• 0

bedrijf buitenland, werken in Nederland

Beste mensen ik zit met het volgende

 

ik heb een BV in Litouwen waarmee ik aldaar een agrarisch/ toeristisch plan aan het uitbroeden ben

nu heb ik en opdracht als adviseur in Nederland gekregen

en heb de volgende vragen:

 

[*]kan ik een factuur schijven vanuit dit bedrijf?

[*]hoezit het belasting technisch? kan ik mijn loon dat die BV aan mij uitbetaalt weer naar Nederland (waar ik woonachtig ben) sturen en daar inkomsten belasting betalen in Nederland? het resterende geld wil ik aldaar investeren

[*]heb ik dan nog steeds een VAR nodig?

waar moet ik nog meer rekening mee houden?

 

 

aangezien ik nog een rookie ben heb ik geen zicht op de mogelijke constructies

 

wat is slim? en wie kan mij higher levellen?

 

met dank

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Astral,

 

Ligt de opdracht in lijn met de werkzaamheden van de BV in Litouwen? Ik kan me voorstellen dat de fiscus niet akkoord gaat. Gezien jouw woonplaats zullen zij wellicht stellen dat die opdracht in NL valt en dus onderhevig is aan NL heffing en jij dus NL ondernemer bent. Er is namelijk geen zakelijke reden voor jouw buitenlandse BV om deze opdracht aan te nemen in plaats van jij als privé persoon.

 

Dat gezegd hebbende: je kunt uiteraard wel de opdracht via de BV doen. Het inkomen gaat dan naar Litouwen en enig salaris daaruit valt onder de wetgeving in Litouwen. Dus daar belasting betalen en het netto geld naar NL overmaken.

 

In NL moet je in de IB aangifte dan wel dat inkomen aangeven als onderdeel van je wereldinkomen, maar NL verleent dan een vrijstelling ter voorkoming van dubbele heffing. VAR is niet nodig voor buitenlandse inkomsten.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dankje wel Joost,

ik was al bang dat ik in de verkeerde topic zat.

 

De werkzaamheden liggen niet in een lijn met de omschrijving van de BV.(agrarische en toeristische activiteiten) Ik heb echter wel laten opnemen dat "alle werkzaamheden mogelijk zijn indien in lijn met de wetgeving"

 

Ik ben een beetje in de war van je eerste 2 alinea's

 

zoals ik het van plan ben:

ik stuur de factuur vanuit het bedrijf in Litouwen en betaal me dan van daaruit salaris. het resterende geld wil ik gebruiken om te investeren in waar ik het bedrijf oorspronkelijk voor heb opgezet.

dit lijkt in lijn met je 2e alinea. Ik heb dan ook geeen VAR nodig.

 

bedoelde je in de eerste alinea dat ik hier als zzp'r aan de slag ging en dan het resterende geld doorsluisde naar Litouwen?

Ik heb geen bedrijf of BTW nummer in Nederland. Deze opdracht is een beetje komen aanwaaien en dus totaal niet gepland om te doen als zijnde werkzaamheid.

 

 

het gaat er mij om of ik dan niet illegaal bezig ben.

maar als ik het goed begrijp kan het dus.

 

dank je wel.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik bij de fiscus zou werken zou ik als volgt redeneren:

 

- Astral heeft sinds kort een BV in Litouwen (kort, want op plan broeden is nog niet lang geld verdienen daar)

- Astral heeft t/m 200X in NL inkomen gehad en daarover IB betaald

- Astral doet in NL een opdracht die duidelijk buiten de doelstelling van de Litouwse BV ligt

- Astral woon in NL

- dus Astral moet over die opdracht in NL IB betalen, en BTW afdragen.

- en we moeten nog even controleren of die opdracht niet een verkapt dienstverband is. 'Hee, Jansen, heb jij ff tijd voor een spoedcontrole?'

 

Mooier kan ik het niet maken, helaas.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als de opdracht geen enkele binding met de BV heeft, dan zul je die toch echt als NL zzp-er moeten aanvaarden en je dus aanmelden bij de fiscus en KvK.

 

Dus dan in NL geld verdienen, belasting betalen en het restant overmaken naar de BV. Je krijgt dan dus een vordering op de BV in Litouwen. Die vordering valt onder de terbeschikkingstelling in box 1. De BV moet jou rente betalen die belast is als inkomen in box 1.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.