• 0

Nieuws overnemen van andere sites

Weet iemand hoe het precies zit met het overnemen van nieuws van andere (nieuws) websites om deze vervolgens te publiceren op je eigen website?

 

Je zal natuurlijk een bronvermelding moeten doen, maar moet je bijv. expliciet toestemming van je bron hebben?

Zijn er websites waar hier informatie over te vinden is? Als ik nu op google zoek op "overnemen nieuwsberichten" of "kopieren nieuwsberichten" dan krijg ik alleen maar anti-dvd kopieer sites.

 

Anyway... alle hulp is welkom!

 

Nico

http://www.hetstarterscollectief.nl

Als startende ondernemers sta je sterker als je kennis, ervaring en koopkracht met elkaar deelt. Bezoek onze website om meer te leren over de stichting!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zal natuurlijk een bronvermelding moeten doen,

 

Je mag in beginsel niets zonder toestemming overnemen ook niet met bronvermelding. Voor nieuws is er een uitzondering in het auteursrecht (geen link naar wettekst bij de hand) Maar gebruik daarvan is ook weer aan regels gebonden. De grenzen worden wel continue opgezocht zoals van de week weer bleek uit de rechtzaak die het AD aanspant tegen de telegraaf.

 

Ga eens googlen op 'auteursrecht' en 'citaatrecht' en je komt een stuk verder.

 

Linkje werkt momenteel niet dus de quote uit hun rss feed:

Weinig uitgevers zijn er in het verleden in geslaagd de ‘free flow of information’ op internet tegen te houden (dat ze dat wilden geeft al aan, dat er veel onbegrip is over hoe het op internet zou gaan ‘werken’). Illustratief is de rechtzaak tussen PCM en Kranten.com in 2000. Dat is acht jaar geleden. Veel veranderd, in de tussentijd. En veel geleerd ook, toch? Adformatie meldt vanochtend dat AD NieuwsMedia een juridische procedure begint tegen De Telegraaf. De inzet: RegioSelect van diezelfde Telegraaf. Dat is een online regionale nieuwsdienst, die bestaat uit een e-mailnieuwsbrief en een website. ‘Beide bestaan voor een belangrijk deel uit berichten van de regionale online edities van het AD,’ zegt Bernard van der Heijden, directeur/uitgever van AD NieuwsMedia vanochtend tegen Adformatie. Niet alleen de nieuwskoppen, nee, de grens van wat redelijkerwijs is toegestaan wordt door De Telegraaf overschreden. Want Van der Heijden zegt: ‘Deze dienst van de Telegraaf maakt onevenredig gebruik van ons regionale nieuws.’ Jatwerk, dus, van TMG. ‘Parasiteren,’ noemt de AD-directeur het.
Link naar reactie
  • 0

Ja, ik had een tijdje terug al ergens gehoord of gelezen dat er een uitzondering geldt voor het overnemen van nieuws door andere nieuws bronnen.

 

Weten jullie of samenwerkingen veel voorkomen? Ik heb namelijk een stichting en wil op mijn voorpagina gewoon relevant nieuws tonen. Is het misschien voor een nieuwssite ook interessant om hun nieuws ergens anders te tonen? Is iemand bekend met dit soort samenwerkingen?

 

Verder is natuurlijk het ANP een nieuwsverspreider, maar ik heb geen idee wat je betaald voor hun diensten.

 

Nico

http://www.hetstarterscollectief.nl

Als startende ondernemers sta je sterker als je kennis, ervaring en koopkracht met elkaar deelt. Bezoek onze website om meer te leren over de stichting!

Link naar reactie
  • 0

Veel sites bieden tegenwoordig aan om via rss content op je eigen site te publiceren. Lees ook dit artikel maar eens:

 

http://blog.iusmentis.com/2008/01/04/rss-feeds-herpubliceren-op-je-eigen-site/

 

Hier nog meer informatie en uitleg:

 

http://rss.startpagina.nl/

Link naar reactie
  • 0

Het antwoord is simpel: nee, je mag geen nieuws overnemen. Ook niet als je de bron vermeldt. En ook niet op een verenigingssite of andere non-profit site. Voor de goede orde: je mag ook niets overnemen als er niet expliciet vermeld staat dat het niet mag.

 

Wat wel mag is citeren uit nieuwsberichten, binnen je eigen artikel. Dat valt onder het citaatrecht. De grens tussen citeren en overnemen is niet altijd duidelijk, in de media geldt dan 'volgens goed journalistiek gebruik'. Maar soms moet de rechter er aan te pas komen om die grens aan te geven.

 

Het wordt pas anders als expliciet wordt aangegeven dat het wel mag, bijvoorbeeld door rss-feeds aan te bieden. Maar ook dan mag je alleen maar plaatsen wat de feed je aanbiedt, het is geen vrijbrief om de rest dan ook maar te plaatsen. Samenwerken of berichten kopen (bij ANP of Novum) is natuurlijk iets anders, dat moet je afspreken met de rechthebbende partij. Kopen -dat kan ik je zo wel vertellen- is niet te betalen als je zelf geen krant of renderende nieuwssite hebt. Er werken een paar honderd goed opgeleide journalisten en die willen allemaal graag een boterham verdienen...

 

Ik heb er zelf in maart dit jaar een artikel over geschreven:

http://www.zonneveldmarks.nl/webkwesties/auteursrechten-op-internet-worden-met-voeten-getreden/

 

 

Gebruik vooral de links in het artikel voor meer informatie over het onderwerp. Gij zijt gewaarschuwd!

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie zover!

 

@René: Ik zie dat jij nieuws publiceert een je sites (businessbox). Mag ik vragen hoe jij aan je nieuws komt? Heb jij daarvoor bijvoorbeeld een samenwerking of citeer je vanuit een bestaand bericht en herschrijf je oorspronkelijke bericht?

 

http://www.hetstarterscollectief.nl

Als startende ondernemers sta je sterker als je kennis, ervaring en koopkracht met elkaar deelt. Bezoek onze website om meer te leren over de stichting!

Link naar reactie
  • 0

@nikos1505: de berichten die publiceer, schrijf ik zelf. Ik wil niet het risico lopen aangeklaagd te worden voor knip- en plakwerk en door zelf te schrijven kan ik ook bepalen wat de insteek en 'tone of voice' is. Ik ben ervan overtuigd dat geen van mijn bezoekers zit te wachten op een tweede nu.nl (o.i.d.). Dan gaan ze liever daar heen. Soms citeer ik, maar dan vermeld ik de bron. De informatie waarop ik een bericht baseer komt uiteraard niet uit mijn eigen koker.

 

Ik heb een rss reader vol met relevante websites, ik ben geabonneerd op (te) veel persberichten en ik zit domweg teveel te surfen. Als je dat allemaal naast elkaar legt, zie je dat de meeste 'nieuwsberichten' gebaseerd zijn op persberichten van bedrijven en onderzoeksbureaus. Die overigens maar al te graag willen dat je ze citeert...

 

Het kost wel wat meer tijd dan zomaar berichten overnemen, maar aan de andere kant geeft het wel voldoening een eigen draai aan het nieuws te kunnen geven. Zo kun je over één en hetzelfde onderwerp moeiteloos twee, drie, vier bronnen raadplegen (en eventueel vermelden).

 

www.businessbox.nl | www.zonneveldmarks.nl |

www.tekstschrijverdeventer.nl

Link naar reactie
  • 0

Het wordt pas anders als expliciet wordt aangegeven dat het wel mag, bijvoorbeeld door rss-feeds aan te bieden.

 

Wil je daarmee zeggen dat het aanbieden van informatie in een bepaald formaat het auteursrecht te niet doet?? Lijkt me onzin dus ben benieuwd naar je motivatie dan wel bron.

 

Stel ik publiceer een tekst op mijn site in HTML. Mijn selecte clubje fans gebruikt het formaat 'JUHU' dus ik plaats mijn tekst ook in het formaat 'JUHU'. Heb ik door het aanbieden van mijn content in een alternatief formaat een vrijbrief gegeven om mijn content te publiceren door derden?

 

Een rss of atom feed is niets anders dan een technisch andere representatie van de content op een site. De eigenaar van de site heeft (meestal) de mogelijkheid de inhoud van de feed te beperken. Je zou bij een feed die slechts een gedeelte van de content aanbiedt op basis van het citaatrecht de content van die feed kunnen publiceren (aangenomen dat je bij publiceren aan de regels van een citaat voldoet) maar louter het aanbieden van een rss-feed is zeker geen expliciete toestemming voor publicatie door derden.

Link naar reactie
  • 0

Het wordt pas anders als expliciet wordt aangegeven dat het wel mag, bijvoorbeeld door rss-feeds aan te bieden.

 

Wil je daarmee zeggen dat het aanbieden van informatie in een bepaald formaat het auteursrecht te niet doet?

 

Nee, mijn naamgenoot zegt precies het omgekeerde: het wordt niet anders door de techniek vaan aanbieden, maar door het verlenen van toestemming.

 

Waarbij ik overigens niet uitsluit dat de rechter bepaalde technieken van aanbieden zal interpreteren als het verlenen van toestemming. Bijvoorbeeld: een applet bedoeld om op je site te zetten met een nieuwsfeed van een andere site. Degene die het plaatst weet niet wat voor teksten daarin staan en of er al of niet iets auteursrechtelijks mee aan de hand is. Hij mag erop vertrouwen, zou je denken, dat de aanbiedende site daarvoor instaat.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 178 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.