• 0

Visumverplichting voor kennismigrant

Hallo,

 

mijn bedrijf geeft trainingen op het gebied van C++ programmeren voor Series 60 - een mobiel besturingsysteem voor o.a. Nokia mobiele telefoons. Deze trainingen vinden plaats door Europa en ook deels buiten Europa. Voor sommige landen zoals India ben ik een business visum nodig om er een training te kunnen geven.

 

Ik ben bezig een extra trainer op dit vakgebied naar Nederland te halen als kennismigrant. Als de procedure bij IND slaagt, dan kan deze persoon werken in mijn bedrijf in Nederland. Hoe zit dat nu als hij buiten Nederland een training moet presenteren? Moet hij dan iedere keer een visum aanvragen voor elk Europees land? Zijn land van herkomst is India. Of heeft hij automatisch een "business visum" omdat hij in Nederland een werkvergunning heeft gekregen en mag hij vervolgens vrij reizen en werken (geven van trainingen) binnen de Schengen groep?

 

Groeten,

 

Rene

 

titel aangepast

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste René,

 

Europa kent geen binnengrenzen. Als jouw kennismigrant door de IND geaccepteerd is mag hij/zij reizen door de hele Unie. Ik geloof niet dat hij/zij zich overal mag vestigen of werken, maar in jouw dienst mag de migrant zeker trainingen geven.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hallo Nils,

 

bedankt voor je antwoord. Ik heb inmiddels ook via een aantal sites (google search) gepoogd een antwoord te achterhalen. Mijn inziens mag de kennismigrant inderdaad trainingen verzorgen (korte duur: 3 - 5 dagen) door het gehele Schengen gebied. Mogelijk is hiervoor een extra business visum noodzakelijk - dat is voor mij nog een vraagteken. Z'on business visum zou 6 maanden geldig kunnen zijn. UK en Ierland behoren niet tot het Schengen gebied. Daarvoor is altijd een extra business visum noodzakelijk om trainingen te kunnen geven.

 

De kennismigrant mag in ieder geval niet overal werken. De IND geeft uitsluitend een werkvergunning voor Nederland af. Als ik de kennismigrant voor langere tijd op een project in Duitsland wil inzetten, zal ik een extra werkvergunning bij de Duitse "IND" moeten aanvragen.

 

Zover mijn interpretatie van alle regelgeving.

 

met vriendelijke groeten,

 

Rene Heuven

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit gebied ben ik absoluut niet deskundig, toch waag ik me aan een commentaar.

 

Volgens mij werkt je medewerker in de arbeidsrechtelijke zin niet in Duitsland als je hem voor een actieve of passieve training naar dit land stuurt. Zorg er wel voor dat hij zijn "papieren" bij zich heeft (Nederlandse werk- en verblijfsvergunning).

 

Hopelijk krijg je nog nadere adviezen van mensen op deze site, die al op dit gebied ervaring hebben.

 

Sussec, Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.