• 0

Wilgeen retour goederen meer ontvangen van zakelijk klanten. Hoe vast te leggen?

Beste Ondernemers en Juristen,

 

Waar en hoe kan ik vastleggen dat wanneer ik u een container kleding verkoop, dat u die container niet meer mag terugsturen naar mij. Is het vastleggen in de Algemene Voorwaarden (gedeponeerd dan) voldoende?

 

Graag enig advies op dit onbekende juridische vlak?

 

bij voorbaat dank,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • -1

Mob,

 

Waarom willen ze je goederen terugsturen? En waarom wil je dat niet accepteren als het op redelijke gronden is? (onvolwaardig product - iet wat anders is afgesproken).

 

Een depôt van de leveringsvoorwaarden is sinds de verschijning van het Nieuwe Burgerlijk Wetboek niet meer voldoende: daarin staat dat een rechtsgeldige overeenkomst alleen kan ontstaan indien de partijen van alle voorwaarden op de hoogte zijn. Dat is niet als je de voorwaarden niet van te voren ter hande van de koper hebt gesteld. Je kent de veel gelezen flauwe kul "de voorwaarden worden kostenloos" toegestuurd. Dat zal wel moeten als je zaken wilt doen. Ik vind dat een smaakloze kreet. Ach, wat moet je toch dankbaar zijn dat het je kostemloos wordt toegestuurd.

 

Maar het lijkt me dat dit niet in de voorwaarden thuis hoort omdat als de koopovereenkomst gesloten is, komt de uitvoering en of je voldoet aan de afgesproke kwantiteit en kwaliteit, of je doet dat niet. Doe je dat niet dan den ben jij verplicht je overeenkomst alsnog na te komen, de koper ook. Dan ontstaat er een geschil en dat moet dan geslecht worden.

 

Zoals jij het formuleert is het te eenzijdig.

 

Avé Karel

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg een kneus (ik weet niet van wie), onder mededeling dat "depôt" nog steeds mag. Zei ik dan dat het niet mocht? Ik zei alleen dat het niet voldoende was. Overigens nu we het toch hierover hebben: je ziet vaak heel handig de voorwaarden achterop de factuur gedrukt. Dat brengt met zich mee, dat na de eerste factuur de koper de voorwaarden uitgereikt zijn.

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

je ziet vaak heel handig de voorwaarden achterop de factuur gedrukt. Dat brengt met zich mee, dat na de eerste factuur de koper de voorwaarden uitgereikt zijn.

 

Voor de volledigheid, alleen uitreiken van AV is niet voldoende.

 

Wil je indien nodig bij disputen terug kunnen vallen op deze AV , dan zijn er een aantal regels in acht te nemen:

Bij het allereerste contact melden, dat je volgens jouw AV werkt, Hierbij voor de zekerheid die AV overhandigen. Bij het bevestigen van een opdracht (of bestelling) melden dat je volgens AV werkt zoals bij het eerste gesprek aangegeven.

 

Hier een voorbeeld, van hoe dat zou kunnen:

Op al onze leveringen en dienstverlening zijn onze algemene voorwaarden ten name van XXX van toepassing, zoals verteld tijdens het gesprek dat de heer XXXX met u heeft gehad op dinsdag 16 januari 2006. U treft een exemplaar van onze algemene voorwaarden aan aan de ommezijde.

Wij sluiten hierbij uitdrukkelijk de toepasselijkheid van uw algemene voorwaarden uit.

 

Wij aanvaarden de opdracht en verzoeken u, ter bevestiging van een juiste weergave van hetgeen met u is overeengekomen, het bijgevoegde tweede exemplaar van deze offerte voor akkoord ondertekend aan ons te willen retourneren. Door ondertekening van deze offerte, geeft u tevens aan de van toepassing zijnde algemene voorwaarden gelezen, besproken en akkoord bevonden te hebben.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor de duidelijkheid: dat betekent dus dat ze niet voor de eerste levering gelden, want die ben je overeengekomen voordat je die factuur hebt uitgereikt.

 

Rolandinho,

 

Zo stelde ik het ook, "na je eerste factuur", dus voordat je zover bent, moet je in de eerste instantie het anders uitgereikt hebben. Immers ik gaf al eerder aan, dat "depôt" niet reikt en derhalve een schriftelijke uitreiking imperatief is.

 

Wat Sofiak hier meldt is natuurlijk extreem. Waarmee ik bedoel, dat veel dingen te goeder trouw mogen gebeuren, zonder tot in het extreme door te voeren. Als er een geschil komt, dan wordt allereerst gevraagd: heeft de andere partij kennis KUNNEN nemen van de AV en beslist niet of hij bij elke transactie daarop gewezen is.

 

Ik zal jullie nog sterkers vertellen WIJ HEBBEN NIET EENS ALGEMENE VERKOOPVOORWAARDEN. Al 20 jaar niet. Ik ga immers daarvan uit, dat wet voldoet. En dat deed ie wonderlijk genoeg tot nu altijd.

 

Worden er nog "orderbevestigingen" uitgestuurd? Bijna nooit. Ik zelf stuur ALLEEN orderbevestigingen uit als de levering niet conform de opdracht zal zijn. Dat komt overigens zelden voor, omdat de klanten enerzijds telefonisch bestellen, anderzijds van onze website (www.cephal.nl), beiden zijn actueel.

 

Vaak hebben wij bovendien eerder uitgeleverd, dan de klant de orderbevestiging zou gekregen hebben, weshalve een orderbevestiging (de retour ervan of de verval) in ons geval zeer remmend zou werken.

 

Ave, Karel

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Voor de volledigheid, alleen uitreiken van AV is niet voldoende.

Binnen het huidige wettelijke systeem is het uitgangspunt dat AV altijd geldig zijn, maar onder omstandigheden vernietigbaar zijn. Eén van die omstandigheden is wanneer er niet voldoende gelegenheid is gegeven om kennis te nemen van de AV en daarbij is opgemerkt dat deze gelegenheid wel is gegeven, wanneer de AV ter hand zijn gesteld.

 

De relevante artikelen uit boek 6 BW:

Artikel 232

Een wederpartij is ook dan aan de algemene voorwaarden gebonden als bij het sluiten van de overeenkomst de gebruiker begreep of moest begrijpen dat zij de inhoud daarvan niet kende.

 

Artikel 233

Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar

a. indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij; of

b. indien de gebruiker aan de wederpartij niet een redelijke mogelijkheid heeft geboden om van de algemene voorwaarden kennis te nemen.

 

Artikel 234

1. De gebruiker heeft aan de wederpartij de in artikel 233 onder b bedoelde mogelijkheid geboden, indien hij

a. hetzij de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij ter hand heeft gesteld,

b. hetzij, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend gemaakt dat de voorwaarden bij hem ter inzage liggen of bij een door hem opgegeven Kamer van Koophandel en Fabrieken of een griffie van een gerecht zijn gedeponeerd, alsmede dat zij op verzoek zullen worden toegezonden,

c. hetzij, indien de overeenkomst langs elektronische weg tot stand komt, de algemene voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij langs elektronische weg ter beschikking heeft gesteld op een zodanige wijze dat deze door hem kunnen worden opgeslagen en voor hem toegankelijk zijn ten behoeve van latere kennisneming of, indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij heeft bekend gemaakt waar van de voorwaarden langs elektronische weg kan worden kennisgenomen, alsmede dat zij op verzoek langs elektronische weg of op andere wijze zullen worden toegezonden.

2. Indien de voorwaarden niet voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij zijn ter hand gesteld, zijn de bedingen tevens vernietigbaar indien de gebruiker de voorwaarden niet op verzoek van de wederpartij onverwijld op zijn kosten aan haar toezendt.

3. Het in de leden 1 onder b en 2 omtrent de verplichting tot toezending bepaalde is niet van toepassing, voor zover deze toezending redelijkerwijze niet van de gebruiker kan worden gevergd.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.