Jump to content

Tomk

Junior
  • Content Count

    29
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1

Personal info

  • You are:
    anders
  • Gender
    Male
  • How did you find us:
    zoekmachine

Register

  • What age group do you belong to?
    < 18
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    Geef hier svp een aa
  1. Hallo, Ik ben in bezit van een imac, die ik op 16-10-2010 heb gekocht bij de MediaMarkt voor 1007 euro (excl. BTW) heb gekocht. Nou wil ik, door de aanschaf van een Macbook Pro(ik ben meer op afstand gaan werken), van mijn iMac af ivm het onderhouden van 2 systemen. Nou vraag ik mij af hoe ik dit moet gaan doen. Ik wil hem graag op Marktplaats zetten. Maar aangezien ik niet met garantie wil zitten(omdat ik hem via me bedrijf verkoop), denk ik dat het verstandig is dat ik hem eerst zelf van mijn eenmanszaak overkoop. Maar hoeveel moet ik hier voor rekenen? Ik wil dus eigelijk eerst van mijn zakelijke computer mijn prive computer maken. Maar hoe haal ik de computer uit mijn bedrijf. Gewoon een factuur sturen met de boekwaarde van de iMac? (Boekwaarde = 1007 - ((1007/5 jaar/12 maanden)*12 maanden) = 805 euro excl BTW??). Of is dit wat ingewikkelder?
  2. Hallo allemaal, Ik heb een vraagje. Ik ben zzper en heb een (zeer) kleine onderneming. Nou heb ik voor het eerst enkele buitenlandse aankopen gedaan. Om precies te zijn 90 euro buiten de EU en 15 euro binnen de EU. Nou weet ik dat ik deze bedragen in moet gaan vullen onder "Prestaties vanuit het buitenland aan u verricht" in het veld "Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend", waar ik weet niet zeker wat ik in het veld ernaast moet invullen, "Omzet belasting". Ik denk dat ik hier gewoon 19% van 90 euro en 19% van 15 euro in moet gaan vullen? Maar dat weet ik niet geheel zeker. Ook het ondernemingsboek van de belastingdienst geeft me niet veel duidelijkheid. Kan iemand me dit vertellen?
  3. Hallo allemaal, Ik heb een zeer klein eenmanszaakje, en ik wil nu een balans opstellen over het overgelopen jaar. Nou heb ik een aantal vraagjes. [*]Ik heb 2 computers gekocht, 1 van 1000 en een van 300. Die van 300 is geen investering en daarop hoef ik dus ook niet af te schrijven. Maar komt deze wel op het balans(beide zijn in 2010 gekocht) [*]Ik ben gestart met 0 euro aan liquide middelen, en heb bijvoorbeeld 100 euro verlies gemaakt. Zijn mijn liquide middelen dan negatief of gebeurd er wat anders. Aangezien ik mijn prive en zakelijk op een rekening heb vraag ik dit mij af... [*]De enigste post die ik aan de rechterkant(credit) kan bedenken is mijn Eigen vermogen, aangezien ik niks meer hoef te betalen, en ik geen leningen heb. Is het eigen vermogen dan gewoon gelijk aan de totale som van de debet kant? Sorry, ik ben een leek in dit soort dingen, het ondernemingsboek helpt me een beetje op weg, maar van de bovenstaande dingen heb ik geen antwoorden kunnen vinden. Ook het gebruik maken van een boekhouder is voor mij geen optie. Dit is gewoon te duur voor mij.
  4. Ik lees nu wat over startersaftrek, en dat ik dan willekeurig kan afschrijven. Nou zit ik in me eerste jaar, en lees ik dat € 2.110 in 2010 mag afschrijven. Betekend het dan niet dat ik het in een keer af kan trekken? Of heb ik het nu helemaal mis(dan zou het misschien handig zijn een boehkouder te zoeken(maar daar verdien ik nu te weinig voor)
  5. Hallo allemaal, Ik heb onlangs een iMac gekocht voor 1119 euro incl. BTW. deze gebruik ik voor zowel prive als zakelijke doeleinden. Hoe werkt dit dan met de boekhouding. Kan ik dit bedrag in een keer aftrekken van de BTW? Of moet ik met andere dingen rekening houden? Tom
  6. Ik doe inderdaad zelf mijn boekhouding. En sorry, ik weet wel degelijk dat BTW en omzetbelasting hetzelfde is, ik haalde omzetbelasting alleen door de war met inkomstenbelasting. Maar ik denk dat dit mij wel lukt Bedankt!!!
  7. ok, dus het komt er op neer dat ik voor deze 'fooi' alleen de BTW moet betalen, en geen omzetbelasting.
  8. Hallo allemaal, Ik ben nieuw in de wereld van het ondernemen, en minderjarig. Nou moet ik binnenkort omzetbelasting aangifte doen. Nou is er alleen een factuur waar ik niet helemaal weet wat ik ermee moet doen. Ik beschrijf hieronder de situatie. Ik heb namelijk voor een klant een factuur van 90 euro incl. BTW gemaakt, en deze klant heeft deze factuur voldaan, maar hij heeft 100 euro overgemaakt. Daar heb ik hem op gewezen en zij dat hij dat met opzet had gedaan voor de goede afhandeling van de opdracht. Nou weet ik helaas niet wat ik met die 10 euro moet doen. Het is natuurlijk niet veel, maar ik neem wel aan dat er iets mee moet gebeuren. Heeft iemand daar meer informatie over? Tom
  9. Aangezien ik nog minderjarig ben, en nog geen handlichting kan aanvragen(ben ik ook niet van plan), is het voor mij nog niet mogelijk om een zakelijke rekening te openen. Ik heb een 2e prive rekening bij de ing aangevraagd. Deze word alleen telkens geweigerd omdat ik volgens de regels naast een jongerenrekening niet een extra betaalrekening mag hebben. Oke, dan zal ik de kosten van de laptop (300 euro) aan het eind van dit jaar aftrekken, zo ook het btw. Bedankt voor de info! Mvg, Tom
  10. Hallo, Ik ben onlangs bij de sligro geweest en ik heb daar een paar dingen gekocht. Zoals enveloppen, een rekenmachine en een aantal pennen voor me eenmanszaakje(zzp). Maar ook drinken/eten voor mezelf en vrienden. Normaal reken ik dit apart af zodat ik zowel een bon heb voor zakelijk en voor prive(ze gaan beide wel van dezelfde rekening af). Maar dit keer had ik haast en heb ik dat niet gedaan. Nu wil ik wel graag de kosten van de zakelijke producten aftrekken voor de belastingaangifte. Hoe moet ik dat doen? Moet ik gewoon de prive dingen doorstrepen en de totale prijs incl. en excl. btw uitrekenen voor alle zakelijke producten, of moet het anders. Ik heb ook nog een ander vraagje. Ik heb namelijk onlangs een laptop gekocht. En aangezien ik hem zowel zakelijk als prive gebruik weet ik niet zeker of ik hem in 1x van de kosten kan aftrekken. Kan iemand dat mij uitleggen? Alvast bedankt!
  11. Hallo, Ik ben net met een klein web ontwikkeling bedrijfje begonnen. Nou ben ik net klaar met mijn eerste opdracht, en ben nu natuurlijk aan het wachten op een tweede klant. Nou kreeg ik gister via een vriend te horen dat hij een bedrijfje kent wat een website nodig heeft. Ik heb toen via hem een afspraak met dat bedrijf gemaakt. Nou heb ik het bedrijf opgezocht in het Handelsregister, en nu blijkt dat de inschrijving van dat bedrijf opgeheven is. Het bedrijf staat zelfs onder een curator. Nou vraag ik mij af of het dan wel te vertrouwen is. Ik ken de bedrijfs eigenaar persoonlijk niet, maar aan de telefoon leek hij in ieder geval erg aardig. Weet iemand wat zijn de risico's voor mij als ik akkoord ga met de opdracht? Ik zorg wel dat er een overeenkomst wordt getekend. Tom
  12. Oke, toch nog. Jammer. In ieder geval bedankt! Tom
  13. Misschien staat hier wat handige informatie: http://www.molblog.nl/bericht/gebruik-van-andersmans-merk-als-adword-mag-het-dan-toch/
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept