• 0

particulier of ondernemer?

Wat een fijne site is dit zeg, complimenten! Heb al heel veel gelezen op dit forum en ook al veel informatie eruit kunnen halen, maar zit toch nog met een aantal vragen.

 

Onlangs heb ik in Japan een product (voor kinderwagens) gekocht voor eigen gebruik. Op straat heb ik al veel positieve reacties gekregen en bij navraag bij familie/kennissen/collega's blijkt er ook vraag naar te zijn. In Nederland bestaat dit product nog niet en dus lijkt het mij een goed idee om dit product te gaan verkopen.

 

1. Kan ik als particulier zomaar bijv. 500 stuks bij de fabrikant kopen en mag ik deze dan op Marktplaats/Ebay/websites (dus vanuit huis) verkopen? Ik heb een parttime baan, zou ik dit dan als Inkomsten uit Overige Werkzaamheden kunnen rekenen?

 

Of:

 

2. Is het beter mij in te schrijven bij KvK zodat ik met dit product langs winkels kan gaan?

 

Risico is echter: wat ik kan, kan een ander ook.

Tevens zit er bij het product uitsluitend Japanse gebruiksaanwijzing. Ben ik bevoegd om er een Nederlandse gebruiksaanwijzing aan toe te voegen? Of misschien zelfs ervoor zorgen dat mijn afnemers niet op de verpakking kunnen zien wie de fabrikant is? Anders maak ik het voor mijn afnemer wel erg gemakkelijk.

 

Of:

 

3. Kan ik veranderingen/verbeteringen aanbrengen en het product in China laten maken onder een andere naam? Of pleeg ik dan plagiaat?

 

Neem me niet kwalijk als mijn vragen wat vaag of onduidelijk overkomen. Ik ben me nog erg aan het oriënteren en naast het handelen in tweedehands kleding/spullen op Marktplaats en Ebay heb ik niet veel ervaring. Maar ik ben echt van mening dat dit een gat in de markt is. Heb op de site van KvK gekeken en ga me opgeven voor een aantal seminars (handelsagent en importeren). Die beginnen echter pas in september.

 

Hoop dat er iemand is die mij hierover kan adviseren. Alvast bedankt voor de moeite!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij een relevante omzet zou ik sowieso een onderneming opzetten. Het scheelt gewoon veel heibel als je het netjes aanpakt met een onderneming.

 

Zelf verkopen via het web of distribueren aan winkels zijn twee totaal verschillende activiteiten die totaal verschillende handelswijzen vereisen. Schrijf voor allebei de verkoopmethodes een businessplan(netje) en kies de methode waar de meeste toekomst in zit.

 

Bij voldoende afname van het product zijn fabrikanten in het midden-oosten altijd bereid om kleine aanpassingen te maken. Een eigen ontwerp van de verpakking en handleiding is praktisch altijd mogelijk (ook bij weinig afname).

 

Als het product niet beschermd is met patenten, dan mag je het gewoon na laten maken in China. Je mag alleen niet het exacte ontwerp overnemen. Als het product wel is beschermd met patenten, dan kun je onderzoeken hoe groot de kans is dat je daar last van krijgt als je het product 'namaakt'.

 

Eigen productie in China is zeker niet gemakkelijk en vergt veel ervaring en een flinke investering. Als het product al wordt geproduceerd in Japan, dan kun je heel waarschijnlijk daar het beste mee beginnen. Als de verkoop goed loopt en je hebt ervaring opgedaan met je product en ondernemen, overweeg dan pas eigen productie.

 

Die cursussen van de KvK zijn meestal niet van een erg hoog niveau, verwacht er niet te veel van.

Link naar reactie
  • 0

ShopJeRot, bedankt voor je snelle en waardevolle reactie, die had ik niet op zo'n korte termijn verwacht. Reuzebedankt! ;D

 

Heibel wil ik vermijden, dus ik volg je advies op. Ik ga mij goed laten informeren over het inschrijven bij KvK.

 

Je advies over eigen productie is ook duidelijk. Als particulier met weinig ervaring, lijkt het me verstandig om daar nog maar niet aan te beginnen.

Overigens is het product beschermd met patent. Ik had gedacht het product te voorzien van ander materiaal, zodat de kwaliteit verbeterd wordt. Maar ik neem aan dat dat niet voldoende 'aanpassing' is voor een gepatenteerd product? Het model namelijk, is niet te verbeteren, die is perfect zoals die is.

Vooralsnog denk ik dat het voor mij uiteindelijk eenvoudiger is om het product bij de leverancier af te nemen.

 

Ik zit alleen nog even met de verkoopmethode. Kan ik via het net zowel aan winkeliers als aan particulieren leveren? Doe ik dat dan via een eigen webwinkel (het gaat maar om één product) of laat ik mijn product bij andere webwinkels plaatsen?

Het lijkt me een uitdaging om met dat product langs winkels te gaan om het aan de man te brengen. Waar moet ik zoal aan denken?

Uiteindelijk heb ik nog de 'angst' overgelopen te worden door de grote bedrijven. Zij hebben natuurlijk meer ervaring, meer middelen om meer/beter in te kopen dan ik. Hoe kan ik dat voorkomen?

 

ShopJeRot, hoop dat jij of andere lezers mij weer een stap verder kunnen helpen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook kunnen overwegen om contact op te nemen met de fabrikant om te kijken of je Nederlands/Benelux/Europees distributeur kunt worden. Minder investeringen, geen heibel over patenten, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je je ook even moet afvragen of de fabrikant wel wil leveren aan een particulier? Wij werken met veel leveranciers die alleen maar aanbedrijven leveren. Particulieren kunnen daar gewoon niet bestellen.

 

Let wel even op dat bij veel producten andere wettelijke eisen worden gesteld dan in Aziatische landen. Ik neem aan dat dit ook voor producten voor kinderwagens geldt. Je kunt jezelf in grote problemen brengen als je producten verkoopt die niet voldoen aan de eisen. Er hoeft maar een kind blijvend letsel op te lopen en je bent voor je leven getekend. Misschien is dit niet aan de orde hoor, maar je kunt beter eerst wat research doen voordat je eraan begint.

 

Persoonlijk denk ik dat je eigen productie even uit je hoofd moet laten. Dat is denk een heel andere order van grootte.

 

Wat voor product is het precies? Of kun je dat niet zeggen?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.