• 0

Zakelijke doorbelasten van prive gemaakte kosten

Mijn vrouw heeft haar eigen praktijk (overige werkzaamheden). De verrichtte werkzaamheden zijn vrijgesteld van BTW. Sinds vorig jaar hebben we een eigen woning. De praktijk is gevestigd in de woning (aparte kamer, geen aparte opgang). Mijn vraag is of het mogelijk is om de privé betaalde kosten (hypotheekrente, telefoon/internetkosten, elektra, water) deels zakelijk op te voeren? En met welke fiscale aspecten ik rekening dient te houden?

 

Kosten als telefoon zijn zover ik het begrijp deels zakelijk op te voeren voor dat deel dat zakelijk gebruik wordt. Geldt dit ook voor Elekta en dergelijke? En zitten hier nog fiscale haken en ogen aan.

 

Aangaande de rentekosten snap ik dat ik de optie (Mogelijkheid 2: pand is volledig privévermogen Zie paragraaf 6.5.4) val). Alleen als ik de genoemde paragraaf lees zie ik niet direct voordelen (BTW aftrek kunnen we geen gebruik van maken) en een deel van de rente in Box 3 stoppen zie ik zelf niet zo zitten en ik zie ook niet hoe dit opweegt tegen het opvoeren van kosten ter hoogte van fictief rendement. Is er geen simpele mogelijkheid om kosten zakelijke op te voeren (ik maak immers zakelijke kosten: huis is groter dan privé noodzakelijk en kamer wordt privé niet gebruikt)?

 

Alvast bedankt

 

Accountant (i.o.) en dus zoals al vaak aangehaald in het forum geen verstand van fiscaal recht.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Bart

 

Je geeft zelf al aan dat de regeling complex is. Dan is het veilig om te veronderstellen dat je geen kosten voor een werkkamer kunt aftrekken en dat er ook geen eenvoudigere regeling voor is, helaas.

 

Alleen als het een zgn. kwalificerende werkruimte betreft (zelfstandig verhuurbaar aan derden) kun je richting aftrek van kosten gaan. Voor het onttrekken van een kamer aan het privédeel gaat dit niet op.

 

Echter, veel accountants en boekhouders voeren toch een deel van de energiekosten op!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Bedankt voor de reactie. Het eerste had ik al inmiddels ook een beetje bedacht, maar ik hoor graag een bevestiging. Het zou bij nader inzien ook apart zijn als de kosten aftrekbaar zijn, de rentekosten zijn namelijk prive ook al aftrekbaar.

 

Energie en telefoonkosten ga ik wel opvoeren, alle beetjes helpen niet waar.

 

Groet

 

Bart

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.