• 0

bepalen overname som van bedrijf

Ik zit met de volgende vraag:

 

Hoe bepaal je de waarde van een bedrijf zonder informatie van het bedrijf zelf?

 

Het gaan dan over een bedrijf dat een aanvulling zou zijn op de huidige dienstverlening. Nu kan ik die gehele dienstverlening van dat bedrijf natuurlijk zelf ook vanaf 0 gaan opzetten maar dat kost ook erg veel geld en niet te vergeten werk en tijd.

Nu zou ik dus graag willen berekennen wat de overname van zo een bedrijf ongeveer zou kosten.

 

Nu heb ik echter wat vage cijfers van dat bedrijf (zeer ruime schattingen) en kan het net zo goed zijn dat b.v. de omzet 3 keer zohoog is als ik nu denk.

 

Zomaar een brief/mail sturen met de vraag: Willen jullie je bedrijf verkopen? en zo ja wat voor omzet/winst draaien jullie en wat is de vraagprijs? gaat natuurlijk niet werken.

ter verduidelijking: ze bieden het bedrijf niet zelf tekoop aan en er is dus ook een goede kans dat ze helemaal niet zouden willen verkopen natuurlijk.

 

Het is overigens geen BV en dus ook geen cijfers beschikbaar bij de KVK.

Hoe pak je zoiets nu het beste aan?

 

Daniël

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Achter cijfers komen, zonder deze te (laten) stelen, wordt lastig denk ik.

 

Je kan ze natuurlijk benaderen of ze interesse hebben in een samenwerking (maatschap of gewoon strakke contracten) en alvast bij een gesprek voorzichtig beginnen over een eventuele fusie wellicht. Daarna kan je het eventueel ook hebben over een eventuele overname.

 

Zomaar wat gedachten, ik hoop dat je er wat aan hebt.

Succes in ieder geval!

 

p.s. Je kan de eigenaar ook meenemen met een avondje stappen en hem/haar dronken voeren :P

Link naar reactie
  • 0

Samenwerking bied niet echt voordelen voor hun, een overname bied voor mij wel voordelen.

Voor mij is het geval dat ik een vergelijkbare dienst wil starten en dus 2 opties heb:

1. zelf starten en langzaam opbouwen en zelf het wiel opnieuw uitvinden en proberen zoveel mogelijk marktaandeel van ze af te snoepen.

2. een bestaand bedrijf overnemen en dat verder verbeteren/uitbreiden en gelijk 20 stappen verder zijn.

 

Misschien is dat bedrijf overnemen wel een veelste grote kluif voor me en ben ik dus wel genoodzaakt vanaf 0 te beginnen. Maar dat zou ik graag vooraf weten.

Tevens ben ik bij voorkeur niet direct bekend als geintereseerde in een overname. Mocht het dan te groot zijn of afketsen is mijn bedrijfsnaam daar namelijk niet direct aan verbonden en is de aandacht nog niet gevestigd op mijn plannen.

Link naar reactie
  • 1

Samenwerking bied niet echt voordelen voor hun, een overname bied voor mij wel voordelen.

Voor mij is het geval dat ik een vergelijkbare dienst wil starten en dus 2 opties heb:

1. zelf starten en langzaam opbouwen en zelf het wiel opnieuw uitvinden en proberen zoveel mogelijk marktaandeel van ze af te snoepen....

 

Dat kunnen voorkomen is voor hun toch een voordeel?

 

Ze zullen het alleen niet snel zien waarschijnlijk :-\

 

Samenwerken bied over het algemeen meer kansen dan concurreren. Ik weet natuurlijk niet precies waar jij op doelt (en dit wil je neem ik aan ook nog voor jezelf houden) maar ik kan je wel een voorbeeld noemen waar wij mee zijn begonnen.

 

We hebben o.a. een webshop in kinder- en babyartikelen. Bij ons in het dorp waren we aan het kijken naar het huren van een klein winkelpand. Deze wilden we gaan gebruiken om:

a) lokaal meer bekendheid te krijgen.

b) een lokale afzetmarkt aan te boren.

c) minder spullen in ons magazijn (wordt een beetje krap nu).

 

Op ongeveer hetzelfde moment is er een winkel gestart voor cadeau-ideeën. Pensioen manden, kraam cadeaus, op maat gemaakte cadeaus met foto of borduurwerk etc.

We zijn met die mensen gaan praten en zij hebben nu van ons spullen in de winkel staan op consignatie. We delen de winst min of meer. Zij hoeven niet te investeren in voorraad, hun assortiment is groter geworden, wij hoeven geen huur te betalen en hebben weer wat ruimte in ons magazijn.

 

Alleen punt a) hebben we niet bereikt, daar staat echter tegenover dat we duidelijk minder kosten kwijt zijn dan in eerste instantie de bedoeling was.

Link naar reactie
  • 0

....

Tevens ben ik bij voorkeur niet direct bekend als geintereseerde in een overname. Mocht het dan te groot zijn of afketsen is mijn bedrijfsnaam daar namelijk niet direct aan verbonden en is de aandacht nog niet gevestigd op mijn plannen.

 

Waarom zou je het geheim willen houden? Als je zoiets gaat opzetten is het toch snel bekend, en als je het niet doet maakt je concurrent zich toch zorgen, dat houdt hem scherp. ;D

 

Er zijn nog wel andere mogelijkheden. Misschien kun je een minderheidsaandeel kopen? Als ze geld nodig hebben om uit te breiden kan dat ook voor hun interessant zijn.

 

Zelf zou ik gewoon met ze gaan praten. Wie weet komt er iets heel anders uit dat voor beide partijen goed is en zo niet, dan kun je altijd nog een concurrerende dienst opzetten.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Het is "common practice" om - als je geïnteresseerd bent in een onderneming, maar niet direct zelf als potentieel koper bekend wilt staan - een adviseur het contact te laten leggen. Dit kan bijvoorbeeld je advocaat of businesscoach prima voor je regelen.

 

"Namens cliënte vraag ik uw aandacht voor het volgende..."

 

Helemaal niet vreemd of zo. Bedenk maar zo: Als je het niet vraagt, krijg je het niet.

Link naar reactie
  • 0

allemaal bedankt voor de reacties.

waar het om gaat is dat het betreffende bedrijf een flink marktaandeel heeft, ik schat zelf in zo een 40% van de nederlandse markt. De rest is verdeeld over tal van andere veel kleinere bedrijven.

Om concurentie aan te gaan moet ik niet enkel klanten zien af te pakken maar nog meer als dat zien "personeel" van ze af te pakken.

 

Het personeel vanwege hun ervaring, hun contacten maar ook omdat het aanbod van personeel niet zeer groot is.

 

Mogelijk dat het nemen van een meerderheidsaantal wel interesant kan zijn als daarmee de personen die het bedrijf nu runnen behouden kunnen worden.

Ik ga in elkgeval gewoon eens wat meer (openbare) informatie over het bedrijf inwinnen en dan eens verder kijken hoe dit aan te pakken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.