• 0

auto rijden zakelijk

beste mensen.

 

het volgende:

 

ik ben een ondernemer maar had altijd auto's privee

nu heb ik in mijn schuur een oude citroen 2cv staan die ik zakelijk wil gaan rijden. de auto is van mij privee en als ik hem zou willen verkopen zou ik dat doen voor 100 euro (in dit geval aan de zaak)

 

de auto moet opgeknapt worden dus die kosten kan ik gelukkig allemaal aftrekken. ook komt er een gas instalatie in

 

qua bijtelling ben ik nog niet helemaal op de hoogte

 

de auto is van 1970 en was toen 4000 gulden

 

als ik na de restauratie een taxatie zou laten doen schat ik die op de 7500 euro

 

hoe kan ik de auto op de naam van mijn bedrijf zetten? (eenmanszaak)

 

heeft er iemand verder nog tips voor mij?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

:o Met een oldtimer krijg je geen bijtelling. (als ik me niet vergips) Maar je mag als ondernemer kopen wat je wilt. Gewoon aankoop 100 euro en klaar is Kees. Mischien wel zinnig als je hem eerst even overschrijft op naam van een goede vriend en dan broekzak/vestzak doorlevert. Dan maak je er 2000 euro van ;) en daar ga je samen eens lekker van stappen..... oeps ( wat zeg ik nou......) Oh nee, het betreft geen vastgoed hier. Dalijk krijgen jullie nog slechte gedachten door mij....... ;)

Link naar reactie
  • 0

Met een oldtimer krijg je geen bijtelling. (als ik me niet vergips)

 

Helaas... ;) Met een auto van 15 jaar oud of meer heb je te maken met dezelfde percentages als altijd, alleen dan berekend over de dagwaarde in plaats van de cataloguswaarde. Scheelt een hoop, kan ik je verzekeren!

 

Goed te weten. Ik heb zelf geen ervaring met oldtimers. Ik heb maar 1 auto op mijn lijstje staan die ik echt mooi vind en die loopt iets van 1 op 2, dus dat zal wel niks meer worden...... ;)

Link naar reactie
  • 0

On topic:

 

De dagwaarde is niet noodzakelijk wat je ervoor betaald hebt. Je kunt een barrel kopen voor 2K en er vervolgens voor 5K aan verspijkeren. Dan kan de dagwaarde nog steeds veel hoger zijn.

 

Veelal wordt een auto getaxeerd voor de oldtimerverzekering. Die taxatiewaarde biedt vaak een goede houvast richting fiscus.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Waarom niet de auto inbrengen tegen een hogere waarde. Dan kun je 5 jaar ook nog afschrijving opvoeren. Drukt weer je jaarwinst, dus minder belasting betalen. Zoals al eerder vermeld, mag je zelf de prijs vast stellen. Dus als jij de auto € 100 waard vindt, waarom dan niet opvoeren als waarde van € 1000, heb je alle jaren ook nog een eens een aftrekpost van € 200.

 

Overigens moet je, volgens mij de inbouw van de gasinstallatie activeren en niet opnemen als kosten. Aangezien het een redelijk hoog bedrag is en je de kosten maakt die voor meerdere jaren geldt.

Link naar reactie
  • 0

Waarom niet de auto inbrengen tegen een hogere waarde. Dan kun je 5 jaar ook nog afschrijving opvoeren. Drukt weer je jaarwinst, dus minder belasting betalen. Zoals al eerder vermeld, mag je zelf de prijs vast stellen. Dus als jij de auto € 100 waard vindt, waarom dan niet opvoeren als waarde van € 1000, heb je alle jaren ook nog een eens een aftrekpost van € 200.

 

 

Zo werkt het dus ook weer niet! Je moet wel zakelijk blijven en dus kun je niet zomaar roepen dat die auto 10x zoveel waard is als welke gek dan ook ervoor zou willen geven. Fiscus is niet achterlijk en taxeert desnoods de auto zelf als er discussie over ontstaat.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.