• 0

Orderbevestigingsformulier van klant versus mijn (algemene) voorwaarden

Hallo,

 

Ben recent na aardig wat jaren in loondienst te hebben gewerkt met een partner gestart in de services hoek - eea loopt al aardig en ik vermaak me uitstekend :) ... higerlevel is voor mij een frequent bezochte site - nu mijn eerste post.

 

Ik loop tegen het volgende aan:

 

[*]Klant (grote multinational) wil iets wat wij als een van de weinigen kunnen (geen RFQ met hun voorwaarden)

[*]Wij maken nette offerte met onze voorwaarden - expliet in de offerte vermeld dat deze voorwaarden integraal onderdeel uitmaken van de offerte.

[*]Klant bestelt, refererend naar onze offerte.

[*]Op de order staat een standaard clausule waarin aangegeven wordt dat enkel haar inkoopvoorwaarden van toepassing zijn en uitdrukkelijk alle voorwaarden van de leverancier (wij) uitgesloten zijn.

 

So far so good, normaal zou ik een eigen orderbevestiging sturen waarin je de kans hebt aan te geven dat de bestelling geaccepteerd is zolang de voorwaarden van de klant niet strijdig zijn met onze voorwaarden.

 

MAAR - klant stuurt ook een eigen orderbevestigingsformulier mee . De standaard clausule over de inkoopvoorwaarden wordt hierop herhaald en wij moeten de orderbevestiging getekend en met bedrijfsstempel binnen x dagen terug sturen.

 

We hebben dit in dit geval braaf gedaan. Klant is een grote partij en uiteraard willen wij de klus graag hebben. Stonden ook geen hele rare dingen in de voorwaarden en er was tijdsdruk.

 

Naar de toekomst toe wil ik nu een manier hebben om ervoor te zorgen dat onze voorwaarden niet zomaar aan de kant kunnen worden gezet. Mijn idee is om een bedrijsstempel te laten maken met een additionele tekst die iets zegt als "order geaccepteerd voor zover inkoop voorwaarden niet conflicteren met de onze voorwaarden".

 

Vragen:

1. Is zo'n stempel nodig/verstandig/normaal?

2. Heb je hier ervaring mee, hoe reageren klanten hierop?

3. Heb je een suggestie voor beknopte maar doelmatige tekst voor op de stempel?

 

Alvast bedankt!

RAB

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur

Zolang je geen overeenstemming hebt over de gehanteerde voorwaarden, blijf je zitten met het punt dat er geen volledige overeenstemming bestaat en kun je dus in een situatie komen dat er een oeverloze (juridische) discussie ontstaat over welke voorwaarden nu wel of niet van toepassing zijn.

 

Met een stempel ofzo los je dit niet op, dit moet je met je klant uitpraten en uiteindelijk zul je een keuze moeten maken, *samen* met je klant.

Link naar reactie
  • 0

StevenK en doingbusiness.nl,

 

Bedankt voor jullie vlotte reacties!

 

Laat ik het iets anders formuleren.

 

Ik wil het risico van het meegaan in de uitsluiting van mijn voorwaarden kunnen inschatten. Daarom wil ik een gevoel krijgen voor wat de juridische betekenis/haalbaarheid is van zo'n volledige uitsluiting van mijn voorwaarden door een klant .

 

Misschien zie ik spoken - maar mijn indruk is dat met zo'n clausule (voor tekst zie hieronder) al mijn voorwaarden van tafel geveegd worden. Dus niet alleen mijn gedeponeerde algemene voorwaarden maar ook alles wat gewoon onderdeel uitmaakt van de offerte. Dan ben je - mocht het mis lopen - wel erg aan de grillen van de andere partij overgeleverd. M.a.w. waar maak je dan een mooie services offerte voor waar netjes in staat wat je onder welke voorwaarden kunt doen?

 

Volgens de KvK http://www.kvk.nl/Images/Algemene%20voorwaarden_tcm16-125905.pdf prevaleert bij onduidelijkheid over welke algemene voorwaarden van toepassing zijn de eerst van toepassing verklaarde. Ik kan me voorstellen dat mijn klant daar niet blij mee is. De enige manier om hier voor mijn klant onderuit te komen is het expliciet niet accepteren van mijn voorwaarden.

 

Ik heb tijdens een voorlichtingsavond van de KvK begrepen dat het een redelijk normale gang van zaken is om de onduidelijkheid te laten bestaan over voorwaarden om zo de weg naar de rechter open te houden - mocht dat nodig zijn. Vandaar de stempel als reactie op het uitsluiten van al mijn voorwaarden. Klinkt dit jullie bekend in de oren of is dit in jullie ervaring totaal niet gebruikelijk?

 

Dit staat er in de clausule/opmerking in de order en bevestiging:

"Op alle door ons opgevraagde offertes, te sluiten overeenkomsten alsmede de levering van goederen en/of diensten zijn uitsluitend de Algemene Inkoopvoorwaarden van {Klant} van toepassing onder uitdrukkelijke uitsluiting van alle eventuele Algemene Verkoop-, Levering- of andere voorwaarden, waarnaar de wederpartij mocht verwijzen."

 

Overigens - hoe belangrijk is het gekapitaliseerde woord "Algemene" in deze? Slaat de clausule alleen op Algemene Verkoop-, Algemene Leverings- en Algemene andere voorwaarden en dus niet op voorwaarden die gewoon (integraal) opgenomen zijn in de offerte en geen labeltje "Algemene" dragen?

 

Alvast bedankt!

RAB

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.