Asbest in fietswielen?

Aanbevolen berichten

Zit er nog asbest in de remmen van fietsen tegenwoordig? En zo ja, of misschien, mag dat nog Nederland binnenkomen?

 

Ik vraag dit omdat ik laatst een nieuw fietswiel -sample - had aangeschaft hier in zuid China... en nu bedenk ik me dat hier wel eens asbest (remmen) in zou kunnen zitten. Opsturen naar Nederland? of toch maar niet?

Dare to fly...

Link naar reactie

Ik vraag me af of er sowieso ooit wel asbest is gebruikt in fietsremmen (de trommel variant)

Asbest werd in auto's bussen, motoren enz gebruikt omdat die remmen zo heet worden dat er vroeger met asbest werd gewerkt om een zekere levensduur te kunnen garanderen. Een fietsrem wordt eigenlijk nooit heet.

Hoe dat met Chinese fietsen zit zou ik niet weten, het lijkt mij verstandig om dat aan je leverancier te vragen

Link naar reactie

Het fabriceren van remschoenen en remblokken is een soort sinterproces. De grondstoffen worden onder druk gedurende enige tijd samengeperst. Het zou mogelijk moeten zijn om onder een microscoop vast te stellen of er asbest materiaal is verwerkt in de remschoen.

 

Ik zou me zo voor kunnen stellen dat er voor remschoenen en soortgelijke producten bepaalde normen zijn als het gaat om duurzaamheid, warmte- en slijtagebestendigheid. In die normen zal ongetwijfeld iets terug te vinden zijn over het wel of niet aanwezig mogen zijn van grondstoffen zoals asbest.

Vraag dan gewoon aan de fabriant een certificaat waarin een onafhankelijke instantie aangeeft dat deze farbikant produceert volgens deze norm.

Wat is er zo bijzonder aan dit wiel ?

Veelal komen wielen in de EU aan als losse onderdelen en wordt er in de EUr pas een wiel van gevlochten.

Link naar reactie

Ja een testrapport door een onafhankelijke instantie is het beste, uiteraard (alleen wel duur). Maar los van die vraag, is het dezer dagen nog steeds mogelijk een rem / wiel dat eventueel asbest heeft, in te voeren? Het gaat hier, overigens, om zo n electrisch fietswiel...

 

 

Dare to fly...

Link naar reactie

Bij mijn weten is het gebruik van asbest als materiaal voor een remvoering in de EU niet meer toegestaan.

Neem eens contact op met het RDW, BOVAG, ENFB of een andere club die iets weet over fietsen en de eisen waar deze aan moeten voldoen.

Over het bestelde sample zou ik niet wakker liggen, zodra je er meer gaat bestellen dan zou ik het wel even goed uitzoeken.

Wat betreft die onafhankelijke controle bij de fabrikant, dat zijn kosten voor de fabrikant zelf als deze aan de bepaalde (ISO) normen wil voldoen.

Verder heb je ook met zaken als RoHS compliancy te maken, dat houdt in dat er geen giftige metalen meer in de electronica verwerkt mogen zijn. Zo mag er voor het solderen geen soldeertin meer gebruikt worden waar lood in verwerkt is.

 

Je profiel linkt naar een website over CE markering, dan lijkt het mij dat je vaker met soortgelijke vragen wordt geconfronteerd.

Link naar reactie

Je weet hoe het gaat hier in China... die onhankelijke controles - door het bedrijf zelf in gang gezet - zijn niet echt altijd zo onhankelijk als jij misschien wel denkt :-) Hoe dan ook, je gaf me nuttig advies. Ik ga even informeren bij genoemde instanties... misschien weten zij iets.

 

En uh weet jij overigens nog betaalbare (en goedgekeurde) CE / ROHS centers in Nederland / Duitsland?

Dare to fly...

Link naar reactie

Even gezocht voor je en dit zijn de resultaten:

 

Asbest en zijn wettelijke status in NL

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=8331&term=asbest

 

In o.a. Alibaba vind ik leveranciers van asbest en non asbest remvoeringen in o.a. China en India. Het wordt dus nog wel gebruikt in die landen. Of het ook wettelijk toegestaan is heb ik niet kunnen vinden.

 

Asbest mag nog in remvoeringen gebruikt worden van voertuigen van voor 1oktober 1981 het is dus verboden voor alle andere voertuigen.

http://www.avenant.nl/over_asbest/asbesteindrapport.pdf

 

 

Link naar reactie

Ik weet dat Alibaba met en zonder asbest remvoeringen levert. Maar ja, aangezien ik niet 1, 2, 3 kan zien of het met of zonder is, is het misschien beter eerst maar eens uit te vogelen of het uberhaupt (asbest) in Nederland nog is toegestaan voor fietsen / scooters.

 

Ik heb zojuist VROM maar even een emailtje gestuurd.

 

 

Dare to fly...

Link naar reactie

 

Het RDW zei het volgende:

 

"De verkoop van asbest in remblokken is niet meer toegestaan.

Als een oud voertuig nu nog met remvoering met asbest is uitgevoerd dan is dat niet verboden.

Of dit voor u en uw medemens gezondheid veilig is, is te betwijfelen maar verboden is het niet."

 

Ok! duidelijk... dank u allen:-)

Dare to fly...

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.