• 0

Financiering Groei

Hallo Ik ben een 7 maanden terug een onderneming gestart, dit is een groothandel in lijmproducten voor de natuursteen industrie en solid surface.

 

Wij hebben een leuk aantal producten met eigen labeling en dergelijke. Alleen het potentieel is enorm en we kunnen dit jaar 2008 al richting een omzet van 1.5 miloen euro uitkomen. Alleen deze groei is niet te behappen voor een startende ondeneming waardoor eigenlijk de verkoop afgeremd moet worden.

 

Ook willen wij de producten zelf gaan afvullen waardoor een marge verbetering 40% gaat optreden. Alleen deze investering voor machines en mankracht gaat ons al gauw 300.000 euro kosten met de voorfinanciering van de klanten die daar nog bij komen.

 

Overigens verkopen wij onze producten door de gehele wereld. Wij hebben dan ook voor elke klant een kredietverzekering.

 

Nou vraag ik mij eigenlijk af hoe zoiets is te financieren omdat banken ook steeds voorzichtiger worden en steeds meer eisen gaan stellen.

 

Ik zie jullie reacties graag tegemoet

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Doe een analyse van de business en stel een plan om op om maximaal "controleerbare" groei te kunnen verwezenlijken.

 

Laat je hier bij voorkeur professioneel in begeleiden/ ondersteunen, zeker als het potentieel en de consequenties groot zijn.

 

 

Succes

Link naar reactie
  • 0

De meeste handelsondernemingen (of diegene die iets verder het distributiekanaal in gegaan zijn) worden vaak gefinancierd op basis van voorraad en handelsdebiteuren.

 

Bankieren is natuurlijk gewoon financieren op basis van zekerheden. De bank wordt (tijdelijk eigenaar) van de vooraad en heeft een vordering op debiteuren en bevoorschotten hierbij een percentage.

 

Stel je voor voorraad wordt tegen 50% bevoorschot en debiteuren (kredietverzekerd tegen) 90%. Als je dan alleen handelt dan hoef je elke keer maar 10% bij te leggen en kan je klanten aantrekken door gunstige betalingsvoorwaarden (60 dgn).

 

Ik ken de concrete casus niet maar ik denk dat en werkkapitaal laten financieren door de bank en investeren in machines te veel wordt.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In tegenstelling tot eerder is gezegd, banken financieren niet alleen op dekking ! Het belangrijkste waar een bank naar kijkt is de continuïteit van het bedrijf, want dat garandeert het terugbetalen van de verstrekte gelden.

 

Daarnaast moet de bank een goede indruk hebben van de ondernemer, dus je moet jezelf “verkopen”. Het is gebruikelijk om de continuïteit aan te tonen middels jaarrapporten zonodig in combinatie met een businessplan. In jouw situatie is dat lastig omdat je pas 7 maanden bezig bent. Maar een doortimmert businessplan moet niet moeilijk zijn. Hierin zal de beginbalans en tussentijdse cijfers van een accountant ook onderdeel moeten zijn, waaruit blijkt dat er in die periode van 7 maanden winst is gemaakt en aan het vermogen is toegevoegd.

 

Een onderbouwde prognose dient aan te tonen dat er na investering ook inderdaad sprake is van continuïteit.

 

Je schetst nu voor dit jaar 2008 een omzetgroei tot € 1.500/m. , waarvoor financiering gezocht wordt voor de debiteuren en wellicht ook voorraden ? Daarnaast zie je mogelijkheden om je marge met 40 % te verbeteren door producten zelf te gaan afvullen. (Die margeverbetering geldt die voor de gehele omzet van € 1.500/m. of alleen voor dat gedeelte van het zelf afvullen?) Hiervoor voorzie je ook een extra financieringsbehoefte (van € 300/m. ?). Wat je je in ieder geval moet afvragen, verdien ik deze investeringen terug en op welke termijn.

 

Kortom je hebt middelen nodig voor debiteurentoename, voorraadtoename en eventueel voor uitbreiding machinepark. Mankracht is niet te financieren die moet uit je exploitatie komen.

 

Als je nu een balans zou opmaken en daaruit blijken acceptabele balansverhoudingen zoals solvabiliteit, liquiditeit, omloopsnelheden debiteuren, crediteuren en voorraden met daarbij gevoegd een goed ondernemersplan voor wat betreft de toekomstplannen en de balansverhoudingen blijven na investering ook nog steeds acceptabel, dan maak je een redelijke kans op een financiering. En als je erin geloofd, dan moet je er altijd voor gaan !!!!!

 

Mocht het toch allemaal lastig worden, dan is er geen man overboord maar moet je inderdaad overwegen de groei wat af te remmen om in een later stadium over te gaan tot die investeringen.

Wellicht is het ook mogelijk een gedeelte van de omzetgroei op te vangen door afspraken met de crediteuren.

 

Succes.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.