• 0

Stamrecht na 65ste jaar

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Leek,

 

Het is een mengeling van beiden: vanaf 65 moet de voorziening inderdaad benut gaan worden om op te gaan. Je kunt dit ineens uitkeren (belast tegen 52% waarschijnlijk, dus niet doen), maar ook een levenslange uitkering kiezen en alle looptijden die daartussen zitten.

 

De voorziening neemt dus elk jaar af met de uitkering. Voor het restant zul je weldegelijk in die periode ook nog moeten oprenten.

 

Stel:

De voorziening is 100.000 groot op 65.

Je kiest voor een uitkering waarbij de 100.000 in tien jaar opgaat. Deze bedraagt 11.000 per jaar.

 

Na 1 jaar bedraagt de voorziening dan:

 

100.000 - 11.000 = 89.000

Dat restant weer oprenten met bijv. 4%:

89.000 + 4% = 92.560

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Het is mij nog niet helemaal duidelijk dus hopelijk kan iemand mij verder helpen.

 

Als de stamrechtuitkering op 65 jarige leeftijd ingaat moet er toch ook rekening gehouden worden met een sterftekans van 1%? Dan zou de minimale looptijd (voor mannen) 8 maanden zijn. Moet er dan elke maand iets uitgekeerd worden en hoe hoog moeten deze uitkeringen dan zijn? De uitkeringen mogen in hoogte variëren. En mag er na die 8 maanden gestopt worden met uitkeren? Mag het restant dan tot overlijden in de BV blijven zitten? (erg onlogisch maarja)

 

Alvast bedankt!

 

Groet,

 

Merlijn

Link naar reactie
  • 0

Nee Merlijn

 

Vanaf 65 moet er een uitkeringstraject gestart worden dat voorziet in (maximaal) een levenslange uitkering of totdat het geld in de BV leeg is of de voorziening op.

 

Je kunt vanaf 65 dus niet tijdelijk de uitkeringen stopzetten en zo gaan sparen voor je nabestaanden.

 

De hoogte van de uitkeringen wordt namelijk bepaald door de duur die jij kiest. De omvang van de voorziening op 65 staat immers vast. Kies je voor levenslang, dan is het maandbedrag dus lager dan wanneer je voor een uitkering van 5 jaar kiest.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie!

 

Als ik het goed begrijp moet ik bij het laten ingaan van de stamrechtuitkering op mijn 65ste een uitkeringsduur kiezen. Deze is dan minimaal 8 maanden en maximaal levenslang(=....jaar)?

Maar mogen deze uitkeringen dan wel in hoogte variëren?

 

Ik kan een hoop vinden over de stamrechtvrijstelling maar niet over de minimale hoogte van de uitkering bij laten ingaan op je 65ste.

 

Groet Merlijn

Link naar reactie
  • 0

hallo, nog even een reactie/vraag over dit onderwerp. Ik snap dat er een uitkeringsduur moet zijn tussen 8m en levenslang, maar de bepaling van de uitkering bij een gewenste uitkeringsduur, met als doel dat de BV op nul eindigd, is mij niet duidelijk.

 

Hoe bijv. Resultaat - dwz. Dividend en rente, alsmede Koerswinst in de stamrecht mee te nemen in de uiteindelijke berekening alsmede de oprenting, met dus nul als resultaat, stelt mij voor hoofdbrekens.

 

Is er een formule waar de belastingdienst uiteindelijk tegen checked of eea. juist gepland is, alvorens goedkeuring te geven?

 

Alvast vriendelijk bedankt voor een verdere uitleg,

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.