terug in de kosten. Dus of het nou echt helpt voor je resultaat. Beste is om samen met je accountant te zitten en de cijfers te bespreken en daarbij je belangen door te geven zodat ze met je mee kunnen denken. De accountant is tenslotte dé financiele partner Ps: als je dan toch activeert vergeet dan niet de wettelijke reserve onder het eigen vermogen. Succes
  2. Beste Jose, Je vraagt twee dingen: A wat de ING precies wil, het antwoord op de vraag geef je zelf al, zie punt 1 en 2 in de quote hierboven. Een accountant kan deze verklaring wel degelijk afgeven, ook bij toekomstgerichte informatie. B Dat je geen accountant kan vinden die het voor je wil doen! Echter geef je zelf aan dat je een accountant hebt gevonden, alleen kost deze 160 per uur met een inschatting van 10 uur. dus 1600 euro in totaal prognose. Ik kan je vertellen dat 160 euro geen hoog tarief is in deze. Om het maar te vergelijken: een gemiddelde beginnend assistent op een groot accountantskantoor wordt weggezet voor € 160,- Bij een kleiner kantoor liggen de tarieven van de assistenten een stuk lager, echter is dit een opdracht die een accountant liever zelf afhandelt en niet door een assistent laat uitvoeren gezien de complexiteit waardoor je toch op het hogere tarief uitkomt (het complexe zit hem in dit geval in de toekomstgerichte informatie namelijk je prognose waar de accountant een oordeel over moet geven) Bij dit soort opdrachten mag je accountant een vaste prijs met je afspreken, misschien is het een oplossing om de accountant die je een aanbod heeft gedaan voor 10 uur voor 160 euro een voorstel te doen voor een fixed fee van 1600 euro. Dan weet je zeker dat je voor die 1600 euro een rapport hebt wat je kan overleggen aan de bank. Ik hoop dat je er uit gaat komen met de ING. vriendelijke groet
  3. Beste heer Odems, Het klopt niet geheel dat er in de branche geen aandacht is voor kwaliteit. Zo zijn er verschillende overkoepelende organisaties waar een administratiekantoor bij kan behoren om een stuk kwaliteit te waarborgen. Deze overkoepelende organisaties controleren of de kantoren voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Bijvoorbeeld het NOAB. Tevens dienen AA accountants zich aan bepaalde kwaliteitseisen te houden die verplicht zijn door de NOVAA. Een registeraccountant (RA) dient te voldoen aan kwaliteitseisen van onder andere het Nivra. Als de RA zich niet houdt aan de minimale eisen dan kan hij in het ergste geval de RA titel verliezen. Naast een accountantskantoor heb je ook accountantsorganisaties, deze hebben een vergunning van het AFM, autoriteit financiele markten, deze organisatie controleert dan of de organisatie voldoet aan de kwaliteitseisen. Op de website van de AFM staan alle organisaties die deze vergunning hebben. Valt nog een heel verhaal over te vertellen, maar bottom line is dat kwaliteit wel degelijk te toetsen is en dat dat ook gebeurt, zie de vele "branche-organisaties" en overkoepelende toezichthouders in de branche. vriendelijke groeten
  4. Zo voordelig is die 1,2% tov vpb nou ook weer niet. Stel je hebt een pand voor 100k en je winst uit huur is 4k per jaar. dan is de vpb 25% = 1k dat is maar 1% tov de 1,2% rendementsheffing. Zo zijn er nog meer redenen. Belangrijkste is echter dat je over de winst bij verkoop van aandelen geen belasting betaald. over de meerwaarde van een pand in prive wel.
  5. Hey Lennard, sorry voor de onduidelijkheid. In mijn verhaal heb ik het feit dat het om een bedrijfsovername gaat even losgelaten. mijn excuus. In jouw geval geen btw zoals je terecht opmerkte. greetz
  6. Naar mijn idee is het is als volgt: Je bent economisch gewoon eigenaar. Hoe het juridisch inelkaar zit maakt helemaal niet uit voor je commerciele balans. Waarom ben je economisch eigenaar: je kan als het goed is niet zonder uitzonderlijk hoge kosten van de koop afzien gedurende de looptijd. Met andere woorden de koop is gewoon gesloten, de betaling is alleen uitgesteld. Derhalve is er geen sprake van operational lease maar van financial lease. (er zijn nog meer redenen waarom het kwalificeert als financial lease, ik zal niet alles noemen) (( huurkoop is een bijzondere vorm van leasing, bij leasing is het de vraag of het actief op de balans komt of niet, voor je jaarrekening gaat de economische realiteit hier voor de juridische. In het engels gaat het gezegde: if it's a pig and you dress it up legally to be a dog it is still a pig, dit komt doordat bedrijven van alles proberen om activa off balance te houden en daarmee ook de financiering. ik zal er verder niet teveel op ingaan)). Voor de btw is de koop ook al gesloten dus je dient ook de volle btw te betalen, als verkopende partij dien je dus de omzet/verkoop te verantwoorden. Wat neem je nu op in je balans. Debet het pand, credit de lening. De termijn betalingen zijn deels aflossing op deze lening en de rente voor de lening. rente in de verlies en winst, aflossing in mindering op de lening. Op het pand schrijf je vervolgens gewoon af. Met de vriendelijke groeten
  7. Als je de goederen binnen een jaar gaat verkopen heeft het geen duurzaam karakter. Je houdt ze aan voor de verkoop. in dit geval zijn het dus kortlopende activa. Dat ze langer meegaan dan een jaar doet er verder niet toe. Als je als handelsbedrijf laptops verkoopt, classificeer je deze ook niet als vaste activa maar als handelsvoorraad, dus bestemd voor verkoop. Als je als ondernemer deze laptop koopt dan boek je deze als vast actief want je gaat er langer dan een jaar gebruik van maken. mvg
  8. Ook als privepersoon kan je gewoon een factuur sturen, dus daarvoor hoef je geen rechtsvorm te starten. Grt
  9. dus je krijgt: Verlies en winst: omzet: -1680 inkopen: 840 resultaat: -840 Balans: bank: 2000 eigen vermogen: -1000 resultaat : -840 af te dragen btw: -160
  10. Beste Hakim, Kijk even op deze site, zij kunnen je helpen aan kapitaal en advies: http://www.ondernemenoverdegrens.nl succes groeten
  11. Hoi Kirsten, dit zijn voor jou gewoon inkoopkosten van je omzet, in je verlies en winst rekening. Dus gewoon als kosten opnemen, geen percentage gewoon het volle bedrag. mvg
  12. Lijkt me duidelijk waarom niet iedereen dit doet. 150.000 euro leen je tegen 6%, dus rentekosten: 9.000 euro je opbrengst is 12.000 euro huur 12.000 -/- 9.000 euro = 3000 euro je rendement is dus 3000/150.000 = 2% per jaar niet echt waard om in te investeren dus. Tegenwoordig kan je al op de bank een spaarrente van 5% krijgen als je het voor langere tijd vast zet. Zet je de 50.000 euro dan op de bank dan heb je een rendement van 2.500 euro. En niet het risico dat het minder of negatief rendement wordt.
  13. Er zijn genoeg methoden om tot een juiste waardering te komen. Dus hier zal het probleem niet in zitten. Je kan bijvoorbeeld kijken naar de toekomstige kasstromen die het product je oplevert. Discounted cashflowmethode bijvoorbeeld. Zelf ben ik niet zo erg gecharmeerd van deze methode omdat er teveel variabelen in zitten. (met deze methode kan je de waarde "sturen" naar een bepaald bedrag) Het simpelste maar ook niet geheel juist is de uren die je hebt besteed en de kosten die je hebt gemaakt om de software te ontwikkelen te activeren. Je kan ook kijken naar soortgelijke producten in de markt, als die er zijn. Je waardeert dan op marktwaarde. Zie ook het bericht hiervoor van dhr de Jong, hierin legt hij zijn methodes uit om tot een waardering te komen. P.s. Accountants kunnen dit wel degelijk, en er zijn er genoeg die het doen voor iets minder dan 500 euro
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.