• 0

beheer BV samen met prive partner

Mijn vrouw werkt en denkt veel mee in mijn bedrijf.

 

Dit doet ze heel goed en ik wil haar hier zakelijk voor belonen.

 

Graag zou ik haar aandeelhouder willen maken van de op te richten beheer bv. Is dit verstandig?

 

Ik denk aan een belang van minimaal 20tot 40%.

 

Kunnen we beide maandelijks een fee declareren bij de werkmaatschappij? Kunnen we beide in deeltijd werken of moeten we beide een volledig dga loon verdienen?

 

Ik ben benieuwd naar uw mening.

 

 

 

 

Het enige plezierige aan je eigen fouten, is dat je er soms anderen gelukkig mee maakt..

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Hoi Bule

 

Je gaat een beheer BV oprichten en een werk BV. Doe je dit via inbreng van jouw bestaande onderneming?

 

Uiteraard kun je haar bij oprichting aandeelhouder maken in de holding. Bedenk je dan wel of daar geen tegenprestatie voor bedongen moet worden. Als je jouw bestaande onderneming in een BV structuur brengt en je maakt haar zonder tegenprestatie aandeelhouder, dan heb je iets uit te leggen aan de fiscus.

 

Denk ook aan de gevolgen bij echtscheiding. Haar aandeel in de BV moet dan opgeofferd worden, wat wellicht het einde kan betekenen van de BV (wat bij gemeenschap van goederen overigens ook speelt).

 

Geef je haar een minderheidsbelang, bedenk dan dat zij verplicht sociaal verzekerd is. Jij kan haar bij 67% van de stemmen immers ontslaan. Dus moet zij minimaal 34% van de aandelen krijgen.

 

Jullie komen dan beiden in loondienst bij de holding. De werk BV betaalt gewoon de managementfee op basis van haar eigen omzet aan de holding. Daaruit wordt jullie salaris betaald. Als jullie parttime willen werken in de holding, vraag dan een verlaging van het gebruikelijk DGA loon per persoon aan!

 

groet en succes

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 73 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.