• 0

toch geen btw (beetje paniek)

een paar maanden geleden ben ik (na mijn afstuderen) viavia in een freelance baantje gerold (ik werd gevraagd voor een opdracht en al snel werden het er meer). na een paar weken heb ik me braaf als freelancer aangemeld bij de belastigdienst en ik moest btw gaan heffen op mijn werk.

ik heb onlangs mijn eerste aangifte van de btw gedaan (op papier, omdat ik me midden in het kwartaal had aangemeld) en de acceptgiro moet voor 10/9 voldaan zijn.

 

plots belt mn opdrachtgever pasgeleden op; waarom ik eigenlijk btw heb geheven op mijn facturen. blijkt dat zij dit normaal gesproken zelf regelen. (van de belastingdienst had ik begrepen dat ik zelf verantwoordelijk ben voor alle afdragingen zolang ik verder niet getekend heb bij de opdrachtgever. niet dus.)

nu zit ik dus met een paar probleempjes:

 

- het bedrag op mijn btw-acceptgiro is hoe dan ook fout (de btw bleek niet in mijn vergoeding te zitten)

- de opdrachtgever gaat ook btw afdragen over mijn werk.

- ik sta bij de belasting ingeschreven als eenmanszaak (freelancer). dit heb ik gedaan omdat ik dacht dat het nodig was voor deze opdrachten, maar ik begrijp nu dat het dus helemaal niet hoeft (en in dat geval zou ik ook graag stoppen met mijn "onderneming")

 

 

ik snap dat ik snel contact op moet nemen met de BD om de schade te beperken, maar heeft er misschien iemand tips over hoe ik dit aan kan pakken en het beste kan oplossen?

 

bij voorbaat dank.

 

 

ps. ben nieuw hier, net als in de hele belastingwereld, dus excuus als ik wat onrustig overkom :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat van die BTW snap ik niet helemaal. Jij bent ondernemer voor de BTW en moet dus gewoon BTW in rekening brengen en afdragen. Alleen in situaties met het buitenland is dat wel eens anders. Je opdrachtgever kan die BTW weer terugvragen, mits hij zelf belaste prestaties verricht. Ik kan me niet voorstellen dat de Belastingdienst een dergelijke afspraak met jouw opdrachtgever heeft gemaakt, en anders moet die op papier staan en zou ik die opvragen bij je opdrachtgever.

 

Het enige wat ik me voor zou kunnen stellen is dat je opdrachtgever loonheffingen gaat afdragen aan de belastingdienst, als ze vinden dat je in (al dan niet fictieve) loondienst bent. Daar kun je wat tegen doen, namelijk een VAR aanvragen en die overleggen aan de opdrachtgever.

 

Waarom zou je willen stoppen met je onderneming? De inkomsten die je hebt zijn hoe dan ook belast. Als je ondernemer bent, kun je daar alleen maar voordeel bij hebben. Als je namelijk ook aan het urencriterium voldoet, heb je ook recht op allerlei ondernemersfaciliteiten.

 

Kortom, ik zou eerst eens uitzoeken wat je opdrachtgever nu precies bedoelt. Afhankelijk daarvan kun je dan de juiste stappen zetten.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je antwoord.

 

met de btw zit het zo: ik ging er van uit dat mijn vergoeding "bruto" was (dus dat de btw er nog in zat zeg maar); mijn opdrachtgever zegt nu dat hij de btw zelf afdraagt (met een ib40-formulier...? ) en mijn vergoeding dus netto is (qua btw iig)

 

ik heb nu 19/119e deel van de vergoeding opgegeven als btw, terwijl dit dus 19/100 moest zijn. ongeacht wie het betaald: mijn aangifte klopt dus niet.

 

 

waarom ik zou willen stoppen met mijn onderneming is omdat ik dacht dat het in mijn situatie verplicht was, terwijl ik zelf absoluut geen zin heb in alle (administratieve) verplichtingen. dat ik evengoed belasting betaal snap ik;)

mocht ik ooit geen opdrachten meer krijgen van deze opdrachtgever, dan zoek ik ook een baan in loondienst; ik ben totaal geen "ondernemend persoon" zeg maar :)

Link naar reactie
  • 0

Op een IB40 staat geen BTW. Jouw opdrachtgever gaat er kennelijk vanuit dat jij in fictieve loondienst bent en draagt LB af aan de fiscus. Maar als je een bepaald bedrag hebt afgesproken en jij gaat er vanuit dat dat bruto is (dus dat je er zelf nog inkomstenbelasting over moet betalen), dan is het best wel een prettige constatering dat je opdrachtgever er vanuit gaat dat hij die belasting moet betalen. Die krijg je dan dus "extra".

 

Wat voor factuur heb je gestuurd? Daar moet de BTW namelijk apart op worden vermeld. Je mag in ieder geval wel even uitzoeken of je nu:

1. voor de BTW ondernemer bent (niet als je in loondienst bent)

2. voor de IB ondernemer, resultaatgenieter of in loondienst bent. Met 1 opdrachtgever waar je al je inkomsten vandaan haalt, is dat waarschijnlijk het laatste.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

de belasting heeft bepaald dat ik ben ondernemer voor de omzetbelasting ben (na mijn inschrijving als freelancer). verder niets.

aangezien de opdrachtgever duidelijk stelt dat er geen dienstbetrekking/gezagsverhouding bestaat (en zo heb ik het ook begrepen); dan ben ik voor de IB toch resultaatgenieter?

 

aangezien het freelance werk betreft (er is dus helemaal niets getekend) kan de opdrachtgever toch geen LB afdragen...?

 

eerste facturen had ik zonder btw gestuurd (omdat ik toen nog geen btw-nummer had) maar hiervan heb ik de btw inmiddels wel opgegeven. op latere facturen heb ik 19/119 btw berekend (waardoor het misverstand dus aan het licht kwam).

 

volgens de opdrachtgever heb ik nu de keus tussen:

1 als ondernemer zelf de btw afdragen

2 de optie met het ib40 formulier (om het zo maar ff te noemen)

 

de bd ziet mij op dit moment als 1) de opdrachtgever als 2)

persoonlijk verkies ik nu ook 2 boven 1, maar (hoe) kan ik dit nog wijzigen bij de bd?

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ralluf,

 

Wat doe je eigenlijk voor werk voor die opdrachtgever? Eerst maar eens zien of je wel BTW plichtig bent.

De IB47 verklaring heeft niets van doen met de BTW. Wel is het zo dat met een IB47 er inderdaad helemaal geen BTW afgedragen wordt. Mocht je belaste prestaties verrichten, dan is dat niet de bedoeling.

 

Om dit op te lossen, zou ik eens gaan praten met de fiscalist van jouw opdrachtgever. Hopelijk is hij/zij bereid om jouw alles helder te maken.

 

Ook het feit dat je maar een opdrachtgever hebt, kan nog lastig worden. Zoek maar eens op VAR op onze site.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

de belasting heeft bepaald dat ik ondernemer voor de omzetbelasting ben

 

Dan ben je verantwoordelijk voor het factureren, administreren, incasseren, aangeven en afdragen van btw m.b.t. je btw-plichtige activiteiten. Wat de opdrachtgever zegt, doet en laat, doet daar niets aan af.

 

aangezien de opdrachtgever duidelijk stelt dat er geen dienstbetrekking/gezagsverhouding bestaat (en zo heb ik het ook begrepen); dan ben ik voor de IB toch resultaatgenieter?

 

Dat kun je hieruit niet concluderen. Wat je opdrachtgever beweert is niet bepalend voor hoe de belastingdienst jouw situatie beoordeelt.

 

aangezien het freelance werk betreft (er is dus helemaal niets getekend)

 

Dat 'dus niets getekend' raakt kant noch wal. Freelancewerk is normaliter gebaseerd op een offerte en/of contract met algemene voorwaarden.

 

volgens de opdrachtgever heb ik nu de keus tussen:

1 als ondernemer zelf de btw afdragen

 

Dat is geen keuze, maar een verplichting.

 

persoonlijk verkies ik nu ook 2 boven 1

 

Dan had je niet de start van je onderneming bij de belastingdienst moeten aanmelden.

 

maar (hoe) kan ik dit nog wijzigen bij de bd?

 

Je onderneming staken, en/of de belastingdienst ervan overtuigen dat het allemaal een misverstand was. Of dat laatste kans van slagen heeft weet ik niet. Misschien is het niet onverstandig nu een financieel adviseur / fiscalist in te schakelen die ervaring heeft met dit soort akkefietjes met de belastingdienst.

Link naar reactie
  • 0

allemaal bedank :)

 

heb net contact gehad met de belastingdienst en tussen alle 8 chagrijnige medewerkers kwma het volgend advies naar voren:

 

1 - ik betaal de huidige naheffingsaanslag, maar dien er gelijk bezwaar tegen in omdat ik die 19% zelf nooit ontvangen heb, en omdat (zie 2)

 

2 - ik schrijf een brief aan de b.d., afdeling ondernemerschap, met de vraag om de btw-plicht (tijdelijk) op te schorten, omdat ik maar één opdrachtgever heb en er in dat opzicht sprake is van een verkapt dienstverband. ik ben dus wel zelfstandige (immers geen arbeidscontract), maar geen ondernemer meer (omdat ik maar één opdrachtgever heb). na mijn opdrachten voor deze opdrachtgever staak ik dan mijn "onderneming" helemaal.

 

iemand tips of zijn er zaken die ik over het hoofd zie?

 

 

overigens doe ik veraalwerk (dit weet de belasting ook, aangezien ik me zo heb aangemeld).

 

de overeenkomsten met de opdrachtgever zijn allemaal mondeling gegaan. ik werd eerst gevraagd voor het werk en heb daarna alle aanmeldingen gedaan (omdat ik dacht dat het verplicht was). ik ben dus geen ondernemer die een opdrachtgever heeft gezocht. zie het als een leuk bijbaantje dat onverwacht is uitgegroeid tot een voltijd bezigheid. alles in een redelijk informele sfeer.

 

@Renep:

de opdrachtgever laat mij de keus of ik als ondernemer voor hem werk (dus dat hij mijn werk "inkoopt" waarbij dus btw geheven wordt etc) of dat ik bij wijze van "redacteur" in verkapt dienstverband ben. dat ik als ondernemer geen keus heb over de btw snap ik :)

met bovenstaande brieven naar de bd hoop ik alsnog die 2e "status" te verwerven voor alle partijen.

 

uit alle "leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker"-informatie heb ik destijds begrepen dat ik me moest aanmelden bij de bd als freelancer (en dus ondernemer). als ik had geweten dat het anders kon had ik het toen echt niet gedaan.

Link naar reactie
  • 0

Je bent ook niet echt een freelancer, met maar 1 opdrachtgever. Dat kan wel tijdelijk, als je er meerdere bij zoekt, maar dat is kennelijk niet het geval. Ik zou zeggen dat je (fiscaal gezien) gewoon in loondienst bent. Schriftelijke overeenkomst of niet. (Een overeenkomst is er zeker wel, ook al staat deze niet op papier. Mijn advies is overigens altijd alles op papier zetten, want achteraf krijg je altijd gedonder.)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ja, zo zie ik het nu ook wel.

 

punt is dat ik onlangs ben afgestudeerd en dit baantje kreeg aangeboden. belastingtelefoon gebeld met de vraag wat ik allemaal moest regelen (omdat ik nooit echt gewerkt heb) en die zeiden dat ik me moest aanmelden als freelancer. (het werk is immers freelance, maar dat begrip bestaat strikt genomen niet bij de bd). braaf gedaan, maar de mogelijkheden liggen allemaal wat genuanceerder dan men mij toen deed voorkomen.

 

hopelijk kunnen ze mijn btw-plicht nu dus opschorten, wat volgens mij voor iedereen het makkelijkst is.

 

(en ik ben me ook wel bewust van het belang van schriftelijke overeenkomsten, maari k was aan het werk voor ik er erg in had en de betalingen en alles verliep helemaal prima waardoor het er gewoon niet van gekomen is om het daar verder over te hebben)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.