Kapitaal wordt belangrijker dan strategie

Aanbevolen berichten

 

Kapitaal wordt belangrijker dan strategie

 

De traditionele volgorde van een strategische planning gevolgd door het verwerven van kapitaal, staat in toenemende mate onder druk. Steeds vaker is het omgekeerde het geval: eerst wordt gezocht naar middelen, daarna wordt een strategie gekozen. Weliswaar gold dit altijd al voor startups, opmerkelijk is dat steeds meer gevestigde corporates op een zelfde manier beginnen te denken.

 

Een oorzaak hiervan is het veranderde gedrag van kapitaal. Er is wereldwijd zeer veel kapitaal in omloop, het is alleen erg `ongeduldig`. Zowel qua investeren als desinvesteren nemen grote geldschieters snelle besluiten. En dat leidt tot extreem kortetermijndenken. Oude mechanismen zoals de allocatie van kapitaal verliezen daardoor aan relevantie. Datzelfde geldt voor research. Investeerders zijn niet meer geïnteresseerd in marktresearch om marktkansen te identificeren. In plaats daarvan luidt het adagium: niet als eerste in een markt stappen en deze vooral niet als laatste verlaten.

 

Geschat wordt dat 90% van het wereldwijde kapitaal zich verplaatst als gevolg van kuddegedrag: investeerders wachten tot zich een markt aandient en zetten daar vervolgens zwaar op in. Dit verklaart niet alleen het steeds frequenter ontstaan van marktzeepbellen, maar ook de intensiteit waarmee ze uiteen spatten.

 

Bron: Strategy + Business

 

Link naar reactie

Hmm, ik weet niet of ik hier blij van wordt. Geld zonder visie is scary. Ik heb het een aantal keren meegemaakt. Brrr. Of het nou het InnovatiePlatform is met 850 mln waarvan ze niet weten wat ze er mee moeten doen, of zoals ik recent meemaakte, een zeer groot IT bedrijf dat geld opzij zet voor charity, en geen idee heeft wat ze er mee zullen doen. In plaats van het aan professionals geven gaan ze er zelf "leuke dingen mee doen".

 

Nee, ik vind het niks. Eerst een visie, dan pas geld.

 

(groeten uit Nairobi)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie

Hm. Ben het wel met Nils eens. Je zou natuurlijk ook eens kunnen onderzoeken wat het gemiddelde rendement op strategieloos kapitaal versus strategisch belegd geld is. Wellicht dat het dan wel zinnig is.

 

Maar helaas vermeld het artikel niet waar ik dit geld kan ophalen...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 166 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.