• 0

Zoveel mogelijk kosten opvoeren ?

Beste Mensen,

 

Ik ben bijna 1 jaar zelfstandig ondernemer. Ik heb een eenmanszaak die dit jaar winst gaat draaien. Ik zou graag advies willen over het drukken van de inkomstenbelasting. Buiten de standaard bonnen/facturen, wat kan ik nog meer allemaal voor geks als kosten opvoeren wat veel mensen ongetwijfeld over het hoofd zien ? En is het daadwerkelijk zo dat het slim is om zoveel mogelijk kosten op te voeren ? Iedere euro die je uitgeeft hoef je geen belasting over betalen is mijn gedachten dan.

 

Ik heb bijvoorbeeld 2 auto's op de zaak gekocht ? Ik heb gehoord dat ik die in het eerste jaar volledig mag afschrijven. Dit zou de belasting enorm drukken. Is dat werkelijk zo ?

 

Graag advies of een verwijzing naar eerdere forums als deze !

 

Gr

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ruben, door veel kosten te maken druk je weliswaar de inkomstenbelasting maar vergeet niet dat iedere euro die je mag aftrekken wel eerst door jou is uitgegeven. Dit is niet erg als het uitgaven zijn die noodzakelijk / nodig zijn voor de zaak. In die gevallen is het slim om te kijken welke kosten je in welk jaar kunt nemen als je die keus hebt. Maar om nu kosten te gaan maken alleen om de belasting te drukken gaat wel ver.

Ik weet niet over wat voor auto's het gaat, bedrijfsauto's? Personenauto's kun je namelijk wel op naam van de zaak zetten maar kun je zover ik weet geen investeringsaftrek voor opvoeren en ook niet willekeurig afschrijven. Het kan voordelig zijn om willekeurig af te schrijven maar dit betekent wel dat je in volgende jaren niet of minder kunt afschrijven op die bedrijfsmiddelen.

In het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst kun je veel informatie vinden over bedrijfskosten, investeringen en afschrijvingen. Ik raad je aan dit eens door te nemen als je dit nog niet hebt gedaan. Het is gratis te verkrijgen bij de Belastingdienst of te downloaden van hun website.

 

 

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 1
En is het daadwerkelijk zo dat het slim is om zoveel mogelijk kosten op te voeren ? Iedere euro die je uitgeeft hoef je geen belasting over betalen is mijn gedachten dan.

 

Zoals Stien al zei - je moet dat geld wel eerst uitgeven. Je hoeft dan bijvoorbeeld geen 30 euro belasting te betalen als je voor 100 euro iets zakelijk gekocht hebt. Dan heeft het je dus nog steeds 70 euro gekost.

 

Het is een beetje dezelfde redenering als het kopen van dingen in de uitverkoop terwijl je ze niet nodig hebt. Ja, je krijgt korting, maar zonder die korting had je het niet gekocht en dus meer veel bespaard.

Link naar reactie
  • 0

Als reactie op je vraag of het uberhaupt verstandig is zoveel mogelijk kosten op te voeren is mijn antwoord NEE.

 

Natuurlijk begrijp ik je insteek hierin heel erg goed, maar een kostenpost - lees als drukking op je resultaat, moet je natuurlijk wel kunnen verantwoorden richting de fiscus, dus lukraak kosten opvoeren gaat je niet lukken.

 

Wat je zou kunnen doen is gebruik maken van voorlopende kosten.

 

Als je, zoals je zegt, een standaard boekhouder hebt, is het echt raadzaam over te stappen naar een deskundiger iemand. Ik weet t, ze zijn duur, maar ze besparen je ook heel veel. Een goede accountant verdient geld voor je.

 

Succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.