Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Pawelotti
Pawelotti
Scrum
Ik heb nu ongeveer 7 maanden een team aangestuurd van programmeurs/web developers voor mijn bedrijf. Wij hebben gewerkt met de methode genaamd SCRUM. Dat is een methode die ontwikkeld is om zo effectief mogelijk een hoge mate van flexibiliteit en productiviteit te hebben gedurende de ontwikkeling van software. Een methode waarbij je (het liefst) een uitstekend team in zogenaamde sprints laat werken. Sprints zijn periodes die steeds aan het begin besproken worden en na afloop nabesproken worden. De al opgestelde lijst van taken wordt per sprint wordt telkens aangepast op prioriteit. Scrum is vooral ontzettend helder. De productiviteit ligt binnen enkele weken bloot, en de Burn down chart die naar beneden loopt(Aantal overgebleven taken verticaal op een horizontale verloop van tijd) laat zien wanneer het project klaar is, met in acht neming de aangenomen top productiviteit.
Belangrijkste aspecten van Scrum
[*]De term "af" is heel specifiek gedefinieerd. Alles wat gedaan wordt tijdens een sprint is van A tot Z. Een functionaliteit erin gooien is er niet bij. Af is zeg maar geprogrammeerd, getest + unit test en in wezen ready to ship.
[*]Er wordt niet gewerkt met een tot in pijnlijk geschreven design. Uiteraard plan je, en heb je ook taken de maken hebben met het "bedenken" van bijvoorbeeld database design - maar elke sprint maak je zaken "af". Des te meer tijd er voorbij gaat, des te minder er zaken "bedacht" worden en des te meer taken "af" worden gemaakt. Je begint met een basis functionaliteit en die maak je dus "af", en dan bouw je die uit.
[*]Per sprint schat elk teamlid de uren per taak. Naarmate het project vordert, stijgt het vermogen van elk teamlid eigen productiviteit in te schatten.
Voorwaarden
[*]Het team moet echt goed en gemotiveerd zijn, want er wordt bij Scrum veel vertrouwen gelegd in het team. Ze organiseren eigenlijk zichzelf. Je moet niet mensen hebben "die het wel kunnen".
[*] Scrum is flexibel en dat moet de organisatie ook zijn. Bij sterke hiërarchie, veel bureaucratie en zeer grote projecten is de effectiviteit van Scrum discutabel.
Het bovenstaande is enkel bedoeld als belichting van de methodologie, en is geenszins bedoeld als volledige uitleg. Er komt veel meer bij kijken, hoewel Scrum in wezen juist heel simpel en transparant is.
Ik zou graag eens een discussie op gang willen brengen over organisatie en methodologieën. Misschien wel specifiek in web projecten. Wie heeft hier ervaring mee? Wat werkte wel en wat niet? Waarom wel of niet?
Dit is een een aardige presentatie in-house van Google over Scrum:
http://video.google.com/videoplay?docid=-7230144396191025011&ei=dxrDSLmbDJGQ2wK44pS_BQ&q=scrum&hl=en
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
8 antwoorden op deze vraag