Jump to content

lennard

Senior
  • Content Count

    38
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Male
  • First name
    Lennard
  • Company or organization name
    Minneboo en Partners
  • Website address
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  1. lennard

    BTW auto

    Ik schaf de auto aan van een collega ondernemer waar ik in het verleden veel voor heb gedaan. Als blijk van waardering kan ik de auto overnemen voor de helft van de ANWB koerslijst. Dat betekent dat ik de auto over een aantal jaar natuurlijk nog wel voor minder zal verkopen, maar niet voor veel minder. Als ik de auto voor de BTW als zakelijk aanmerk trek ik nu dus de BTW af over 12.000, maar kan ik over een paar jaar ook weer BTW betalen over pak 'm beet 8.000. In de tussentijd heb ik ook ieder jaar de BTW correctie betaald. Dat zou jaarlijks zijn 12%x25%x30.000=900 euro. Per saldo kost het dus alleen maar geld als ik de auto voor de BTW zakelijk aanmerk! Maar aangezien het document waar ik aan refereer niets zegt over voor de IB zakelijk en voor de BTW privé tast ik in het duister. Zoals gezegd heeft Joost ook een keer geschreven dat je, als je een BTW auto op de balans zet, je niet onder de BTW correctie voor privegebruik uit kunt komen. Daaruit maak ik dan op dat je de BTW auto dan dus ook voor de BTW als zakelijk moet aanmerken.....Maar de Belastingtelefoon zegt weer dat het wel kan.....Hmmm ??? bedankt voor de reactie!
  2. lennard

    BTW auto

    Hallo allemaal, Ik heb op het forum al enorm veel gelezen en het is me voor het grootste gedeelte duidelijk. Alleen kan ik geen sluitend antwoord vinden op mijn vraag. Ik heb veel gehad aan het document van Joost https://www.higherlevel.nl/forum/attachments/notitie-auto_en_BTW_-2009.pdf! Het is me dus duidelijk dat voor de IB anders gekozen kan worden dan voor de BTW. Wat ik echter wil staat niet in het bovenstaande overzicht. Morgen schaf ik een BTW auto aan. Deze wil ik voor de IB op de balans zetten maar voor de BTW privé houden (dus niet zakelijk voor de IB en zakelijk voor de BTW, de enige optie die het document geeft). Ik merk de auto aan als privé door de BTW op de auto NIET terug te vorderen. Ik heb dit al gechecked bij de BD en zij geven aan dat dit gewoon kan. Door de BTW op de auto niet terug te vorderen zou ik de auto feitelijk aanmerken als privé. Ik mag de auto dan nog steeds, volgens de heer van de belastingdienst, bij verkoop BTW vrij naar privé halen en vervolgens verkopen als particulier. Toen las ik echter een post van Joost dat dit helemaal niet kan. Ik heb gisteren een post gelezen van een dame met dezelfde vraag als ik en daar werd op geantwoord dat een BTW auto die voor de IB op de balans wordt gezet ook voor de BTW zakelijk moet zijn. En dat je dus niet, zoals ik wil, de BTW auto voor de IB als zakelijk kan aanmerken en op de balans zetten én voor de BTW als privé aanmerken door de BTW niet terug te vragen. Ik heb me net rotgezocht naar die post om er naar te kunnen verwijzen, maar ik kan 'm met geen mogelijkheid meer vinden >:(. Ik zal straks nog even mijn best doen. Ik ben dus in verwarring.....Aangezien ik Joost vanwege al zijn bijdragen op dit forum hoger aansla dan de beste man van de Belastingtelefoon weet ik het dus echt niet meer.... Wie kan helpen? Alvast bedankt! Lennard
  3. Bedankt John! Ik wacht het rustig af! Fijne avond, Lennard
  4. Bedankt, John en Sander :). Ondernemers zijn pro-actieve types, want jullie kijken meteen naar mijn actuele situatie :). Het klopt inderdaad precies wat jullie schrijven; coaching is sowieso belast. Hetzelfde geldt voor de assesments die we doen en het interim management. Onderwijs is verplicht vrijgesteld voor CREBO instellingen, dan moet je denken aan de HBO's en erkende opleidingen. Bedrijfsopleidingen zijn niet CREBO geregistreerd en hebben (vooralsnog) een keuzevrijheid. Er is de afgesproken tijd wel veel om te doen geweest vanwege EU regels etcetera, maar vooralsnog geldt die keuzevrijheid. Er is sprake van dat ergens in de toekomst ALLE opleidingen verplicht BTW vrij zijn. Nu zie je dus dat bepaalde instellingen, zoals bijvoorbeeld Boertien, BTW vrij trainingen geven en anderen die wel gewoon BTW rekenen. Ik heb ervoor gekozen om met BTW trainingen te geven, omdat al mijn klanten zakelijke klanten zijn. Zij kunnen dus de Btw gewoon aftrekken en ik heb op mijn beurt wel recht om de voorbelasting af te trekken op materiaal, zaalhuur, acteur etcetera. Maar, bedankt voor het meedenken :)! Ik wil niet de hele tijd een herhaling van zetten doen, maar jullie schrijven allebei over die 90% regel. Dat is voor mij dus geen probleem, maar ik heb niet de indruk dat de business centers waar ik huur daar ooit naar kijken. Die leveren (behalve BCN nu) altijd gewoon met BTW. Die link die ik gestuurd heb (er even vanuitgaan dat de info klopt) stelt ook
  5. Hoi John, Volgens mij heb ik je verkeerd begrepen. Ik heb Per zaal een ander BTW-regime toepassen is volgens mij toegestaan geinterpreteerd als zijnde 'verschillende' zalen. Dus een zaalverhuurder die voor zaal A altijd belast met 19% en voor zaal B altijd BTW vrij verhuurt. Wat ik bedoel, is een zaalverhuurder die zaal A verhuurt met 19% BTW aan een zakelijke klant en diezelfde zaal A op een ander moment BTW vrij verhuurt aan een particulier. Maar volgens mij bedoel jij dat ook! Nog even voor de zekerheid ;D. Jij bent van mening dat tegelijk gebruikt kan worden met BTW vrije levering en dat je dus niet hoeft te kiezen? Dus, in een voorbeeld, 's morgens zaal A BTW vrij verhuren aan een particulier en 's middags zaal A met BTW belast verhuren aan een bedrijf? Alvast bedankt voor je reactie. Ik heb zitten zoeken en zoeken naar het artikel van de link, maar ik kan het niet meer vinden! Ik kijk morgen nog even en post 'm zodra ik het artikel weer gevonden heb! Goed weekend!
  6. Hoi John, Thx voor je bericht. We praten een beetje langs elkaar heen :-\. zie de volgende link pagina 41 Als je even scrollt naar pagina 41 dan staat daar het volgende (ik kan niets kopieren vanaf die site, is volgens mij beveiligd, dus ik typ het even over: Goedgekeurd is dat de verhuur van onroerende zaken of gedeelten daarvan door ondernemers wier activiteiten bestaan uit het ter beschikking stellen van congres, vergader en tentoonstellingruimten altijd belast is met 19% BTW. Het moet dan gaan om verhuur voor een korte periode. Het is niet van belang of de huurder recht op aftrek van voorbelasting heeft. Er hoeft bovendien geen verzoek om belaste verhuur gedaan te worden. Mijn vraag is dus of een zalenverhuurder willekeurig gebruik mag maken van bovenstaande regeling. Dus voor particulieren het principe hanteren dat verhuur van onroerend goed BTW vrij is en dus geen BTW hanteren. En voor zakelijke klanten beroepen op bovenstaande goedkeuring en dus BTW heffen. Met andere woorden, is het of het een of het ander OF mag het ook het een en het ander zijn? Ik geef met name trainingen op het gebied van communicatieve -, management - en verkoopvaardigheden. Maar binnenkort geef ik ook een training timemanagement, dus het beperkt zich niet uitsluitend tot die disciplines. Alvast bedankt voor het meedenken!
  7. Hoi Sander, Bedankt voor je reactie. Op zich is het zonder BTW factureren van de zaal verhuurder geen probleem. Echter is de prijs wel gestegen van 230 naar 270 euro. Wat voorheen het totaalbedrag inclusief BTW was wordt nu ook als totaalbedrag gefactureerd, maar nu BTW vrijgesteld. Ik kan dus geen voorbelasting aftrekken en per saldo wordt het dus 19% duurder. Maar goed, die klacht moet ik neerleggen bij de zaalverhuurder. Dat begrijp ik. Het is namelijk nogal vreemd dat hij de BTW die hij voorheen toch moest afdragen, nu voor het gemak meerekent voor de nieuwe prijs die vrijgesteld is van BTW. Het is eigenlijk een beetje zoals een paar jaar terug met de kappersbranche. Het BTW percentage ging van 19% naar 6%, maar de prijzen werden niet verlaagd. Op zich heb je helemaal gelijk :). Waar maak ik me druk om, ik ben immers geen zaalverhuurder, dus waarom interesseert me dat... Ik ben vooral benieuwd. Ik vind het namelijk zo raar dat ik best vaak zaalverhuurders tegenkom die aan particulieren BTW vrij verhuren en aan zakelijke klanten met 19% BTW. Ik vind dat zo'n rare situatie en kan me niet voorstellen dat dit mag. Ze rekenen immers voor precies hetzelfde zaaltje voor de een wel BTW en voor de ander niet. Een sterk staaltje. Maar goed, ik ben dus vooral benieuwd of dit geoorloofd is!
  8. Ik ben werkzaam als trainer en boek in die hoedanigheid vaak zalen. Vervolgens ontvang ik dus een rekening voor zaalhuur. Van BCN in Utrecht ontving ik in 2009 facturen voor de zaalhuur met BTW. Nu, in 2010, zijn ze opeens vrijgesteld van BTW. Ik heb zelf al even het een en ander opgezocht (om te voorkomen dat ik er hier van langs krijg ;) ) en het is me duidelijk dat verhuur van vergaderruimte in principe vrijgesteld is van BTW. Uitsluitend voor verhuurders van vergaderruimte en zalen mag ook gekozen worden voor met BTW belastte zaalhuur zonder dat dit wordt aangevraagd bij de Belastingdienst. Het maakt daarbij ook niet uit of de huurder (ikzelf in dit geval) bedrijfsmatig huurt of niet. De 90% regel, wat geldt bij verhuur van normaal onroerend goed (dus verhuur voor langere tijd met een huurcontract), is dus niet van toepassing voor verhuurders van zalen en vergaderruimte. Waarom dat een post op het forum als ik het antwoord al heb gevonden? Wel, het bovenstaande is me duidelijk, maar ik kom op internet ook vaak zaalverhuurders tegen die aangeven dat de zaalhuur BTW vrij is voor particulieren en BTW belast voor bedrijven. Mijn vraag is: kan dat? en mag dat? Concreet is mijn vraag dus: als je als zaalverhuurder kiest voor de zaalverhuur belast met BTW, moet je dit dan hanteren voor ALLE klanten of mag je zelf onderscheid maken? Dus zoals bovenstaand, voor zakelijke klanten gebruik maken van de mogelijkheid van belastte zaalhuur en voor particuliere klanten uitgaan onbelaste zaalhuur? Ben benieuwd of iemand dit weet? Alvast bedankt. lennard
  9. Hoi RCDM, Dit klinkt waarschijnlijk héél knullig, maar wat bedoel je met 'een brief sturen aan de belastinginspecteur'? ::) ik ben nu drie jaar bezig, doe al drie jaar netjes aangifte, maar heb nog nooit iets ontvangen van een belastinginspecteur of er één 'real life' gezien. Stuur je die brief dan gewoon naar het belastingkantoor van je regio 't.a.v. de belastinginspecteur'....? Thanks Lennard
  10. Hoi Gwyneth, Bedankt voor je berichtje! Ik zal voortaan de bron van de quote aangeven met een linkje. Thx voor de tip. Een heel duidelijk bericht en een logische redenatie. Maar goed, ik kan er zelf niet opkomen ::). Wat betreft de BD; ik heb hier inderdaad contact over opgenomen, een aantal weken geleden. Zelfs twee keer! Ik had ze toen twee vragen voorgelegd, waaronder deze. Het antwoord op deze vraag was beide keren 'dat weet ik niet'. Mijn andere vraag ging over de BTW die ik gefactureerd krijg van het business center. Dit is gesplitst in zaalhuur met 19% btw en arrangement met 6%. Zij gaven (ook weer beide keren) aan dat ik de 6% over de arrangementen voor mijn cursisten niet mag aftrekken als voorbelasting! Met andere woorden; ik betaal 6% over het arrangement, ik belast het arrangement door aan de cursist en hij betaalt er weer BTW over. Dan wordt er dus dubbel BTW geheven. Dankzij dit forum en een check bij een fiscalist ben ik er inmiddels achter dat dit onzin is. Zolang ik de dienst nodig heb om mijn dienst te kunnen leveren en deze uiteindelijke dienst met BTW belast is, kan ik de BTW gewoon als voorbelasting aftrekken. Ook als het gaat om de arrangementen voor de cursisten! Enfin, mijn lage vertrouwen in de Belastingtelefoon is daardoor nog verder gedaald. :'(. Aangezien ik de Higherlevel leden een stuk hoger aansla probeer ik het bij jullie. En je ziet het aan je reactie, daar kan ik tenminste iets mee :). Maar, je hebt gelijk hoor. Eigenlijk zou je met zo'n vraag bij de Belastingtelefoon terecht moeten kunnen. En als ze het 'niet weten', dan moeten ze het navragen in plaats van klakkeloos volstrekt tegenstrijdige informatie te verstrekken. Dat zit me best dwars moet ik zeggen. Veel van de mensen op Higherlevel zullen starters zijn. Zij zijn nog niet groot genoeg of het is financieel (nog) niet haalbaar om de boekhouding en administratie te laten doen. Eigenlijk dus de meest kwetsbare groep, want starters zijn aan het bouwen. Dan moet je gewoon kunnen vertrouwen op de informatie die je via de BD verstrekt krijgt! Juist omdat je starter bent en elke bespaarde euro is ook een verdiende ;) Ik zal ophouden, want mijn frustratie met betrekking tot de BD hoort hier niet thuis >:( Super bedankt!
  11. Hallo. Ik heb een vraag van soortgelijke strekking eerder gesteld en hier een hoop nuttige antwoorden op gehad. Ben al veel wijzer, maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Ik ben werkzaam als trainer/coach en lever trainingen. Deze trainingen zijn uiteraard belast met 19% BTW. Van de locatie waar we de training wordt gegeven neem ik ook een arrangement (koffie/thee/lunch/frisdrank) af. Op de factuur die ik van de locatie ontvang staat de zaalhuur vermeld (belast met 19% BTW) en de arrangementen (belast met 6% BTW). Van RCDM en John begrijp ik dat ik op mijn factuur aan de klant mag kiezen of ik een all-in prijs voor de training hanteer en deze belast met 19% BTW of dat ik de training en arrangement apart specificeer op de factuur. In dat geval kan ik dan 19% en 6% hanteren. Nu kwam ik echter op de site van de BD de onderstaande info tegen. Als ik dat goed interpreteer is het of het een of het ander. Wat ik ervan begrijp, is dat het van de situatie afhangt. Hier de tekst: Concreet zijn mijn vragen: - MOET ik of voor een all-in prijs met 19% of voor aparte specificatie met 19% en 6% kiezen OF mag ik beide opties door elkaar heen gebruiken, dat wil zeggen dat ik voor de ene training opteer voor de all-in prijs en voor een andere training voor aparte specificatie? -Mag ik binnen dezelfde training beide opties door elkaar heen gebruiken? Dus een zakelijke klant een factuur met all-in prijs, belast met 19% sturen en een particuliere klant een uitgesplitste factuur met 19% en 6%. De particuliere klant kan namelijk de BTW niet terugvragen en door de factuur uit te splitsen, en dus het arrangement met 6% te belasten, wordt het uiteindelijke factuurbedrag lager. Voor de zakelijke klant maakt dit niet uit, hij kan de BTW toch terugvragen. Sterker nog, als ik het bij hem zou uitsplitsen kan hij de BTW over het arrangement waarschijnlijk juist niet terugvragen omdat het om drank/voedsel gaat. Ik ben benieuwd. Groeten, Lennard
  12. Hoi Joost, Die had ik met de zoekfunctie inderdaad al gevonden. Super handig. Ik heb 'm netjes opgeslagen, alles overzichtelijk bij elkaar! groet, Lennard
  13. Hoi Joost, Bedankt voor je reactie. Okay, dat had ik niet begrepen. thx voor de verduidelijking. De reden dat ik aan het twijfelen ben gebracht is vanwege het bijgevoegde document. Hier staat o.a. in (zie pagina 2): Auto behoort tot uw privévermogen De eventuele btw die drukt op de aanschaf van de auto kunt u niet als voorbelasting aftrekken. Ook is geen aftrek van voorbelasting mogelijk met betrekking tot later in de auto verwerkte bestanddelen, zoals een voorruit, een uitlaat of een katalysator. Dit document heeft me erg geholpen om de verschillen te begrijpen tussen de auto voor de BTW en IB en het feit dat je onafhankelijk kunt kiezen. Ik heb ook het document gelezen dat jij hebt gepost. Dank daarvoor! Maar goed, bovenstaande opmerking uit het document heeft me dus aan het twijfelen gebracht. Vanuit de gedachte dat nieuwe banden, nieuwe remmen etcetera ook 'later in de auto verwerkte onderdelen' zijn. Maar, je bent meer dan duidelijk, gewoon 75% van de BTW aftrekken op al het onderhoud, onderdelen en uurloon. Ik hoop dat anderen ook iets hebben aan het document. Vooral de voorbeelden zijn verhelderend in het aangeven van het verschil tussen 'auto voor IB' en 'auto voor BTW'. groeten en bedankt. Lennard auto_en_btw.PDF
  14. Hoi Odeon, In ieder geval bedankt voor je email. Inderdaad heb ik er bij de start (on)bewust voor gekozen. Wat ik duidelijk probeer te maken is dat omstandigheden veranderen. Een onderneming starten voor een paar uur per week (zoals ik in 2007 en 2008) heb gedaan is een ander uitgangspunt dan een onderneming full-time drijven, zoals ik per 2010 zal doen. Ook het uitgangspunt voor de auto verandert dan. Maar goed, je hebt gelijk als je zegt 'het is zoals het is'. Ik blijf het vreemd vinden, want ik overweeg dan om mijn huidige auto te verkopen en een gelijkwaardige auto terug te kopen. Dat slaat eigenlijk helemaal nergens op, maar is blijkbaar de enige manier om auto op te kunnen voeren op de balans en af te schrijven. Ik stel een vraag en jij geeft aan dat je de info die ik zelf in de originele post al vermeld, niet verder wilt motiveren. Dat is niet echt de bedoeling van een forum ;). Ik ben immers op zoek naar een antwoord...? Overigens begrijp ik dat je de onderhoudskosten van een zakelijke auto kunt aftrekken (voor de IB). Dat bedoel ik echter niet. Ik heb het over de BTW over onderhoudskosten die je ook mag aftrekken als je de auto voor de BTW privé rijd. In dat geval kun je 75% van de BTW over de onderhoudskosten aftrekken. Echter blijft mijn vraag dus 'wat onder onderhoudskosten valt'. Als je de auto voor de BTW zakelijk rijdt dan maakt het niets uit; dan kun je alle BTW aftrekken (aanschaf, onderhoud, nieuw raam etc.). Mijn vraag heeft dus specifiek betrekking op BTW in het geval dat je de auto voor de BTW privé rijd. Ik begrijp niet waarom je het antwoord daarop niet wilt motiveren? In ieder geval bedankt voor de reactie tot dusver.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept