• 0

Automatisch incasso

Aangezien ik momenteel een dienst aan bied, waarbij ik de klanten per maand wil laten betalen wil ik graag Automatisch incasso hiervoor gebruiken.

Waarom?:

 

Dit bespaart me per jaar per klant zoiso 12 facturen. Plus postzegels (tenzij je het via e-mail doet.

Ook is het dan maar weer afwachten als de klant op tijd betaald.

 

Via automatisch incasso is dat veel gemakkelijker.

Dus zo gezegd zo gedaan, ik de bank bellen:

 

Eerst een heel verhaal, omdat ik nog maar net klant was (ik ben nl. net overgestapt van de ABN naar ING) kon dit eigenlijk niet. Ik moest minimaal 1 jaar klant zijn om hier gebruik van te maken. Plus moest ik dan een ander pakket gebruiken voor de financien. Dat andere pakket is het probleem niet. Maar ik vroeg mij af waarom ik dan een jaar lid moest zijn, het zijn het is een ontvangst van geld, geen uitgave, de beste man had het erover dat dit als een soort krediet werdt gezien.

 

Ik vragen hoe dat zit.

Hij vertelde mij dat als ik bijvoorbeeld een klant heb die 100 euro per maand moet betalen, dit gedurende 24 maand. Dan zou ik gelijk bij het afsluiten van een Automatisch Krediet al 24x100 euro = 2400 euro op mijn rekening gestort krijgen. 8)

Dat is wel leuk, maar ik dacht dat je gewoon die 100 euro dan iedere maand op je rekening gestort krijgt.

 

Voor meer informatie moest ik maar een afspraak maken, dat ga ik dus ook zeker doen.

Maar graag zou ik ook van jullie horen als dit inderdaad normaal is, en als er eventueel andere mogelijkheden zijn.

 

Het betreft dus een contract van 24 maand, wat bij geen opzegging steeds met 12 maand verlengd wordt.

 

Graag hoor ik hoe andere bedrijven dergelijke diensten hebben geregeld.

Als voorbeeld: ook je telefoonkosten worden vaak als automatisch incasso afgeschreven, maar het bedrag varieert steeds dan kan men toch niet gelijk voor een bepaalde periode het geld overmaken ?

 

Ik ben benieuwd.

 

Gr. Jelmer

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bij de aanvraag van een incassocontract zal de betreffende bank graag een historie willen zien van betreffende partij.

a. om te bezien of partij betrouwbaar is en b. of partij in staat is bij calamiteiten het geïncasseerde bedrag op te hoesten.

 

je zou bijna zeggen dat zo'n incasso-aanvraag bekeken wordt alsof het een kredietaanvraag betrof.

 

Waarom zo moeilijk doen zou je zeggen.

Door schade en schande wijsgeworden.. Bij een incassocontract spreek je met de bank af tot welk bedrag er geincasseerd kan gaan worden, en welk programmatuur er gebruikt wordt. Stel je spreekt een maximaal bedrag af van EUR 1.000,= dan behoef je maar 100 incasso's uit te voeren ( en dat is zo geregeld) om EUR 100.000,= binnen te harken. Normaliter is er niets aan de hand, maar als de geïncasseerden gaan piepen, is de bank verplicht om die bedragen direct terug te boeken. Als de incassant dan het saldo van zijn rekening ( stel EUR 100.000,= ) al heeft gebruikt om crediteuren te betalen , dan schiet die rekening in voor EUR 100.000,= in het "rood" en zal er wellicht een krediet geregeld moeten worden en dat is de reden dat wat lastig gedaan kan worden.

Een erger scenario, de incassant heeft zijn rekening al lgeplunderd en is met de noorderzon vertrokken,

 

En met dit soort problemen worden banken toch regelmatig geconfronteerd.

 

Dus als je zo'n aanvraag doet, is het handig er op voorbereid te zijn door cijfermateriaal (accountantsrapport ) mee te nemen,

Als er om gevraagd wordt kan je het laten zien.

 

succes

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar dat geld dus als de bank dat totale bedrag in 1 keer naar je overmaakt.

Van mij mag de bank het risico wel naar mij toe schuiven en gewoon iedere maand het bedrag over boeken.

Zij hoeven van mij geen risico te lopen dat wil ik zelf wel op mij nemen.

 

Het gaat mij erom dat de klant gewoon ieder maand netjes op tijd betaald en dat ik niet 12 facturen hoef te sturen.

Het doel is nl. het aanbieden van een website voor een vast bedrag per maand. (www.werkendewebsites.nl)

Het alternatief is dus 12x een factuur á 34,50 versturen

Dat is bij 100 klanten 1200 facturen!

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

Maar dat geld dus als de bank dat totale bedrag in 1 keer naar je overmaakt.

Dat is bij 100 klanten 1200 facturen!

 

Lees mijn verhaal nog eens goed !

Je sluit een contract waarbij je maximaal in jouw geval EUR 34,50 mag incasseren.

Stel dat jij 100 x 34,50 per maand incasseert, dan moet je de bank overtuigen dat je goed bent voor dat totaal bedrag.

 

Overigens, het contract en systeem geeft ruimte om x maal dat bedrag te incasseren. Niet dat je dat zal doen, maar de bank heeft leergeld betaald. Met bedrijven die krap bij kas zaten en het incassomiddel aangrepen om voor "aanvulling" te zorgen.

Link naar reactie
  • 0

Ok dus bij een automatisch incasso is het normaal dat de bank mij voor de betreffende periode gewoon in 1 keer al het geld overstort.

 

Dus voor het gemak bij een incasso van 100 euro:

 

Ik sluit bij een klant een incasso van 100 euro af.

Bij de klant wordt iedere maand 100 euro afgeschreven.

 

En ik krijg in 1 keer (bij een periode van 24 maand) 2400 euro.

Klopt?

 

Zelf dacht ik dat ik gewoon een incasso opgeef voor een x-aantal maanden en dat ik vervolgens iedere maand 100 euro bijgeschreven kreeg in plaats van in 1 keer het gehele bedrag.

Of zijn daar meerdere mogelijkheden bij ?

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

je ontvangt gewoon het bedrag dat op dat moment geincasseerd is, dus als op de 15de het bedrag van de klant zijn rekening wordt afgeboekt ontvang jij dat de 16de.

Je ontvangt dus niet voor alle aamnden tegelijk het bedrag.

 

Houd er wel rekening mee dat zowel de klant als de bank zelf het bedrag kan storneren (terug boeken).

b.v. de klant staat op de 15de keurig positief en jouw incasso wordt verwerkt maar de klant komt 27 dagen later rood te staan dan heb je kans dat de bank jouw incasso storneerd om te zorgen dat je klant weer positief komt te staan.

en jij??? jij ziet dan maar hoe je alsnog je geld krijgt van die klant.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me onzin dat de bank jou in 1 keer al het geld voor 24 maanden stort.

Het gaat ze denk ik eerder om het totaalbedrag wat jij, theoretisch gezien, per maand zou kunnen incasseren.

 

Overigens zat deze mogelijkheid meteen bij mijn zakelijke rekening in als optie...

Ze doen absoluut niet moeilijk maar zijn ook niet heel snel... wellicht dat die betalingsgarantie daar een rol in speelt..

Het zet me aan het denken. ;)

 

Ik zou eens goed met ze gaan praten en als ze zo heel moeilijk en raar blijven doen lekker een andere bank zoeken.

 

Voor een abonnement zou mijn voorkeur ook uitgaan naar automatische incasso, dat moet gewoon te regelen zijn.

Let er wel goed op welke regels je bank stelt aan het factureren..

Ik heb een automatische incasso lopen bij een dienst die ik afneem met bepaalde variabelen. Ze sturen me keurig elke maand een factuur met de datum waarop geincasseerd gaat worden en hoeveel geld voor welke diensten e.d.

Als ik de voorwaarden van mijn bank goed lees zou je best verplicht kunnen zijn hier heel duidelijke facturen over te versturen.

Of je dat 1x per jaar mag doen of dat je elke maand een factuur zou moeten sturen/mailen hangt dus wel van je bank af...

 

Overigens heb je wel een verschil tussen 1malige incasso's zoals je vaak ziet bij telefonische incasso's e.d. en automatische incasso's met vaste bedragen en termijnen.

 

Aangezien ik nog in "blijde afwachting" ben van de afronding van mijn incasso-recht verzoek heb ik nog geen verdere praktijk ervaring..

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Ok dus bij een automatisch incasso is het normaal dat de bank mij voor de betreffende periode gewoon in 1 keer al het geld overstort.

Dus voor het gemak bij een incasso van 100 euro:

 

Ik sluit bij een klant een incasso van 100 euro af.

Bij de klant wordt iedere maand 100 euro afgeschreven.

 

En ik krijg in 1 keer (bij een periode van 24 maand) 2400 euro.

Klopt?

 

Zelf dacht ik dat ik gewoon een incasso opgeef voor een x-aantal maanden en dat ik vervolgens iedere maand 100 euro bijgeschreven kreeg in plaats van in 1 keer het gehele bedrag.

Of zijn daar meerdere mogelijkheden bij ?

 

Nee, het werkt iets anders.

 

Jij levert een dienst/product met als voorwaarde dat jij periodiek (week,maand,halfjaar,jaar) het daaraan verbonden bedrag mag incasseren van de rekening van de afnemer. Het werkt hetzelfde als de telefoon- energierekening die bij jou automatisch van jouw rekening afgeschreven wordt. ( er vanuitgaand dat jij destijds daarmee akkoord gegaan bent!).

 

Nu terug naar jouw case:

Jij bent in het bezit van en incassocontract bij jouw huisbankier,

Jij bent ook in het bezit van een door jouw afnemer ondertekent document waarin akkoord gegaan wordt met het automatisch afschrijven van zijn of haar bankrekening.

Jij geeft jouw bank (periodiek , week,maand,halfjaar of jaar )de opdracht van de rekeningen van jouw afnemer(s) , waar jij dus een akkoord verklaring hebt een bedrag x van de rekening(en) af te schrijven en deze bedragen ten gunste van jouw rekening te boeken.

Je moet dan nog wel jouw afnemer vooraf informeren dat jij gaat incasseren, dit kan ook op de factuur gezet worden.

 

Ik hoop nu e.e.a. duidelijk gemaakt te hebben.

Voordeel van incasseren is wel dat jij niet meer behoeft te wachten totdat het jouw afnemer behaagt om te gaan betalen. Door die incasso bepaal jij wanneer het geld op jouw rekening staat. Hierbij moet je wel rekening houden dat indien er onvoldoende saldo is op de rekening van jouw afnemer de incasso niet doorgaat! Daarnaast heeft jouw afnemer de mogelijkheid om het bedrag te laten storneren (=terugboeken) bij een particulier is dat 30 werkdagen, bij een bedrijfsincasso is dat 5 werkdagen. Dus pas op, je kunt binnen die periode nog altijd verrast worden.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de uiteenzetting..

 

Wat ik me wel afvraag, hopelijk vindt de topic-starter het niet erg dat ik het hier vraag?

 

Stel nu dat ik een incasso contract heb voor de levering van een product of dienst.

Er is een ondertekend document dat ik per maand x bedrag mag incasseren voor de geleverde diensten/producten.

Ik lever ook gewoon de afgesproken diensten/producten, en ben op geen enkele manier in gebreke te stellen.

 

Maar op een gegeven moment besluit de klant bijvoorbeeld halverwege een maand het geincasseerde bedrag terug te laten storten. Jij hebt ondertussen wel al het e.e.a. geleverd waar dit bedrag voor bedoeld is.

Wat kan je nu doen? De klant aanschrijven het geld weer terug te boeken?

En als klant dat nou eens niet doet?? (als de betaling geen probleem was hadden ze het niet terug laten storten..)

 

Karen

 

Link naar reactie
  • 0

Dat hangt wat van de dienst af, in mijn geval is dat eerst een berichtje sturen dat de poging mislukt is, bij geen reactie een aanmaning, dan nog een 2de aanmaning. Indien die periode verstrekene is de website offline halen. De website is in mijn geval de dienst.

 

maar als ik bovenstaand zo lees, snap ik niet dat de bank daar moeilijk over doet...,

maar goed binnenkort maar een gesprek plannen.

 

Wisselen van bank doe ik niet weer, ik ben net gewisseld, zat eerst bij de ABN wat in het laatste half jaar uitermate slecht beviel, ben overgestapt naar de ING bank wat tot nu toe stukken beter bevalt.

ASP.Net specialist, Ontwikkeling webbased softwaresystemen, Webdesign; meer info: http://www.jumptide.nl en voor de smalle beurs websites voor een vast bedrag per maand: http://www.werkendewebsites.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Maar op een gegeven moment besluit de klant bijvoorbeeld halverwege een maand het geincasseerde bedrag terug te laten storten. Jij hebt ondertussen wel al het e.e.a. geleverd waar dit bedrag voor bedoeld is.

Wat kan je nu doen? De klant aanschrijven het geld weer terug te boeken?

En als klant dat nou eens niet doet?? (als de betaling geen probleem was hadden ze het niet terug laten storten..)

 

De situatie is niet wezenlijk anders dan, als je een normale factuur had gezonden met betaling binnen x dagen.

Je gaat dan "manen" en zonodig de vordering ter incasso uithanden geven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 78 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.