• 0

klant hoeft geen factuur

Goedemorgen Allemaal,

 

Heb een korte vraag (na het typen bleek het iets langer).

 

Ik verleen computerhulp aan huis bij particuliere klanten. Hiervoor wordt een vast tarief gehanteerd. Daardoor kan ik precies aangegeven, wat het totaal bedrag zal zijn van de factuur. De meeste klanten betalen deze kosten dan direct.

 

In de administratie maak ik hiervan netjes een factuur. Op het moment dat ik nog bij de klant ben vraag ik of ze een factuur willen ontvangen (per mail of post). Vaak krijg ik dan te horen dat ze geen factuur hoeven te hebben.

 

Nu is mijn vraag of dit wel mag en of dit ook een verstandige manier is

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zolang de klant een particulier is, hoef je geen factuur uit te reiken. Particulieren zijn niet administratieplichtig, dus mogen ze alle bonnetjes direct weggooien. Wel moet je alle transacties netjes in je administratie verwerken, een factuur opmaken is daarvoor een prima methode.

 

Als klant zou ik altijd een factuur willen hebben, dat is wel zo makkelijk als je je werk toch niet goed blijkt te hebben gedaan. Maar dat is natuurlijk een ander verhaal.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Ik stuur al mijn klanten een factuur. Ook de particulieren. Op de factuur zet ik dan dat ze betaald hebben en op welke manier. Veel van mijn klanten melden zich aan per mail en mijn facturen stuur ik dan ook meestal per mail.

 

Op de factuur vermeld ik ook altijd mijn voorwaarde. Zie hier: Bij verhindering dien je 48 uur van tevoren af te bellen of te mailen, anders wordt de gereserveerde tijd in rekening gebracht.

Deze staan ook op mijn site, maar ik zet ze voor de zekerheid ook op de factuur. Ik heb veel klanten die vooraf betalen, per telebankieren. De factuur krijgen ze wanneer het bedrag op mijn rekening staat.

 

Mijn reactie is geen antwoord op je vraag, maar misschien heb je er iets aan.

 

Groeten van Hetty

Link naar reactie
  • 0

Je bron van inkomsten zal je toch moeten verantwoorden in je boekhouding en naar de belastingdienst. Hiernaast lijkt het mij raadzaam om een factuur aan je klant te geven in het kader van geleverde diensten en aansprakelijkheid hiervan.

 

Mocht je klant het achteraf niet eens zijn met je diensten en hier aanspraak op maken dan zijn naast de factuur algemene voorwaarden belangrijk waarin o.a. staat dat reclame op je geleverde diensten binnen een 'x' periode moeten worden ingediend. De factuur is dan een bewijs van de levering op een bepaalde datum.

 

Dat de klant jou factuur niet bewaard is zijn zaak maar zelf zou ik zeker een factuur geven.

 

Succes,

Rick

NewContacts, call support. Expert in b2b telemarketing en adresbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Op de factuur zet ik dan dat ze betaald hebben en op welke manier. Veel van mijn klanten melden zich aan per mail en mijn facturen stuur ik dan ook meestal per mail.

 

Ik zet dat ook (met de hand) op een factuur. Ik zet een stempel met datum wanneer het bedrag voldaan in met een paraaf van mezelf. Bij mij geldt dat facturen veelal per post verstuurd worden, omdat mijn doelgroep over het algemeen nog niet zo thuis is in de digitale wereld

 

Bij verhindering dien je 48 uur van tevoren af te bellen of te mailen, anders wordt de gereserveerde tijd in rekening gebracht.

 

Bij mij is het de zaak nog vooral hobbymatig en is het geen vaste bron van inkomsten. Ik vind het daarom niet erg dat een klant vanwege een bepaalde reden kort voor de afzegt. Daarnaast is er niet echt een bepaalde tijd vast te stellen die ik nodig heb. Vaak ben ik bij klanten en komen er telkens nog kleine dingen bij die ze nagekijken / uitgelegd willen hebben. Is overigens wel een tip voor de toekomst.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Alleen als er materialen geleverd reik ik standaard een factuur uit, meestal via mail. Op uren meestal op verzoek. Als men geen factuur wil maak ik deze alsnog op alsof ze hem wel krijgen, puur voor mijn eigen logboek.

Ik kan dan later goed terugzien wat ik gedaan heb bij een klant en eventueel wat me opgevallen is.

Link naar reactie
  • 0

Je bron van inkomsten zal je toch moeten verantwoorden in je boekhouding en naar de belastingdienst. Hiernaast lijkt het mij raadzaam om een factuur aan je klant te geven in het kader van geleverde diensten en aansprakelijkheid hiervan.

 

Ik verantwoord dit doormiddel van het maken van een factuur en deze in mijn administratie op de juiste manier te verwerken

Als de klant toch zegt nee ik hoef er geen factuur van te hebben, zou jij hem dan toch toesturen (evt gewoon de vraag niet stellen dus maar goed)

Link naar reactie
  • 0

Alleen als er materialen geleverd reik ik standaard een factuur uit, meestal via mail. Op uren meestal op verzoek. Als men geen factuur wil maak ik deze alsnog op alsof ze hem wel krijgen, puur voor mijn eigen logboek.

Ik kan dan later goed terugzien wat ik gedaan heb bij een klant en eventueel wat me opgevallen is.

 

precies dit!

Ik lever alleen diensten dus uren.

Ik maak mijn factuur op en print hem en sla hem op (heb gekozen papieren en digitale boekhouding samen).

Mocht de klant dus toch een factuur willen hebben, kan ik een duplicaat uitdraaien

Link naar reactie
  • 0

Gewoon factuur sturen, waarop je werkzaamheden / uren vermeld staan.

Achterop netjes je algemene voorwaarden vermelden.

 

Klant weet wat je gedaan hebt, jij weet wat je gedaan hebt..........

Wat de klant daarna met de factuur doet moet hij zelf weten, maar mocht

er ooit iets zijn dan kun je wel zeggen dat hij een factuur heeft gehad en

daar op had moeten kijken (ook voor algemene voorwaarden).

 

Je dekt je dan net iets meer in met je AV.

 

Tevens vind ik het professioneler overkomen als je een factuur levert.

Of iemand bij mij nu 1 shirtje, of 100 shirtjes besteld, ze krijgen ten alle

tijden een factuur, particulier of zakelijk!

 

Als je toch al factuur gemaakt hebt voor je eigen boekhouding is het

slechts i.p.v. 1 printje, 2 keer de factuur printen. Daarna in envelop en postzegeltje

van 44 cent, en klaar.

 

Qua kosten hoef je het dus niet te laten......................

Link naar reactie
  • 0

yep

bedankt voor jullie antwoorden

ga het gewoon niet meer vragen en gewoon toesturen

willen ze de factuur weggooien is dat ook goed

 

overigens is AV wel iets om over na te denken

moet zeggen begin sinds een maand of 2 pas echt energie in mijn bedrijf te steken en daar ben ik dus helemaal nog niet mee bezig geweest.

 

zal even gaan zoeken of ik iets kan vinden

mochten jullie nog tips hebben voor AV hoor ik het graag

Link naar reactie
  • 0

[...]

 

Als je toch al factuur gemaakt hebt voor je eigen boekhouding is het

slechts i.p.v. 1 printje, 2 keer de factuur printen. Daarna in envelop en postzegeltje

van 44 cent, en klaar.

 

Qua kosten hoef je het dus niet te laten......................

Ik ben van mening dat een factuur mij toch gauw € 1,50 kost, briefpapier, envelop, postzegel en het naar de brievenbus brengen.

Als je 25 tot 30 facturen per week hebt vind ik dat nogal hard oplopen. En zonde van de moeite en het papier als de klant het toch niet bewaard.

Daarom ben ik overgestapt op PDF facturen.

Link naar reactie
  • 0

[...]

 

Als je toch al factuur gemaakt hebt voor je eigen boekhouding is het

slechts i.p.v. 1 printje, 2 keer de factuur printen. Daarna in envelop en postzegeltje

van 44 cent, en klaar.

 

Qua kosten hoef je het dus niet te laten......................

Ik ben van mening dat een factuur mij toch gauw € 1,50 kost, briefpapier, envelop, postzegel en het naar de brievenbus brengen.

Als je 25 tot 30 facturen per week hebt vind ik dat nogal hard oplopen. En zonde van de moeite en het papier als de klant het toch niet bewaard.

Daarom ben ik overgestapt op PDF facturen.

 

Misschien bespaar je tijd wanneer je niet elke factuur apart naar de brievenbus brengt. ;D

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 134 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.