• 0

Bio-tech voedsel steeds meer geaccepteerd

Twee consumentenonderzoeken in de US tonen aan dat met name verse groente en fruitproducten die via biotechnologie zijn "verbeterd" steeds meer geaccepteerd raken door de consument. Met name de kanker bestrijdende tomaat word gezien als een top product van de bio technologie.

 

Hier het volledige artikel wat de bevindingen uit de twee ondezoeken beschrijft (wel even gratis registreren); http://www.thepacker.com/icms/_dtaa2/content/2003-143452-211.asp

 

 

THE SURVEY SAID:

 

- 74% of consumers are likely to buy produce that has been genetically enhanced

 

- 61% expect to benefit personally from biotechnology in next five years

 

- 41% of consumers say quality, taste and variety are the top benefits of genetically enhanced fruits and vegetables

 

Als ik eerlijk ben eet ik geen Tomaten die uit de Nederlandse kassen komen. Pas toen ik een tijdje in een warm mediteriaan land ging wonen ben ik er achter gekomen hoe lekker tomaten zijn die in de echte zon zijn geteeld :)

 

Cheers, Ron

 

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik eerlijk ben eet ik geen Tomaten die uit de Nederlandse kassen komen. Pas toen ik een tijdje in een warm mediteriaan land ging wonen ben ik er achter gekomen hoe lekker tomaten zijn die in de echte zon zijn geteeld :)

 

Zongerijpt en flink bespoten.... Weleens afgevraagd waarom de buitenlandse tomaten geen kroontjes meer hebben? Het antwoord is heel simpel, ze wassen de tomaten daar. Als ze geplukt worden, zijn ze vrijwel wit van het spuit residu (zelf gezien). Door te wassen krijg je een glimmende tomaat, echter zonder kroontje...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
Zongerijpt en flink bespoten.... Weleens afgevraagd waarom de buitenlandse tomaten geen kroontjes meer hebben? Het antwoord is heel simpel, ze wassen de tomaten daar. Als ze geplukt worden, zijn ze vrijwel wit van het spuit residu (zelf gezien). Door te wassen krijg je een glimmende tomaat, echter zonder kroontje...

 

Verdorie weer een illusie doorgeprikt :-\ Proef je er niet aan af trouwens.

 

Ik denk dat het vertrouwen in een (bio) industrieel product zo groot is (na eerst wantrouwen en discussie) dat dat wellicht een van de redenen is dat de Health Addicts in Amerika genetisch gemanipuleerde Tomaten meer zien zitten dan Tomaten behandeld met de barbaarse methodieken die jij net zo beschreef.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Hopelijk zal deze trend doorzetten. Biotechnologie kan natuurlijk tot zeer belangrijke kostenbesparingen en productverbeteringen leiden in landbouw en mogelijk ook veeteelt.

 

De angst voor onverwachtse negatieve effecten voor de gezondheid zal waarschijnlijk verder afnemen als deze producten langer op de markt zijn, en incidenten uitblijven. Het laatste valt natuurlijk nooit te beloven, met ieder voedselproduct kan iets 'mis', genetisch gemodificeerd of niet.

 

Link naar reactie
  • 0

Verdorie weer een illusie doorgeprikt :-\ Proef je er niet aan af trouwens.

 

Over illusies gesproken... er zijn ook veel mensen die gaan voor de trostomaat, want die ruikt en smaakt lekkerder! Maar als je het beter gaat analyseren dan ruik je het steeltje (de tomaat zelf ruikt niet) en dat ze lekkerder zijn is ook niet helemaal waar. Ze worden namelijk per tros geknipt, trossen rijpen per tomaat. Dat houdt in dat er van de zes tomaten, twee rijp zijn, twee overrijp zijn en twee niet rijp zijn. Laat ze even liggen in de zon en ze worden allemaal rood... maar of ze dan ook lekker smaken...

 

Maar goed, om on-topic te blijven. Er is zeker toekomst voor Bio-tech voedsel. Er wordt bij veel planten al veel gedaan met enten enzo, hierdoor kunnen ook leuke vooruitgangen geboekt worden. Wij hadden 3 jaar geleden een soort staan wat onwijs lekker smaaktte! Zoet en sappig, alleen leverde het minder kilo's op. De consument wilde niet meer betalen voor die tomaat, dus helaas... we hebben nu weer de 'minder smaak, meer productie soorten'.

 

 

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0
De angst voor onverwachtse negatieve effecten voor de gezondheid zal waarschijnlijk verder afnemen als deze producten langer op de markt zijn, en incidenten uitblijven.

Daar ben ik het zeker mee eens. Op een gegeven moment zal het toch meer en meer ingeburgerd zijn.

 

Ik was net even op zoek hoe het gesteld is met genetisch gemanipuleerd voedsel en producten.

In ieder geval zijn er zaden in overvloed (en uiteraard ook bloempjes):

een lijst met aanvragen

(Klik op het SNIF-nummer voor technische details.)

 

Wel grappig om de lijst eens door te kijken.

 

zie ook eventueel:

 

VROM over biotech

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Twee consumentenonderzoeken in de US tonen aan dat met name verse groente en fruitproducten die via biotechnologie zijn "verbeterd" steeds meer geaccepteerd raken door de consument.

 

 

De britten zijn minder enthousiast:

http://www.which.net/campaigns/food/gm/index.html

 

- minder dan een derde vindt het idee om genetisch gemodificeerd te eten prima

 

- 46% vindt het maar niets.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

En wat vindt het Nederlands Publiek...? (ik dacht: als ik dan toch bezig ben...)

 

Een meerderheid van de Nederlanders is voorstander van verdere toepassing van biotechnologie in voedsel. Maar het moet wel heel zorgvuldig gebeuren en de overheid moet niet alleen scherpe voorwaarden stellen om de voedselveiligheid te garanderen, ze moet ook goed controleren. Dat is de uitkomst van het maatschappelijk debat over Eten en Genen, dat vorig jaar is uitgevoerd door een commissie onder leiding van D66-senator Jan Terlouw.

....................

Vergeleken met andere Europese landen stonden Nederlanders tot nu toe nogal laconiek tegenover GM-voedsel en blijkbaar is daar door het debat niet veel in veranderd. In Engeland, Duitsland en Frankrijk bestaat er wel veel angst en wantrouwen tegen en worden GM-producten uit de winkels geweerd. In deze landen zijn de mensen zeer bang voor gezondheidsrisico's.

 

 

bron:NRC

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

ik ben het helemaal met je eens hoor, doe mij maar echte tomaten, maar ik kan me iets herinneren van aardrijkskunde jaren terug :)

 

> geef de boeren ook de kans op kostwinning.

 

op een moment was er een gemodificeerde rijstsoort die 5 keer per jaar geoogst kon worden ofzo. dat is toch zeker niet slecht geweest voor die boeren daar...

Link naar reactie
  • 0

op een moment was er een gemodificeerde rijstsoort die 5 keer per jaar geoogst kon worden ofzo. dat is toch zeker niet slecht geweest voor die boeren daar...

 

Verstand van rijst heb ik niet, wel van tomaten. Dus ik trek die vergelijking even door naar de wereld van de rode ballen.

 

Al jaren zijn er vele soorten voorhanden, met elke ze eigen voordelen. Als we nu kijken naar de gemiddelde opbrengst per m2 en die van tien jaar geleden, dan zijn we flink vooruit gegaan.

 

Alle kwekers zijn hierdoor veel meer gaan produceren, waardoor er een overschot op de markt is ontstaan. Tien jaar geleden konden we de eerste tomaten kwijt voor fl 35,- per bakje (a 6 kg). Nu zijn we blij met fl 24,- Daarnaast is de tomaat jaarrond beschikbaar, het speciale is ook verdwenen (waardoor vroeger de prijs weleens steeg). Kortom, kosten zijn gestegen (loon, gas, regels en wetten), de productie is gestegen, concurrentie is sterker geworden (oneerlijke concurrentie buitenland) en de smaak laat soms ter wensen over.

 

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het voor de rijstboeren ook niet altijd de oplossing zal zijn. 5x meer produceren is mooi, maar er komt wel 5x meer op de markt... prijzen dalen, mensen werken meer voor minder geld, enz.

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Als we de oorspronkelijke teelt in Nederland bekijken zouden we nu nog alleen maar Aardappelen eten :P Juist door de intesivering van de teelt in kassen en ook GM voedsel ligt er een grote varieteit aan groenten en fruit in de winkels, het hele jaar. Ook is de teelt in staat om op de schaarse ruimte in Nederland veel intensiever te kunnen telen dan de behoefte in ons dichtbevolkte land.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.