• 0

Loon uit werkmaatschappij handhaven?

Ik heb een case die ik graag wil voorleggen:

 

In een bedrijf(bv) met meerdere aandeelhouders, zonder beheer bv constructies per aandeelhouder werken aandeelhouders en directie in loondienst. De resultaten verbeteren en er "dreigt" winst gemaakt te worden. De directeur/aandeelhouder wil een beheer bv starten om zo fiscaal winst te kunnen parkeren in zijn beheer bv, hij is nog in loondienst van de werkmaatschapij waar hij salaris, een auto van de zaak én pensioensopbouw geniet.

 

Is het dan handig om op dat moment alles te gaan regelen in de beheer bv en salaris evt om te zetten in een managementfee, waarbij ook rekening wordt gehouden met het feit dat pensioen in de beheer bv moet worden opgebouwd?

 

Of is een hybride scenario waarbij winst en voortaan een kleine managementfee wordt uitgekeerd en de overige zaken(basissalaris tot 65K, auto + pensioen) uit de werkmaatschappij blijven komen aantrekkelijker/handiger?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hoi vbclear

 

Ik kan die ene bestuurder die een eigen holding wil geen ongelijk geven. Als je HL doorspit kun je lezen dat de voordelen legio zijn:

1. pensioen in eigen beheer (betere liquiditeit);

2. fiscaal gunstige vaststelling van het salaris;

3. belastingvrij de aandelen in de dochter verkopen (deelnemingsvrijstelling).

 

Dit is dan wel een moment om dat voor alle bestuurders te doen (hoeft niet, maar waarom zou niet iedereen willen profiteren?). En ja, dan is managementfee dus de wijze waarop de holdings hun inkomsten generenen.

 

Of een hybride oplossing handiger is, lijkt me sterk. Met name het kunnen 'spelen' met het fiscaal salaris uit de holdings is aantrekkelijker dan de huidige vaste salarisstructuur. Binnen kaders kun je vanuit de holding het salaris namelijk afstemmen richting de 52% IB grens (na prive aftrekposten). Bovendien geldt ook bij een kleinere managementfee nog steeds het verplicht DGA loon.

 

Andere vragen?

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dank voor je antwoord, ik las inderdaad al eerder dat er voordelen zijn, maar deze situatie leek me iets complexer.

 

Ik las eerder ook ergens dat je als directeur een aandeel moet hebben waarmee je je eigen ontslag kunt blokkeren, anders heb je te weinig "controle" en kan je soms niet gezien worden als "ondernemer". In deze situatie is er sprake van 1 statutair directeur, de overige aandeelhouders(4) zijn alleen werknemer met ieder een aandeel van rond de 20%, net als de directeur.

 

Het pensioen van de directeur is nu net als bij alle werknemers ondergebracht bij een pensioenverzekeraar. Hoe kan het beste de transitie gemaakt worden naar pensioen opbouwen in eigen beheer bv?

 

Kun je uitleggen wat je bedoeld met het fiscaal gunstig vaststellen van het salaris richting de 52% IB grens? In hoeverre is dat dan lastiger in loondienst als een directeur zijn eigen salaris periodiek uitonderhandeld? Of heeft dat er niets mee te maken?

 

Nogmaals dank en groeten!

Link naar reactie
  • 0

Hoi

 

Bepalend of je niet als DGA gezien wordt voor de verplichte premieafdracht is inderdaad of je ontslagen kunt worden. Daar heeft het statutair bestuurder zijn niets mee van doen. Die functie kun je hebben, maar als dan nog steeds de vergadering jou met een meerderheid van stemmen kan ontslaan, dan ben je dus nog steeds verplicht sociaal verzekerd. Als er over het ontslag van de statutair bestuurder niets geregeld wordt (blokkeringsregeling bijv.) dan blijft het daar dus bij.

 

Voor opbouw van pensioen in eigen beheer is een pensioenovereenkomst met de BV nodig. Bestaande polissen passen daar niet altijd zondermeer in via waardeoverdracht. Dit komt omdat een extern verzekerd pensioen niet altijd volgens dezelfde wetgeving loopt als een pensioen in eigen beheer. Uiteraard kunnen beide regelingen naast elkaar bestaan.

 

Het 52% IB tarief begint bij +- 53K belastbaar inkomen. Als je als DGA jezelf een salaris toekent van 53K + de prive aftrekposten, dan grenst je belastbaar inkomen dus net aan de 52% IB. Zo kun je voorkomen dat je dus 52% IB betaalt over je salaris. Extra inkomen kan dan via dividend betaald worden (+- 42% heffing VPB en dividendbelasting). Punt van aandacht is dan wel de gebruikelijk loonregeling voor de DGA: 40K of minimaal 70% van wat in de markt gebruikelijk is als dat meer is.

 

Een directeur in loondienst kan dat dus wel uit onderhandelen, maar het wordt moeilijk te verdedigen als directeur A met 20% aandelen 60K verdient omdat dat gunstig is en directeur B met 20% aandelen 70K verdient omdat hij meer aftrekposten heeft. Door een vaste managementfee kunnen ze dat wel zelf beslissen.

 

Ik ben even met vakantie, maar houd je posts in de gaten en antwoord zonodig daarna weer.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.