• 0

maanden 2007 als IB ondernemer meenemen in de aangifte IB 2008

ik ben begonnen met mijn bedrijf per 01-09-2007 en heb in dit jaar op zich wel een redelijke omzet behaald, +/- 20K.

Nu wil ik de aangifte IB 2007 gaan invullen.

Maar vraag me af of ik de kleine 4 maanden die ik actief ben geweest in 2007 niet mee kan nemen in de aangifte 2008; gezien het feit dat ik maar heel kort in 2007 ondernemer was.

Is er een bepaalde regeling voor de IB als je maar een beperkt deel van het jaar actief bent geweest.

Ik wil dit om maximaal te kunnen profiteren van de diverse fiscale faciliteiten die je als starter hebt. Om nu al het kruit te gaan verschieten op een boekjaar dat maar 4 maanden betreft, vind ik zonde.

Bedankt !

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• -1

Helaas, de IB werkt per kalenderjaar. Inkomsten uit 2007 kun je dus niet doorschuiven naar 2008. Wat je wel zou kunnen doen is de inkomsten en kosten voor 2007 via een particuliere aangifte opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden. Je hebt dan geen fiscale ondernemersfaciliteiten maar kunt dan vanaf 2008 drie jaar profiteren van de startersaftrek en mogelijkheden om willekeurig af te schrijven over bedrijfsmiddelen die je in de eerste drie jaren aanschaft.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 1

Ik heb goed nieuws voor je, je hoeft de startersaftrek niet toe te passen als je dat niet wil. Je hebt recht op drie keer startersaftrek, in een periode van vijf jaar. Het zou inderdaad niet slim zijn om je startersaftrek over die vier maanden toe te passen.

De exacte voorwaarden zijn als volgt: om in een jaar startersaftrek te krijgen, moet je aan het volgende voldoen:

* Je hebt dat jaar recht op zelfstandigenaftrek.

* In de vijf voorgaande jaren heb je niet meer dan tweemaal de zelfstandigenaftrek toegepast.

* In de vijf voorgaande jaren heb je minimaal één jaar geen onderneming gehad.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar