• 0

Nwe regeling voor schulden en financiering

Banken binden strijd aan met schulden

Uitgegeven: 10 juni 2008 14:03

Laatst gewijzigd: 10 juni 2008 15:23

 

AMSTERDAM - Banken en andere kredietverstrekkers gaan het voor de consument moeilijker maken om meer geld te lenen dan ze aankunnen. Zij hebben hiervoor nieuwe normen opgesteld.

 

Dat hebben de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en de Vereniging van Financieringsondernemingen (VFN) dinsdag bekendgemaakt.

 

De brancheorganisaties reageren hiermee op de maatschappelijke onrust die is ontstaan over mensen met problematische schulden.

 

Eisen

 

De nieuwe normen komen erop neer dat de inkomenseisen voor een lening worden verscherpt. Voortaan moeten banken er ook rekening mee houden dat een hoger inkomen ook hogere vaste lasten met zich meebrengt.

 

Voor het opstellen van de normen hebben de partijen gebruikgemaakt van onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar het uitgavenpatroon van huishoudens in diverse samenstellingen en inkomensklasses.

 

Hulpmiddel

 

Als hulpmiddel gaan de kredietverleners gebruikmaken van het Landelijk Informatiesysteem Schulden, dat op 1 januari in de lucht gaat.

 

Hierin komen betalingsachterstanden bij verhuurders, energiebedrijven en sociale diensten te staan. Kredietverstrekkers kunnen zo beter controleren of iemand wel in staat is een lening terug te betalen.

 

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) laat weten verheugd te zijn over de aanscherping van de gedragscode. De toezichthouder gaat de naleving van de nieuwe normen vanaf 1 juli controleren.

 

© ANP

 

Weet iemand wat voor invloed dit nwe regeling zal hebben voor starters? :-\

 

Ik heb zelf geen schulden op het moment maar wel in een niet te verre verleden. :)

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat de invloed voor starters niet enorm is. Deze regeling ziet met name op particulieren die maar blijven lenen omdat ze overal zonder moeite extra kunnen lenen. Denk Primeline, Wehkamp, credicard etc.

Die doen nauwelijks moeilijk over reeds lopende kredieten.

 

Als je nu schuldvrij bent, dan staat dat ook bij het BKR zo en dus straks ook in de landelijke database schulden. Niets om je zorgen over te maken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat de invloed voor starters niet enorm is. Deze regeling ziet met name op particulieren die maar blijven lenen omdat ze overal zonder moeite extra kunnen lenen. Denk Primeline, Wehkamp, credicard etc.

Die doen nauwelijks moeilijk over reeds lopende kredieten.

 

Als je nu schuldvrij bent, dan staat dat ook bij het BKR zo en dus straks ook in de landelijke database schulden. Niets om je zorgen over te maken.

 

groet

Joost

 

Hartelijk bedankt voor je antwoord. Dit zal ik onthouden voor mijn gesprek die ik binnenkort heb met een begeleider. :)

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 158 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.