• 0

Salaris uitbetalen

Ik zit met het volgende probleem:

 

Heb een v.o.f. met een collega en we hebben ongeveer een omzet van een ton per jaar. Op het moment dat er geld binnenkomt op onze zakelijke rekening, hou ik rekening met kosten en al het andere geld verdeel ik samen met mijn vennoot (50/50). De reden hiervoor is dat anders het geld maar weg staat te rotten, aangezien de rente nou niet echt hoog is op een zakelijke rekening. Op een prive rekening haal je toch snel 5 procent rente.

 

Echter we willen nu een vast salaris per maand gaan uitbetalen. Aangezien de ene soms meer werkt dan de andere en/of minder vakantie dagen opneemt. Hiermee willen we allemaal rekening gaan houden, zodat degene die meer vakantie neemt minder betaald krijgt.

 

Maar door een vast salaris gaan we een kapitaal opbouwen op onze zakelijke rekening en dat vinden wij doodzonde gezien de rente. Wat is de beste oplossing voor dit probleem? hoe doen jullie dit?

Webdesign Almere - DutchBridge.nl is een jong en flexibel webdesign bureau
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt vanuit je BV het geld goed beleggen, in aandelen of obligaties, of je kunt het op een deposito zetten. Dat laatste heb ik wel gedaan, bijvoorbeeld als een investeerder net een groot bedrag heeft gestort en je weet dat je een deel pas over twee jaar nodig hebt. Als je zeker weet dat je het niet in je bedrijf nodig hebt kun je het net zo goed aan jullie zelf uitkeren.

Link naar reactie
  • 0

isomis,

 

Ergens proef ik toch een redeneringsfout.

De VOF wordt voor beider rekening gevoerd op basis 50/50.

Nu willen jullie een soort regeling invoeren waarbij getornd wordt aan de 50/50 door rekening te gaan houden met echt gewerkte uren. Dan is dus de verhouding geen 50/50 meer.

 

Overigens kan je het "overschot" aan liquide middelen eenvoudig privé opnemen en daar op een spaarrekening/deposito o.i.d. zetten. Evenzo zou nog rekening kunnen worden gehouden met gewerkte uren. In dat geval zal het totaal van de opnamen van de ene partner hoger zijn dan dat van de andere. De winstverdeling (en dus privé storting in de onderneming) blijft evenwel 50/50.

Uiteraard kan, zoals hierboven al gesuggereerd, ook zakelijk (dus binnen de onderneming) gezocht worden naar spaarvormen.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 112 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.