• 0

Investeren middels lening of pariciperen in eigen vermogen

Bekenden van mij starten in een wereldstad buiten de EU een horecazaak.

Graag investeer ik in deze zaak. Het zou gaan om een periode van circa 15 jaar. Ik wil graag meedelen in de winst daar ik veel vertrouwen in hun onderneming gezien de succes die zij al hebben bereikt.

Ik beleg tot op heden zowel in prive als in mijn BV.

Zelf denk ik bv aan: een lening met naast een rente een winstdeling of aan direct participeren in het aandelenkapitaal.

 

 

VRAAG

Op welke wijze is participeren (risco even daargelaten) met name fiscaal het aantrekkelijkst? Prive of in BV? In deze case ga ik er graag even vanuit dat de zaak zeer succesvol (lees: winstgevend) wordt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

In 1ste instantie denk ik aan het verstrekken van een Tante Agaath lening (durfkapitaal). Dit gaat echter niet op voor buitenlandse ondernemers.

 

Het verstrekken van een lening is in principe belast in box 3. Belast is alleen de (nominale) waarde van de lening en niet de jaarlijkse opbrengsten (rente/winst). Er kan wel sprake zijn van buitenlandse bronheffing over de rente/winst. Die mag je in Nederland verrekenen

 

Let op: Indien de lening winstafhankelijk is, kan de fiscus stellen dat er in feite sprake is van het verstrekken van eigen vermogen (winstbewijzen). Indien je belang in dat geval meer dan 5% is, vind belastingheffing in box 2 plaats. Over de rente/winst is dan 25% ib verschuldigd. Ook hier mag je de ib verrekenen met buitenlandse bronheffing.

 

Een 3de optie is om de lening te verstrekken via de BV. Dit is alleen interessant als je in de buitenlandse onderneming een belang neemt in aandelen van ten minste 5%. De buitenlandse winsten zijn dan vrijgesteld op grond van de deelnemingsvrijstelling. Ook bij verkoop van het belang hoef je geen belasting te betalen.

 

Voor welke variant je kiest, hangt af van de te verwachten resultaten e.d., maar de laatste variant lijkt me wel aantrekkelijk.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!

 

Dus als ik het goed begrijp is onderstaande de beste optie:

 

Investeren met mijn BV door een a.b. in de buitenlandse venootschap (dit past in wensen en behoeften van de horecazaak).

 

Ik betaal dan "VBP" in land X. Bijzonder aantrekkelijk daar dit slechts 10% bedraagt in land X. De deelnemingsvrijstelling is van toepassing. Als ik winsten naar prive wil halen (box 2: 25%) bedraagt de belastingdruk ca. 35%. (resultaten in Nederland even buiten bescouwing)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Vincent,

 

Het een an ander hangt samen met de vraag of het betreffende land restricties heeft op participaties door buitenlanders en of er sprake is van een belastingverdrag met Nederland. Directe participaties vanuit je BV of zelfs privé kunnen zeer interessant zijn. Ook uit praktische overwegingen zou ik een directe participatie overwegen. Het geeft meer rechten en meer duidelijkheid, en er kan zonder je toestemming niet verkocht worden.

 

Als dit soort participaties je boeien, is er veel keus. Zie mijn signature.

 

Groeten uit Dar es Salaam,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.