• 0

BOG prive kopen en weer verhuren

ik kom deze vraag niet specifiek op mijn wensen tegen

ik en mijn vrouw hebben beide een eigen zaak, zij is trouwens geen btw-plichtige ik wel

zij kan wel een pand prive kopen aangezien ze genoeg verdiend, mijn bedrijf is nu 2 jaar operatief en winstgevend, maar niet voor een hypotheek voor een pand.

nu komt de vraag, zij kan het pand prive kopen en weer verhuren aan mij, wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17004-bog-prive-kopen-en-weer-verhuren/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

• 0

Serge

Waarom zou jij het pand willen huren van jouw vrouw? Heb je bedrijfsruimte nodig? Wat voor pand is het (woning, bedrijfsruimte, combinatie van beiden)?

Ik gok dat jullie niet gehuwd zijn in gemeenschap van goederen. Dan kan zij het pand kopen en daarvan een deel verhuren aan jouw onderneming. Die inkomsten zijn bij haar belast en bij jou aftrekbaar als huur.

Maareh: dan heb jij dus een aftrek tegen 33 of 41 % en jouw vrouw betaalt 42 of 52% over de inkomsten. Lijkt me geen beste deal.

Kun je wat meer licht scheppen op de situatie?

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Hoi Joost

Ja ik heb een bedrijfsruimt nodig voor mijn bedrijf, momenteel werken we beide vanuit huis, zij heet een kinderopvang en daarom kan ik geen klanten meer ontvangen. we zijn getrouwd

ik ga dus een hoekpandkopen (120m2 totaal)

we kunnen het pand dus prive kopen, zakelijk gaat dat niet volgens de bank.

ik dacht dus dat als we het prive kopen en ik het zakelijk gebruik, dus ik de btw van het pand kan aftrekken uit welk potje het betaald is maakt volgens mij niets uit, onze accountant belde haar gisteren dat zij het kan kopen en ik het van haar kon huren. vandaar ik met deze vraag zit, lijkt me geen ideale optie

• 0

Als zij dat pand koopt dan valt het in de huwelijksgemeenschap. Als zij het dan aan jouw eenmanszaak verhuurt, dan is er sprake van terbeschikkingstelling voor de helft van het pand (de andere helft is immers van jou).

Nu het een zakenpand is, kun jij jouw helft op de balans zetten en valt de andere helft van het pand in de terbeschikkingstelling. Jij betaalt dan huur aan je vrouw voor de helft van het pand. Die is bij haar belast en bij jouw eenmanszaak aftrekbaar.

Groet

Joost

• 0

bedankt voor je antwoord, de btw is dan ook niet aftrekbaar neem ik aan, is daar geen oplossing voor. het grootste nadeel is dat zij goed geld verdient en niet btw plichtig is en ik daarintegen wel geld verdien maar niet genoeg om de hypotheek zakelijk weg te zetten. ik zoek dus ook een oplossing voor de btw terug tevorderen. kan dit ?

• 0

Voor jouw onderneming is 50% van de BTW dus al aftrekbaar.

Jouw vrouw kan haar helft van het pand belast verhuren aan jou, mits jij voor min. 90% belaste prestaties verricht.

Dan kan zij 'privé' de BTW terugvragen. Dit moet je dan wel in een huurovereenkomst vastleggen (opteren voor belaste verhuur).

Groet

Joost

• 0

Jouw vrouw kan haar helft van het pand belast verhuren aan jou, mits jij voor min. 90% belaste prestaties verricht.

Dan kan zij 'privé' de BTW terugvragen. Dit moet je dan wel in een huurovereenkomst vastleggen (opteren voor belaste verhuur)

90% belaste prestaties? en het opteren is mij ook onbekend.

het hele pand wordt een showroom trouwens, waar vanuit ik me bedrijf run

• 0

Dan kan zij 'privé' de BTW terugvragen. Dit moet je dan wel in een huurovereenkomst vastleggen (opteren voor belaste verhuur)

90% belaste prestaties? en het opteren is mij ook onbekend.

het hele pand wordt een showroom trouwens, waar vanuit ik me bedrijf run

Misschien wordt het dan toch tijd dat je een adviseur inschakelt. ;)

Het gaat erom dat jouw onderneming voor minimaal 90% BTW belaste prestaties verricht.

Opteren is de fiscale term voor kiezen. Dus in de huurovereenkomst moet staan dat jullie kiezen voor BTW belaste verhuur.

Groet

Joost

• 0

;D ja Joost met dit soort dingen ben ik een noob

ik hoor volgende week van me accountant wat de opties worden, geschikte kerel maar traag qua communiceren. ik reken op al mijn activiteiten btw dus dat zit wel goed.

ik neem je adviezen van harte in ontvangst, ik ga nooit en te nimmer alleen uit van de adviezen van me accountant alleen, beter een 2de die me inlicht dan later ter conclusie komen dat hij het bij het verkeerde eind had.

alleen rest me dan nog de vraag, hoe kan mijn vrouw btw vragen op de huur als ze niet btw plichtig is, zij heeft een kinderopvang en de accountant zegt dat zij geen btw kan innen.

• 0

Serge

Zoals Ronaldinho al aangeeft:

Zij kan zich voor alleen de BTW als ondernemer laten registreren. Dat vereist dus aanmelding bij de fiscus voor een BTW-nummer.

Voor de IB valt het pand voor haar deel dus in box 1 onder de terbeschikkingstelling. Voor de BTW is zij ondernemer omdat zij haar helft van het pand met BTW verhuurt.

Groet

Joost

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar