Jump to content

Marije Miggiels

Legend
  • Content Count

    252
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

43

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • Gender
    Female
  • Address
    Weegbree 3, 's-Hertogenbosch, 5236RA, Netherlands
  • First name
    Marije
  • Last name
    Miggiels
  • Company or organization name
    ZaakM
  • Website address
  • How did you find us:
    via een kennis

Register

  • What age group do you belong to?
    31-35
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Linkedin
    Hallo!

Company info

  • Location
    's-Hertogenbosch
  • Phone number
    06-54940073
  • Branch
    Groothandel
  • Website address

Vision

  • I'm looking for people who
    - Gedreven en geïnspireerd zijn
    - Die het belang van een volledige, correcte en inzichtelijke administratie inzien en mij daarvoor willen inhuren
    - Die het belang hiervan niet inzien en zich door mij willen laten overtuigen
    - Hun ervaringen met het ondernemerschap willen delen
  • My opinion about entrepeneurship
    Het ondernemerschap geeft mij de vrijheid om alles precies zo te doen zoals ik het wil binnen de wettelijke grenzen natuurlijk. Het ondernemerschap inspireert me om het beste uit mezelf te halen, ik ontdek meer talenten bij mezelf dan ik wist dat ik had.
    Als ondernemer wordt van je verwacht dat je expertise hebt, als werknemer wordt van je verwacht dat je je bescheiden opstelt en het vooral niet beter weet dan de mensen boven je.
    Het ondernemerschap is een zegen en een vloek: het geeft je heel veel vrijheid, maar ook heel veel onzekerheid. Het is hard werken, maar dit kost me geen energie, het geeft me energie.
  • My opinion about innovation
    Zonder verandering geen vooruitgang of zelfs achteruitgang. In mijn vakgebied is innovatie niet makkelijk te vinden. De administratie moet tenslotte aan wettelijke eisen voldoen en cijfers zijn nu eenmaal keiharde feiten. Toch ben ik van mening dat hier nog veel te winnen is, nu moet de ondernemer zich vaak schikken naar de administratie, het kan ook andersom. Met mijn persoonlijke betrokkenheid bij de ondernemer zorg ik ervoor dat de administratie op zijn behoeften worden afgestemd, uiteraard opnieuw binnen de grenzen van de wettelijke eisen.
    Bij administratie wordt gedacht aan grijze en zwarte pakken, ik zie daar de toegevoegde waarde niet van. Mijn betrouwbaarheid moet blijken uit m'n werk en niet uit m'n kleding. Of ik daarin innovatief ben? Vertel het mij maar!
  1. Dank voor het snelle antwoord, en dat op een zondag :) Moet er dan een geheel nieuwe vaststellingsovereenkomst komen of is een, door beide partijen, ondertekende aanvulling voldoende?
  2. Beste allen, Een collega ondernemer heeft al vele jaren een werknemer in dienst die hij heeft moeten ontslaan om economische redenen. Het ontslag is 1 augustus aangezegd door middel van een beëindigingsovereenkomst met een opzegtermijn van 6 maanden. Nu zijn er sindsdien weer een aantal opdrachten binnengekomen waardoor de medewerker 1 à 2 maanden langer in dienst gehouden zou kunnen worden. De vraag is of het mogelijk is om de opzegtermijn te verlengen en het ontslag dus uit te stellen, maar vooral wat hier de consequenties van zijn en hoe dit vastgelegd zou moeten worden om verdere verplichtingen te voorkomen. De werknemer heeft overigens nog geen zicht op een nieuwe betrekking, dus ook voor de werknemer zou het gunstig zijn om langer in dienst te kunnen blijven. Kan iemand inzicht verschaffen? Vast bedankt. Marije
  3. Sorry Jeroen, ik wil toch wel even helpen. Deze specifieke situatie heb ik nog niet gevonden namelijk. Kort antwoord op de vraag: ja dat mag als je aannemelijk kan maken dat de auto is aangeschaft voor de te starten onderneming. Je moest bij aanschaf dus al het doel hebben de auto voor het bedrijf aan te schaffen. Hou er rekening mee dat je aan het eind van het jaar weer een deel OB moet afrekenen als je de auto meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt.
  4. Ik heb zelf ook weleens zoiets gefabriceerd en 1 van mijn klanten is er mee gaan werken. Jammer alleen dat zodra iemand begint met knippen en plakken, de hele boel in elkaar klapt. Daarbij is en blijft excell foutgevoelig. Ik zou toch iedere ondernemer aanraden met een boekhoudpakket te werken, zelfs voor de allerkleinsten.
  5. Kan het ipv met correctie achteraf niet ook 'direct'? Dus van een via prive-rek. betaalde telefoon/belkosten alleen dat deel opvoeren dat zakelijk is, zowel de kosten als daardoor ook de btw beide voor b.v. 50% ? Of is dat dan weer te simpel gedacht om op een dichtgeknepen oogje te mogen rekenen.. Je moet de (zakelijke) factuur wel in z'n geheel boeken, maar je kan wel direct de privé-correctie toepassen (je moet dan dus een extra regel toevoegen).
  6. Nee hoor, ook over niet gefactureerde omzet moet je BTW afdragen. Art 8 lid 1 en lid 2 van de Wet op de Omzetbelasting luiden als volgt: 1. De belasting (BTW) wordt berekend over de vergoeding. 2. De vergoeding is het totale bedrag dat ter zake van de levering of dienst in rekening wordt gebracht, de omzetbelasting niet daaronder begrepen. Ingeval ter zake van de levering of dienst meer wordt voldaan dan hetgeen in rekening is gebracht, komt in plaats daarvan hetgeen is voldaan. Eigenlijk vrij logisch, want anders zou je met je klant kunnen afspreken minder op de factuur te zetten dan hetgeen hij moet voldoen. Omzetbelasting ontduiken wordt dan vrij gemakkelijk en dat is uiteraard niet de bedoeling :) Je hebt gelijk.... niet alleen wat je gefactureerd hebt. Ik zie die € 10 echter als "fooi"/prijsverschil en voor zover ik weet, zit daarin geen BTW begrepen
  7. Dit is toch niet helemaal correct. Als de KOR wordt toegepast, kan er geen sprake zijn van betalen of ontvangen. Het eindsaldo moet dan 0,00 zijn. Omdat je in jouw rekenvoorbeeld over het gehele jaar een negatief BTW saldo hebt, pas je de KOR niet toe. De aangiftes zien er dan als volgt uit: Q1: 10 te betalen Q2: 20 te ontvangen Q3: 10 te betalen Q4: 30 te ontvangen Per saldo ontvang je dus €30,00. Als je de KOR toepast, moet je dit bedrag terugbetalen.
  8. even een kleine nuance aanbrengen... alleen bonnen zijn niet genoeg, je moet ook aantonen dat je de kosten zelf hebt betaald en dat kan alleen door te betalen met pin of een tankpas. Dat hoeft uiteraard geen zakelijke te zijn. ;)
  9. BTW draag je alleen af als je die gefactureerd hebt. Zelf de BTW uit de 10 euro "fooi" halen, is dus geen oplossing. De oplossing van Shetlaz1 is dus de juiste. Je boekt dan dus: bank 100 aan crediteuren 90 aan betalingsverschillen 10 crediteuren 90 aan omzet 75,63 aan te betalen BTW 14,17 succes!
  10. Het is optie c: BTW 0%. Zorg wel dat je het BTW-nummer van je opdrachtgever op de facturen vermeldt. Jouw opdrachtgever moet zelf de BTW aangeven in Duitsland.
  11. Nog een kleine toevoeging wat betreft de rabobank: de service is per vestiging verschillend. Ik ben erg tevreden, maar er zijn vestigingen waar de service minder is.
  12. Die conclusie snap ik niet helemaal.. Als je de telefoon zakelijk aanschaft, kan je de telefoon, het abonnement en de gesprekskosten aftrekken waarop je een correctie toepast op het privé gebruik. Die correctie op het privé gebruik geldt ook voor de BTW. Als je de telefoon privé aanschaft, kan je in principe alleen de zakelijke gesprekskosten aftrekken. (al wordt er hier en daar nog wel eens een oogje dichtgeknepen)
  13. In tegenstelling tot wat boven een paar keer beweerd wordt kun je je als bedrijf wel verzekeren tegen fraude. Kijk o.a. eens hier. Voor grote organisaties met veel inkomende en uitgaande geld- en goederenstromen is dat ook vrij gebruikelijk. Voor kleinere organisaties is het minder gebruikelijk: dat komt enerzijds door de kosten (de premies beginnen vanaf een paar duizend euro) en anderzijds door de eisen die de verzekering stelt aan de functiescheidingen (verdeling van taken en bevoegdheden) en controlemechanismen. Deze eisen - met name de functiescheidingen - zijn voor kleinere organisaties vaak ondoenlijk. Dat je je kon verzekeren tegen fraude van buitenaf wist ik, maar ook tegen fraude van binnenuit? Je zou een administratief medewerker alleen de basics kunnen laten doen en balans, winst- en verliesrekening ed kunnen afschermen. Als je zo groot wordt, dat het bedrijf een controler nodig hebt, ben je vaak ook al geen eenmanszaak meer en liggen die cijfers minder gevoelig. Ze worden dan tenslotte ook bij de KvK gedeponeerd en zijn dan voor iedereen in te zien. Het is ook net hoe bloot je met de billen wil/durft te gaan
  14. Ik zou zeggen: plan maar wat en ik ga m'n stinkende best doen om erbij te zijn. Wil die dorpsgekken nu wel eens "live" ontmoeten ;)
  15. Het starterskrediet is één, maar er bestaat ook nog zoiets als een startersperiode: Als je in de WW-zit, heb je mogelijkheid om 6 weken te onderzoeken of je wilt gaan ondernemen. Dit kan je aanvragen bij je werkcoach. In die 6 weken kan je onderzoek doen en een ondernemingsplan schrijven. Als je tot de conclusie komt dat je het ondernemerschap een kans wil geven, lever je je ondernemingsplan in bij het UWV. Zij beoordelen of er kans van slagen is (veelal doet je werkcoach dat en bij twijfel wordt er een derde partije op gezet). Als ze akkoord gaan, mag je vanaf het moment van bevestiging vol aan de bak gaan. Ja, er is inderdaad een addertje onder het gras, want deze startersperiode is alleen een optie voor diegenen die nog geen ondernemer zijn. Als jij jaren niet actief geweest bent met je eenmanszaak en de onderneming alleen berust op een inschrijving bij de KvK, zou ik dat gewoon voorleggen aan je werkcoach (tzt). Het is namelijk makkelijk te controleren (ze vragen gewoon de aangiften inkomstenbelasting op en dan zien ze je dat je niet voor winst bent aangeslagen). Over het algemeen ziet het UWV graag mensen aan de slag gaan, is het niet in een baan, dan graag als ondernemer. Soms zelfs te graag. Ik zie af en toe mensen het ondernemerschap in gestimuleerd worden, die het echt niet in zich hebben. Ik vind het wel apart dat het UWV niet over de startersperiode gerept heeft. Deze startersperiode is overigens niet gratis. Aan de hand van de aangifte inkomstenbelasting over het jaar/de jaren dat je gebruik hebt gemaakt van de startersperiode, wordt jouw winst in die periode berekend. Daarvan kan je dan 70% van de winst afdragen aan het UWV met een maximum van de genoten uitkering in die periode. Eigenlijk is het dus ook een rentevrij krediet waar je mogelijk niets van terug hoeft te betalen. Volgens mij is hier al meer over geschreven op HL, maar mocht je meer willen weten, vragen staat vrij.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept