• 0

Mag iemand adverteren met Onzebedrijfsnaam.com? (via adwords)

Wij adverteren op Google Adwords, evenals veel van onze concurrenten. Nu heeft een grote concurrent - een bekend merk - een bijzondere Adwords-advertentie gemaakt. Wie op onze bedrijfsnaam googlet (wij hebben een .com in onze bedrijfsnaam) dan is een Adwords-advertentie te zien van onze concurrent met de titel Onzebedrijfsnaam.com (die uiteraard niet naar ons doorverwijst, maar naar de concurrent).

 

Eigenlijk zijn we als relatief kleine speler wel gevleid dat een grote concurrent het nodig vindt om dit te doen, maar aan de andere kant vinden we het wel een vreemde praktijk. Mag een concurrent dit doen? Ik dacht eerder gelezen te hebben dat dit niet mag, maar ik kan dat bericht niet meer vinden.

 

Alvast bedankt voor de suggesties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Dat maakt niet uit want wanneer je alleen Vutton gebruikt als zoekterm komt hij naar voren bij zoeken naar vutton.com én bij namaak vutton tassen.

Het gaat hier niet om een merkinbreuk, maar op een inbreuk op een handelsnaam. De Vuittonzaak gaat over merkinbreuk. Daarbij komt dat het Hof zeker niet heeft gezegd dat je zomaar die naam mag gebruiken.

Link naar reactie
  • 2

De concurrent doet hier twee verschillende dingen:

1. De handelsnaam wordt gebruikt als keyword, dit is niet direct zichtbaar voor websurfers.

2. De url van TS (met daarin de handelsnaam) wordt gebruikt in de titel van de advertentie om websurfers te misleiden.

 

Nr. 2 is sowieso verboden.

Link naar reactie
  • 0

Je mag de merknaam van de concurrent als Adword gebruiken en je mag vergelijkende reclame maken, maar je mag geen verwarring veroorzaken. Het risico van verwarring is het belangrijkste criterium, tot aan het Europese Hof toe. Als ze dus Julliebedrijfsnaam.com noemen, gaan ze zwaar in de fout. Niet alleen de naam wordt misbruikt, maar potentiële klanten worden afgeleid. Dat riekt naar regelrechte misleiding.

 

Screenshots maken, getuigenverklaringen verzamelen - liefst van verwarde klanten. En meteen advocaat inzetten en rectificatie eisen - dat zou trouwens een noviteit zijn!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Juridisch gezien maakt het geen verschil, maar vaak is bij dit soort gevallen een ingeleende 'specialist' betrokken, die op deze manier snel resultaat denkt te kunnen behalen. Heb je iets aan persaandacht voor jouw onderneming? En is die andere partij Nederlands?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor alle reacties!

 

Misschien nog wat relevante info: het woord voor de .com is een generiek Nederlands woord. Deze URL is een geregistreede handelsnaam van ons. Een voorbeeld: als wij Fietsen.com zouden heten, en iemand zoekt op 'fietsen', dan verschijnen er uiteraard aan dat zoekwoord gerelateerde advertenties. Maar wat als de advertentie van - ik noem maar wat - Batavus erbij zou staan in de volgende vorm:

 

Fietsen.com

Geweldige fietsen

van hoge kwaliteit

www.batavus.nl

 

(Dit is uiteraard een voorbeeld, Batavus heeft vanzelfsprekend niets met onze zaak te maken!)

 

Highlio: de andere partij is een in Nederland zeer bekend merk van een Amerikaanse multinational met een jaaromzet van meer dan 2 miljard...

Link naar reactie
  • 0

Fietsen.com wordt hier dan onterecht gebruikt, omdat het verwarring veroorzaakt. Naar welke site wordt gelinkt vanuit de campagne? Eén van een Nederlandse dochter of importeur?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Wie op onze bedrijfsnaam googlet (wij hebben een .com in onze bedrijfsnaam) dan is een Adwords-advertentie te zien van onze concurrent met de titel Onzebedrijfsnaam.com (die uiteraard niet naar ons doorverwijst, maar naar de concurrent).

 

Je hebt dus een generiek Nederlands woord gekoppeld aan com als bedrijfsnaam hebt laten registreren. Dan nog is het gebruik van die domeinnaam door jouw concurrent verwarrend en derhalve onrechtmatig, en het wegleiden van verkeer naar een andere website misleidend. Maar ik zou wel een goeie advocaat inschakelen om die zaak aan te gaan.

 

Op al te veel Calimero-sympathie (zij zijn groot en ik is klein) hoef je in dit geval niet te rekenen, maar het geheel kan nog steeds in je voordeel uitpakken als je in de publiciteit brengt dat zo'n multinational deals afpakt van een kleine concurrent.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Highio: De link gaat naar een Nederlandstalige pagina met een Nederlands contactadres, ik neem aan dat dit een Nederlandse dochter is.

 

Ik was eigenlijk van plan om eerst een vriendelijk mailtje te sturen met de vraag of het gewijzigd kan worden. Of gelijk met de botte bijl erin?

Link naar reactie
  • 0
Ik was eigenlijk van plan om eerst een vriendelijk mailtje te sturen met de vraag of het gewijzigd kan worden. Of gelijk met de botte bijl erin?

 

Hmm...ze misbruiken opzettelijk jouw domeinnaam om jou dwars te zitten en er zelf beter van te worden. Ik denk niet dat een vriendelijk mailtje in dat licht erg passend is of effectief zal zijn.

 

Ik stem voor de botte bijl, dus.

Link naar reactie
  • 0

Ik stem voor de botte bijl, dus.

 

Goh, verrassend ;)

 

Ben het wel met je eens. Het is niet 'per ongeluk' of 'een foutje' , maar een doelbewuste actie om klanten bij jou weg te trekken.

 

Of je direct een advocaat moet inschakelen is de vraag.

Ik zou in eerste instantie een hele boze brief (voorzien van screenshots) waarin geen vragen, maar eisen worden gesteld met mogelijke juridische stappen in het vooruitzicht.

 

Frans

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt er alleen iets tegen doen als de handelsnaam is geregistreerd (als merk). Heb je hem geregistreerd (let op, de naam niet bv. het beeldmerk) Dan kun je een klacht indienen bij Google. Deze blokt hem dan in het gebied waar de naam is geregistreerd bv. Benelux. In de VS en de UK is dit niet meer mogelijk en mag je op iedere merknaam adverteren. Ik verwacht dat binnen 1 of 2 jaar dit voor alle landen gaat gelden.

 

Groet Willie

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL scaut

 

Volgens mij is datgene wat je nu schetst de enige manier waarop Google iets doet. Wil google veilig (voor hunzelf) in actie kunnen komen dan heben ze bewijs nodig dat een bepaalde naam misbruikt wordt. het enige sluitende bewijs is een geregistreerd merk.

Heb je dan niet dan zal google in principe geen actie ondernemen omdat ze geen 'rechter' willen spelen.

 

Dat betekent volgens mij niet dat het algemeen geldend is toegestaan om willekeurig iedere naam die niet geregistreerd is te gebruiken om reclame te maken

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Beste Scaut,

 

eveneens welkom op Higherlevel. Gebruik jij .nl- of .be-domeinnamen van geregistreerde Nederlandse of Belgische handelsnamen dan ook op deze manier in campagnes, zolang ze niet als Benelux-merk geregistreerd zijn? Of meen je dat deze handelswijze niet strafbaar is? Hoe verantwoord je deze dan ethisch/zakelijk?

 

Adverteren met aanwijsbaar eigen zakelijk belang is m.i. iets anders dan opzettelijk verwarring veroorzaken.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

@ Highio

Ethisch vind ik het niet goed. Maar in de online marketing houden ze niet zoveel rekening met ethiek... Ik zal er zelf niet mee beginnen maar ik heb inderdaad enkele campagnes lopen waar het wel van toepassing is. Als de concurrent het doet dan doe ik het dus ook. Sterker nog ik zorg dat we erboven staan.

 

@ Frans

Zolang het geen merk is kunnen ze volgens mij niets doen. Ik ken daar geen cases van die dat gewonnen hebben (recent).

Link naar reactie
  • 0

@Scaut, volgens mij is dat juist het doel wat grote spelers t.o.v. kleinere uitdagers proberen te bereiken, Google is lachende derde. Ik heb dan liever meer dan twee vermeldingen bij de eerste tien organische zoekresultaten.

 

@Marco: ik zou de partij e-mailen en aangetekend schrijven dat je dit (vermeende) inbreuk over langere tijd monitort en dat je berichten over verwarring uit de markt ontvangt. Dat je met verbazing over de ontdekte handelswijze een gespeciliseerd advocaat gaat raadplegen. Even bellen of zoeken voor een goed aanspreekpunt.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Je kunt er alleen iets tegen doen als de handelsnaam is geregistreerd (als merk). Heb je hem geregistreerd (let op, de naam niet bv. het beeldmerk) Dan kun je een klacht indienen bij Google. Deze blokt hem dan in het gebied waar de naam is geregistreerd bv. Benelux. In de VS en de UK is dit niet meer mogelijk en mag je op iedere merknaam adverteren. Ik verwacht dat binnen 1 of 2 jaar dit voor alle landen gaat gelden.

 

Dus hoewel Google een vergelijkbare zaak van HMVL tot aan het Europese Hof aan toe heeft gewonnen, waar gesteld werd dat het veroorzaken van verwarring omtrent merken niet aan Google toe te rekenen is maar door de lokale rechter beoordeeld moet worden, zou Google in Nederland een Adword blokkeren als de merkhouder zich beklaagt?

 

Het lijkt me sterk. Maar ik ben geen ervaringsdeskundige. Ik monitor slechts incidenteel zoekpiraten en zoekaniers, en zie het verschijnsel dat concurrenten mekaars merken als Adword gebruiken niet afnemen. Hoewel de vermelding en afleiding van een concurrerende domeinnaam voor mij wel nieuw is.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ja Google blokt advertenties (ook in Nederland) als de klacht gegrond is. (uit ervaring)

 

Gegrond betekent dat de merkhouder anderen het gebruik van zijn merk als Adword kan ontzeggen? Dat verbaast me. Zie Emerce van een maandje terug.

 

Gisteren sprak Europa's hoogste gerechtelijke instantie zich uit over de geldigheid van het merkrecht bij reclame op zoekmachines (PDF). Het Franse modeconcern LVMH, bekend van merken als Louis Vuitton, Moët en Hennessy, klaagde Google aan en bracht de zaak tot de hoogste rechter. Die bepaalt dat Google niet verantwoordelijk kan worden gehouden voor inbreuk op merkrecht.

 

Daarmee komt vast te staan dat het niet verboden is dat bedrijven trefwoorden kopen bij Googles advertentieprogramma AdWords, zoals merknamen van producten van concurrenten. De eigenaar van een merk kan zich echter wel verzetten tegen die praktijk. Het Europees Hof stelt namelijk ook dat duidelijk moet zijn wie reclame maakt voor het betreffende merk, wie de afzender is. De consument mag niet misleid worden, is het uitgangspunt.

 

LVMH klaagde Google aan omdat de zoekgigant inbreuk op merkrecht zou plegen en bovendien de handel in illegale kopieën van LVMH-producten mogelijk zou maken. De Fransen kunnen zich vinden in het vonnis. Ze leggen de uitspraak uit met: "Een online adverteerder mag merknamen niet gebruiken als trefwoord zonder expliciete toestemming van de merkeigenaar".

 

Het Europees Hof is in zijn uitspraak niet zo stellig als de Fransen willen doen geloven. "Het is aan de nationale rechters om van geval tot geval te bepalen of de betreffende uitingen een tegengesteld effect hebben".

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 144 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.